Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4520
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖzenoğlu, Hatice-
dc.contributor.authorCoşkun, Ayşe-
dc.date.accessioned2021-11-26T08:26:21Z-
dc.date.available2021-11-26T08:26:21Z-
dc.date.issued2021-11-04-
dc.date.submitted2021-08-24-
dc.identifier.citationCoşkun, A. (2021) Bilim tarihi örnekleri ile destekli sorgulamaya dayalı hücre konusu öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine ve fen başarılarına etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4520-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı sorgulamaya dayalı olarak işlenen bilim tarihi örnekleri ile desteklenmiş hücre konusu öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine etkisinin belirlenmesidir. Materyal ve Yöntem: Eylem araştırması modeli ile yapılan çalışmada hücre konusu öğretimi; deney grubunda bilim tarihi örneklerinin yer aldığı, bilimsel sorgulamaya dayalı olarak hazırlanmış ders planı ile gerçekleştirilirken kontrol grubunda ise öğretim programı akışına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Aydın İli Efeler İlçesi’nde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 36 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma için veri toplama aracı olarak; 7 açık uçlu sorudan oluşan Bilimsel Sorgulamaya Yönelik Görüş Ölçeği-İlköğretim (VOSI-E; Views of Scientific Inquiry-Elementary), Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş Ölçeği ve ders planı kapsamında araştırmacı tarafından geliştirilen çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımlı örneklerler T-testi, bağımsız örneklermler T-testi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüş ölçeğinden aldıkları puanlarda; deney grubu ve kontrol grubu ön test puanları (t (34) =-0,364 p> 0.05), kontrol grubu ön test - son test puanları arasında anlamlı (t (17) =-5,845, p> 0.05) fark bulunmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test puanları arasında (t (34) = 25,235, p <0.05) , deney grubu ön test-son test puanları arasında (t (46) = 1,649, p <0.05).) anlamlı fark bulunduğu tespit edilmiştir. Bilimsel sorgulamaya yönelik görüşler incelendiğinde ise bir bileşen hariç diğer bileşenlerde verilen cevaplarda bilinçsiz görüşlerin azalıp bilinçli ve eklektik görüşlerde artış olduğu sonucuna varılmıştır. xi Sonuç: Uygulama sonrasında deney grubu öğrencileri ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüş ölçeğine verdikleri cevaplarda anlamlı farklılık olduğu göze çarpmaktadır. Deney grubunda yer alan öğrencilerin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerinde artış olduğu kontrol grubu öğrencilerinin ise görüşlerinde beklendiği gibi artış olmadığı görülmüştür. Bu durumda öğretim sürecinin etkinliğini saptamaktadır.tr_TR
dc.description.abstractMaterial and Methods: This study was conducted using action research model, convenience sampling method was adopted. The application of the research will be carried out with 36 7th grade students studying in a secondary school in Aydın province Efeler district. As a data collection tool for research; Lederman et al. It consists of 7 open-ended questions. scientific inquiry-Primary (VOSI-E; Views of scientific inquiry-Elementary), scientific knowledge scale and the scope of the lesson plan developed by the working papers developed by the researcher were used. Dependent samples t-test, independent samples t-test and descriptive analysis were used in the given analysis. Results: The findings of the study are examined, scientific knowledge scale; the experimental group and the control group pre-test scores (t (34) =-0,364 p> 0.05) of the control group pre test and post-test scores between significant (t (17) =-5,845, p> 0.05) has discussed the lack of difference. Test scores between the experimental and control groups (t (34) = 25,235, p <0.05) and between pre test post test scores of the experimental group (t (46) = 1,649, p <0.05).) it was found that there was a significant difference. When opinions about scientific inquiry were examined, it was observed that unconscious opinions decreased and conscious and eclectic opinions increased in responses given in other components except one component. Conclusion: After the application, it is noticeable that there are significant differences in the responses of experimental group Students and control group students to the scale of opinion on scientific knowledge. It was observed that the students in the experimental group had an increase in their views on scientific inquiry, while the students in the control group did not xiii increase their views as expected. In this case, it determines the effectiveness of the teaching processtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY.....................................................................................................................i TEŞEKKÜR ...............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER..........................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ..............................................................................vi ŞEKİLLER DİZİNİ..................................................................................................................vii ÇİZELGELER DİZİNİ............................................................................................................viii ÖZET..........................................................................................................................................x ABSTRACT .............................................................................................................................xii 1. GİRİŞ......................................................................................................................................1 1.1. Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ...........................................................................3 1.2. Bilimsel Okuryazarlık..........................................................................................................4 1.3. Bilimin Doğası.....................................................................................................................6 1.3.1. Bilimin Doğası Öğretiminde Kullanılan Yaklaşımlar....................................................10 1.3.2. Bilim Doğası Öğretiminde Bağlamsal Açıdan Yaklaşımlar........................................... 12 1.4. Bilimsel Sorgulama ...........................................................................................................15 1.4.1. Bilimsel Sorgulamanın Doğası ......................................................................................17 1.5. Fen Eğitiminde Bilim Tarihinden Yararlanılması.............................................................20 1.6. Araştırmanın Problem Cümlesi .........................................................................................27 2. KAYNAK ÖZETLERİ.........................................................................................................29 2.1. Bilimsel Sorgulama ve Bilimsel Sorgulamanın Doğası ....................................................29 2.2. Bilim Tarihinin Fen Öğretiminde Kullanılması ................................................................33 2.3. Bilimin Doğasının Fen Öğretiminde Kullanılması............................................................38 iv 3. MATERYAL VE YÖNTEM................................................................................................46 3.1. Araştırmanın Modeli..........................................................................................................46 3.2. Çalışma Grubu...................................................................................................................47 3.3. Veri Toplama Araçları.......................................................................................................48 3.4. Araştırmanın Uygulanması................................................................................................50 3.5. Deney Grubunda Uygulamanın İşlem Basamakları .........................................................51 3.6. Verilerin analizi .................................................................................................................53 4. BULGULAR ........................................................................................................................56 4.1. Araştırmanın Birinci Alt Problemine Ait Bulgular ...........................................................56 4.2. Araştırmanın İkinci Alt Problemine Ait Bulgular.............................................................57 4.3. Araştırmanın Üçüncü Alt Problemine Ait Bulgular..........................................................57 4.4. Araştırmanın Dördüncü Alt Problemine Ait Bulgular ......................................................58 4.5. Araştırmanın Beşinci Alt Problemine Ait Bulgular ..........................................................58 4.6. Araştırmanın Altınca Alt Problemine Ait Bulgular...........................................................61 4.7. Araştırmanın Yedinci Alt Problemine Ait Bulgular..........................................................63 5. TARTIŞMA..........................................................................................................................65 5.1.Tartışma ve Sonuçlar..........................................................................................................65 5.1.1 Araştırmanın Birinci Alt Problemine Ait Sonuçlar.........................................................65 5.1.2. Araştırmanın İkinci Alt Problemine Ait Sonuçlar..........................................................65 5.1.3. Araştırmanın Üçüncü Alt Problemine Ait Sonuçlar.......................................................66 5.1.4. Araştırmanın Dördüncü Alt Problemine Ait Sonuçlar ...................................................66 5.1.5. Araştırmanın Beşinci ve Altıncı Alt Problemine Ait Sonuçlar ......................................67 5.1.6. Araştırmanın Yedinci Alt Problemine Ait Sonuçlar.......................................................68 6. SONUÇ VE ÖNERİLER .....................................................................................................70 6.1. Sonuç ................................................................................................................................70 6.2. Öneriler .............................................................................................................................70 v KAYNAKLAR.........................................................................................................................71 EKLER .....................................................................................................................................86 Ek 1. Araştrıma İzin Yazısı ......................................................................................................86 Ek 2. Bilimsel Sorgulama Süreci Hakkında Görüşler (VOSI-E) .............................................88 Ek 3. Çalışma Kâğıtları ve Vee diyagramı..............................................................................93 Ek 4. Çalışma Kağıtlarına Yönelik Yönergeler......................................................................108 Ek 5. Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş Ölçeği .............................................................................112 Ek 6. Çalışmanın uygulamasından fotoğraflar .......................................................................113 BİLİMSEL ETİK BEYANI....................................................................................................115 ÖZ GEÇMİŞ...........................................................................................................................117tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBilimsel Sorgulama, Bilimsel Sorgulamanın Doğası, Bilim Tarihi, Fen Eğitimitr_TR
dc.subjectScientific Inquiry, Nature of Scientific Inquiry, History of Science, Science Educationtr_TR
dc.titleBilim tarihi örnekleri ile destekli sorgulamaya dayalı hücre konusu öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine ve fen başarılarına etkisitr_TR
dc.title.alternativeExamples of science history and its scientific inquiry opinions and science achievements of 7th grade students of investigation-based cell subject teachingtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3144.pdf8.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.