Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4520
Title: Bilim tarihi örnekleri ile destekli sorgulamaya dayalı hücre konusu öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine ve fen başarılarına etkisi
Other Titles: Examples of science history and its scientific inquiry opinions and science achievements of 7th grade students of investigation-based cell subject teaching
Authors: Özenoğlu, Hatice
Coşkun, Ayşe
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı
Keywords: Bilimsel Sorgulama, Bilimsel Sorgulamanın Doğası, Bilim Tarihi, Fen Eğitimi
Scientific Inquiry, Nature of Scientific Inquiry, History of Science, Science Education
Issue Date: 4-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Citation: Coşkun, A. (2021) Bilim tarihi örnekleri ile destekli sorgulamaya dayalı hücre konusu öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine ve fen başarılarına etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın
Abstract: Amaç: Bu çalışmanın amacı sorgulamaya dayalı olarak işlenen bilim tarihi örnekleri ile desteklenmiş hücre konusu öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerine etkisinin belirlenmesidir. Materyal ve Yöntem: Eylem araştırması modeli ile yapılan çalışmada hücre konusu öğretimi; deney grubunda bilim tarihi örneklerinin yer aldığı, bilimsel sorgulamaya dayalı olarak hazırlanmış ders planı ile gerçekleştirilirken kontrol grubunda ise öğretim programı akışına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Aydın İli Efeler İlçesi’nde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 36 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma için veri toplama aracı olarak; 7 açık uçlu sorudan oluşan Bilimsel Sorgulamaya Yönelik Görüş Ölçeği-İlköğretim (VOSI-E; Views of Scientific Inquiry-Elementary), Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş Ölçeği ve ders planı kapsamında araştırmacı tarafından geliştirilen çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımlı örneklerler T-testi, bağımsız örneklermler T-testi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüş ölçeğinden aldıkları puanlarda; deney grubu ve kontrol grubu ön test puanları (t (34) =-0,364 p> 0.05), kontrol grubu ön test - son test puanları arasında anlamlı (t (17) =-5,845, p> 0.05) fark bulunmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test puanları arasında (t (34) = 25,235, p <0.05) , deney grubu ön test-son test puanları arasında (t (46) = 1,649, p <0.05).) anlamlı fark bulunduğu tespit edilmiştir. Bilimsel sorgulamaya yönelik görüşler incelendiğinde ise bir bileşen hariç diğer bileşenlerde verilen cevaplarda bilinçsiz görüşlerin azalıp bilinçli ve eklektik görüşlerde artış olduğu sonucuna varılmıştır. xi Sonuç: Uygulama sonrasında deney grubu öğrencileri ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüş ölçeğine verdikleri cevaplarda anlamlı farklılık olduğu göze çarpmaktadır. Deney grubunda yer alan öğrencilerin bilimsel sorgulamaya yönelik görüşlerinde artış olduğu kontrol grubu öğrencilerinin ise görüşlerinde beklendiği gibi artış olmadığı görülmüştür. Bu durumda öğretim sürecinin etkinliğini saptamaktadır.
Material and Methods: This study was conducted using action research model, convenience sampling method was adopted. The application of the research will be carried out with 36 7th grade students studying in a secondary school in Aydın province Efeler district. As a data collection tool for research; Lederman et al. It consists of 7 open-ended questions. scientific inquiry-Primary (VOSI-E; Views of scientific inquiry-Elementary), scientific knowledge scale and the scope of the lesson plan developed by the working papers developed by the researcher were used. Dependent samples t-test, independent samples t-test and descriptive analysis were used in the given analysis. Results: The findings of the study are examined, scientific knowledge scale; the experimental group and the control group pre-test scores (t (34) =-0,364 p> 0.05) of the control group pre test and post-test scores between significant (t (17) =-5,845, p> 0.05) has discussed the lack of difference. Test scores between the experimental and control groups (t (34) = 25,235, p <0.05) and between pre test post test scores of the experimental group (t (46) = 1,649, p <0.05).) it was found that there was a significant difference. When opinions about scientific inquiry were examined, it was observed that unconscious opinions decreased and conscious and eclectic opinions increased in responses given in other components except one component. Conclusion: After the application, it is noticeable that there are significant differences in the responses of experimental group Students and control group students to the scale of opinion on scientific knowledge. It was observed that the students in the experimental group had an increase in their views on scientific inquiry, while the students in the control group did not xiii increase their views as expected. In this case, it determines the effectiveness of the teaching process
URI: http://hdl.handle.net/11607/4520
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3144.pdf8.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.