Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4493
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBozkurt, Hatice Hale-
dc.contributor.authorDilek, Duygu-
dc.date.accessioned2021-11-26T06:55:59Z-
dc.date.available2021-11-26T06:55:59Z-
dc.date.issued2021-11-03-
dc.date.submitted2021-08-31-
dc.identifier.citationDilek, D. (2021) Sosyal fabrikanın çalışanları üzerindeki etkisi: Nazilli sümerbank basma fabrikası (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4493-
dc.description.abstractCumhuriyet’in ilan edilmesiyle Türkiye’de sosyal fabrika kurma çalışmaları başlamıştır. Nazilli’de de bu fabrikalardan biri olan basma fabrikası kurulmuştur. Nazilli Basma Fabrikası çalıştığı süre boyunca çalışanlarına iş alanı dışında farklı faaliyetler yapmalarını sağlayacak bir ortam oluşturmuştur. Bu faaliyetler; sinema, balo, çay bahçesi, kreş vb. sıralanmaktadır. Türkiye’deki ilk sosyal fabrika olan Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nda çalışan kişilerin aileleri ve kendi üzerinde fabrikanın etkisi yapmış olduğumuz nitel çalışma sonucunda belirlenerek elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Çalışmada, sosyal fabrikanın sosyo kültürel etkilerinden yola çıkılarak fabrikanın işçilerin eğitim anlayışını etkileyip etkilemediği sorusuna araştırmada yanıt aranmıştır.tr_TR
dc.description.abstractWith the proclamation of the Republic, efforts to establish a social factory began in Turkey. One of these factories, the basma factory, was established in Nazilli. Nazilli Basma Factory has created an environment that will allow its employees to perform different activities outside the business area during their working time. These activities; cinema, prom, tea garden, nursery etc. sorted. The first social factory in Turkey, Nazilli Sümerbank Basma factory, was determined as a result of the qualitative study that we have made on the families of the people working in the factory and on themselves and the results obtained have been interpreted. Based on the socio-cultural effects of the social factory, the study sought an answer to the question of whether the factory affects the educational understanding of workers.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................xi RESİMLER DİZİNİ..............................................................................................................xii GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiv EKLER DİZİNİ..................................................................................................................... xv KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xvi GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 3 1. SOSYAL FABRİKA........................................................................................................... 3 1.1. Sosyal Fabrika Tanımı................................................................................................. 3 1.2. Sosyal Fabrikanın Tarihçesi......................................................................................... 3 1.3. Sosyal Fabrikanın Özellikleri ...................................................................................... 4 1.4. Türkiye’deki Sosyal Fabrika Örnekleri ....................................................................... 5 1.5. Serbest Piyasa Ekonomisi’ne Lenin’in Bakış Açısı, Frankurt Okulu ve Chicago Okulu......................................................................................................................... 6 2. BÖLÜM.............................................................................................................................. 8 2. SÜMERBANK’IN TARİHÇESİ......................................................................................... 8 2.1. Kuruluş Kanunu ve Tarihsel Gelişimi ......................................................................... 8 2.2. Sümerbank’ın Devraldığı Fabrikalar ......................................................................... 11 2.2.1. Feshane (Defterdar) Fabrikası.......................................................................... 11 2.2.2. Bakırköy Bez Fabrikası (Basmane).................................................................. 12 2.2.3. Hereke Yünlü ve İplikli Dokuma Fabrikası..................................................... 13 ix 2.2.4. Beykoz Deri ve Kundura Fabrikası.................................................................. 14 2.3. Sümerbank Tarafından Kurulan Devlet İşletmeleri................................................... 14 2.3.1. Kayseri Bez Fabrikası ...................................................................................... 15 2.3.2. Ereğli Bez Fabrikası......................................................................................... 15 2.3.3. Nazilli Basma Fabrikası ................................................................................... 16 2.3.4. Karabük Demir ve Çelik Fabrikası .................................................................. 18 2.3.5. Bursa Merinos Fabrikası ve Gemlik Suni İpek Fabrikası ................................ 18 2.4. Fabrikaların Özellikleri.............................................................................................. 20 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 22 3. SÜMERBANK FABRİKALARINDAKİ KADROLAR.................................................. 22 3.1. Sümerbank Fabrikalarındaki İnsan Kaynağı ve İşçi Kavramı ................................... 22 3.2. Sümerbank Fabrikalarında İşçi ve Memur Kadroları ................................................ 23 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 24 4. SÜMERBANK FABRİKALARINDA SOSYAL UYGULAMALAR............................. 24 4.1. Sağlık ......................................................................................................................... 24 4.2. Sümerbank Fabrikalarında Yemekhaneler ve Beslenme Olanakları ......................... 24 4.3. Sümerbank Fabrikalarında Giyim Yardımları ........................................................... 27 4.4. Sümerbank Fabrikalarında Lojmanlar ve Barınma Olanakları.................................. 28 4.5. Sümerbank Fabrikalarında Kreşler ve Okullar.......................................................... 30 5. BÖLÜM............................................................................................................................ 34 5. SÜMERBANK FABRİKALARINDA KÜLTÜREL UYGULAMALAR....................... 34 5.1. Sümerbank Fabrikalarında Eğitim............................................................................. 34 5.2. Sümerbank Fabrikaları İçerisindeki Kütüphaneler.................................................... 35 5.3. Sümerbank Fabrikalarında Sinema Etkinlikleri......................................................... 36 5.4. Sümerbank Fabrikalarında Sahne Sanatları ve Müzik............................................... 37 5.5. Sümerbank Fabrikalarında Spor Aktiviteleri............................................................. 39 6. BÖLÜM............................................................................................................................ 42 x 6. ARAŞTIRMA YÖNTEMİ................................................................................................ 42 6.1. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 42 6.2. Çalışmanın Amacı...................................................................................................... 42 6.3. Çalışmanın Önemi ..................................................................................................... 42 6.4. Çalışmanın Hipotezleri .............................................................................................. 42 6.5. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 42 6.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 43 6.7. Araştırmanın Bulguları .............................................................................................. 43 6.7.1. Yaş Analizi....................................................................................................... 43 6.7.2. Cinsiyet Analizi................................................................................................ 44 6.7.3. Medeni Durum Analizi .................................................................................... 44 6.7.4. Eğitim Durumu Durum Analizi ....................................................................... 45 6.7.5. Görev Durum Analizi....................................................................................... 46 6.7.6. Çalışma Süresi Durum Analizi......................................................................... 47 6.7.7. Çocuk ve Torun Sahibi Olma Durumu ............................................................ 48 6.7.8. Çocukların Eğitim Durumu Analizi................................................................. 49 6.7.9. İşyerinde Çalışma Süresi Analizi..................................................................... 50 6.7.10. Lojman Tercih Etme Nedenleri...................................................................... 51 6.7.11. Faydalanılan Hizmetler.................................................................................. 53 6.7.12. Şehre Sağlanan Sosyo-Ekonomik Fayda ....................................................... 54 6.7.13. Nazilli Basma Fabrikasında Çalışmanızın Size ve Ailenize Etkisi................ 54 7. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 56 8. KAYNAKLAR................................................................................................................. 60 9. EKLER ............................................................................................................................. 62 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 64tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSosyal Fabrika, Okuryazarlık, Sümerbanktr_TR
dc.subjectSocial Factory, Literacy, Sümerbanktr_TR
dc.titleSosyal fabrikanın çalışanları üzerindeki etkisi: Nazilli Sümerbank Basma Fabrikasıtr_TR
dc.title.alternativeThe impact of the social factory on workers: Nazilli sümerbank basma factorytr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3180.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.