Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4499
Title: Sosyal ağlar ve tüketim ekonomisi: ınstagram’ da ağ etkileşimi, marka sunumu, reklam ve pazarlama stratejileri üzerine bir inceleme
Other Titles: Social networks and consumption economy: network interaction in instagram, brand presentation, an investigation on advertising and marketing strategies
Authors: Balkız, Özlem
Bozkır, Dilara Kübra
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı
Keywords: Sosyal Medya; Sosyal Medya Reklamları; Instagram; Influencer; Influencer Reklamları
Social media; Social Media Advertisements; Instagram; Influencer; Influencer Advertisements
Issue Date: 9-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Bozkır, D.K. (2021) Sosyal ağlar ve tüketim ekonomisi: ınstagram’ da ağ etkileşimi, marka sunumu, reklam ve pazarlama stratejileri üzerine bir inceleme (yayınlanmmış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Gelişen telekomünikasyon teknolojileri, özellikle de internet ve ona bağlı sosyal ağların gelişimi ile birlikte bireylerin gündelik yaşamında ve toplumların yapısında kimi değişiklikler ortaya çıkmıştır. Sosyal medya ağları bireylerin bilgi ve içerik paylaşımlarını her geçen gün değişmiştir. Kullanıcıların her anına dokunan sosyal medya ağlarıyla yeni bir reklamcılık türü olan sosyal medya reklamcılığı da ortaya çıkmıştır. Sosyal medya ağları içerisinde görsel paylaşım üzerine kurulu olan ve kullanıcılarına fotoğraf paylaşımları ile benliklerini sunabilecekleri, hashtag ve keşfet kısmı gibi özellikleriyle de etkileşim yaratarak takipçilerini arttırabilecekleri bir alan sunan Instagram sosyal mecraların en popülerlerindendir. Kullanıcılarına ve bir sosyal medya ünlüsü olabilecekleri algısını yaratan Instagram’ da belirli bir takipçi sayısına ulaşmış olan kullanıcılar ‘ınfluencer’ ya da etkileyici kişi gibi tanımlarla anılmaktadır. Bu kişiler, gündelik yaşam fotoğrafları ile yapmış oldukları paylaşımlarla binlerce, milyonlarca kişiye etkili bir şekilde ulaşabilmektedirler. Dolayısıyla ınfluencerlar da bir reklam ve pazarlama alanı olarak markaların dikkatini çekmektedirler. Bu noktada, çalışmanın amacı belirli bir takipçi sayısına ulaşmış olan ınfluencerların, aile bireyleri, özel alanları ve hayatlarının her anını kapsayacak şekilde günlük hayat fotoğrafları ile yapmış oldukları paylaşımlar aracılığıyla, Instagram hesaplarını marka sunumu, reklam ve ticaret alanına çevirme nedenlerinin açıklanmasıdır. Bu amaca erişmek için, nitel araştırma deseni ile tasarlanan bir araştırma süreci yürütülmüştür. Gündelik hayat fotoğrafları ile marka sunumu ve ürün reklamı yapan 15 kullanıcıya ulaşılmış ve önceden hazırlanmış olan 29 soru, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla sorulmuştur. Sorulan sorular betimsel analiz yöntemi kullanılarak yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda öne çıkan bulgulara ise Instagram hesaplarını günlük hayat fotoğrafları ile marka sunumu, ürün reklamı yapma amacıyla kullanan ınfluencerların, Instagram kullanım oranlarının bu amaç doğrultusunda arttığı saptanmıştır. Aynı şekilde ınfluencerların, Instagram hesaplarından ürün reklamı ve marka sunumu yapabilmek için, özel yaşam alanı paylaşımlarının sıklığının, takipçi sayılarına verdikleri önem ve paylaşımlarına gelen beğeni ve yorumların öneminin de arttığı saptanmıştır. Influencerların yapmış olduğu paylaşımlardan mahremiyet algısının ve özel yaşam alanı ile kamusal yaşam alanı ayrımın değiştiğine ulaşılmıştır. Influencerların Instagram hesaplarından günlük hayat fotoğrafları ile marka sunumu ve ürün reklamı yapma amaçlarının ise maddi kazanç elde etmek ve ücretsiz ürün sahibi olmak olduğu saptanmıştır. Sosyal medya uygulaması olan vi Instagram’ın kullanıcılar tarafından markaların sunum alanı ve reklam stratejileri ile pazarlama sahasına dönüştürüldüğü söylenebilir.
Some changes have appeared on daily life of individuals and the structure of societies with developing telecommunication technologies especially as internet and social networks connected to it. Social networks have changed data sharing of individuals day by day. Social media advertising a new round of advertising with social media networks that touch every moment of users has emerged. İnstagram, which is based on visual sharing offers users an opportunity to present their self with photo sharing and to increase their followers by interacting with features like ‘‘hashtag and discover’’ part, is the most popular one among the social media network. Instagram, which creates the sense that they can become a social media celebrity, is also referred to as the definition like ınfluencer. These people can reach effectively thousands of, millions of people by sharing their life photos. Therefore, ınfluencers attract the attention brands as afield of advertising and marketing. At that point , the aim of the study is, Influencers that have reached a certain of number of followers, to explain of the reasons of transforming into advertisement and marketing and brand presentation of teir Instagram accounts via family members through private areas and daily life photos to cover every moment of their life to reach this aim, a research process designed with qualitative research design was implemented.15 users, engaged in brand presentation and product advertising with daily life photos, were reached and pre-prepored 29 questions were asked through a semi-structured interview form. Those (asked) questions were commented (interpreted) by using descriptive analysis method. As a result of the study, it was found that İnstagram usage rates of ınfluencers used for advertising of brand presentation product with daily life photos were increased in line with this purpose. In the same way, it was determined, that frequency of the private life sharing to the number of followers and the importance of the shares and the comments were increased, in order to make product advertisement and brand presentation from the İnstagram accounts of ınfluencers. It was stated that the perception of privacy and the distinction of private living space and public living space has changed, from the ınfluencers sharing. It was found that ınfluencers share the daily life photos with brand presentation and product advertisement from their İnstagram accounts to earn money and to have new products without paying money. It can be said that İnstagram has been transformed by users into marketing areas with brand presentation area and advertisement strategies.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4499
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3091.pdfDilara Kübra Bozkır Yüksek Lisans Tez Dosyası1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.