Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4521
Title: Argümantasyon temelli uygulamaların 8. Sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisi
Other Titles: The effect of argumentation - based implementations on 8th grade students' views on socioscientific issues and thinking skills
Authors: Karışan Korucu, Dilek
Aydın, Serkan
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Keywords: Fen Eğitimi, Fen Okuryazarlığı, Tartışma, Eleştirel Düşünme, Yansıtıcı Düşünme
Science Education, Science Literacy, Argument, Critical Thinking, Reflective Thinking
Issue Date: 4-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Citation: Aydın, S. (2021) Argümantasyon temelli uygulamaların 8. Sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın
Abstract: Bu çalışmada argümantasyon temelli uygulamaların sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konulara yönelik görüşlerine ve düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan deney grubunda 32 ve kontrol grubunda 31 olmak üzere toplam 63 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları şubeler arasından rastgele atanmıştır. Araştırma nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma yönteme göre sürdürülmüştür. Çalışmanın nicel kısmında öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel kısmında ise yarı yapılandırılmış mülakatlar, sınıf içi tartışma, video kayıtları, öğrencilerin yazılı olarak sundukları çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Deney grubu öğrencileriyle argümantasyon senaryolarına dayalı etkinlikler üzerinde, kontrol grubu öğrencileriyle ise ders sunumları ve sınıf içi etkinlikler üzerinde çalışılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında Topçu (2010) tarafından geliştirilen sosyobilimsel konulara bakış ölçeği, Yıldırım (2012) tarafından geliştirilen yansıtıcı düşünme ölçeği, Görücü (2014) tarafından geliştirilen eleştirel düşünme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin toplanmasında ise sınıf içi argümantasyon etkinlikleri video ile kaydedilmiş, öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve öğrencilerden yazılı dokümanlar toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel veriler istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş, nitel verilerin analizinde ise Sadler ve Fowler (2006) tarafından geliştirilen argümantasyon değerlendirme rubriği kullanılmıştır. Çalışma sonunda sosyobilimsel konuların argümantasyon yöntemiyle işlenmesinin öğrencilerin sosyobilimsel konulara bakışlarını, eleştirel düşünme becerilerini ve yansıtıcı düşünme becerilerini olumlu etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle sosyobilimsel argümantasyonun sınıf ortamında yaygınlaştırılmasının öğrencilere faydalı olacağı söylenebilir.
In this study, it is aimed to examine the effect of argumentation-based implementatıons on eighth grade students' views on socioscientıfic issues and thinking skills. The study group of the research consists of a total of 63 eighth grade students, 32 in the experimental group and 31 in the control group, studying at a public school affiliated to the Ministry of National Education in Aydın. Participants were selected by convenient sampling method. Experimental and control groups were randomly assigned. Mixed method design guided the present study. In the quantitative part of the study, a pretest-posttest quasi-experimental design was used. In the qualitative part, semi-structured interviews, in-class discussions, video recordings, and students’ written expressions were used. The students in the experimental group worked on activities based on argumentation scenarios, and the students in the control group worked on lecture presentations and in-class activities. perspective on socioscientific issues scale developed by Topçu (2010), the reflective thinking scale developed by Yıldırım (2012), and the critical thinking scale developed by Görücü (2014) were used as quantitative data collection tools students’ video records of the in-class argumentation activities , semi structured interviews and written reports were used as qualitative data collection tools. . A statistical program was used to analyze quantitative data and the argumentation evaluation rubric developed by Sadler and Fowler (2006) was used in the analysis of qualitative data. As a result, implementation of socioscientific issues with the method of argumentation positively affects students' perspectives on socioscientific issues, critical thinking skills and reflective thinking skills. For this reason, it can be said that disseminating socioscientific argumentation in the classroom environment will be beneficial for students.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4521
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3143.pdf4.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.