Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4489
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYengin Sarpkaya, Pınar-
dc.contributor.authorBayrak, Muammer-
dc.date.accessioned2021-11-25T13:47:53Z-
dc.date.available2021-11-25T13:47:53Z-
dc.date.issued2021-11-03-
dc.date.submitted2021-08-24-
dc.identifier.citationBayrak, M. (2021) Meslek dersi öğretmenlerinin mesleki gelişimi üzerine bir olgubilim çalışması (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4489-
dc.description.abstractBu araştırma Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liselerinde görev yapan meslek dersi öğretmenlerinin mesleki gelişim olgusuna bakış açılarını açıklamaya çalışan nitel bir araştırmadır. Araştırma olgubilim desenine göre yürütülmüştür. Araştırmada amaçlı örnekleme türlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi seçilmiştir. Aydın ilinde bulunan meslek liselerinde görev yapan meslek dersi öğretmenlerinden gönülülük esasına dayalı olarak altısı kadın, sekizi erkek, toplam 14 meslek dersi öğretmeni belirlenmiş ve bu öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Betimsel analiz ve içerik analizine tabi tutulan verilerden elde edilen bulgulara göre meslek öğretmenleri, mesleki gelişimi, kendini yenilemek, kurslara katılmak, kendini güncellemek, hizmet içi eğitim almak, gündemi takip etmek, yeniliklere uyum sağlamak, alanyazın taramak, yeni şeyler öğrenmek, çağa ayak uydurmak, teknolojiye uyum sağlayabilmek olarak tanımlamaktadırlar. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre meslek öğretmenleri, meslek hayatlarının ilk yıllarında mesleki anlamda gelişime ihtiyaç duyarken, ilerleyen yıllarda bu ihtiyaç özel alan bilgisine doğru kaymıştır. Öğretmen görüşlerine göre düzenlenen mesleki gelişim etkinliklerinin eksik tarafları, farkındalığın olmaması, sürenin yetersizliği, içeriğin çok yoğun ya da yetersiz olması, eğitmenlerin yeterli bilgiye sahip olmaması, eğitimlerin içeriklerinin eski olması, sunumların sıkıcı olması, eğitimlere ulaşımın zor olması, eğitimlere amacı dışında katılım gösterilmesi ve öğretmenlerde öğrenmeye karşı direnç oluşması şeklinde ifade edilmiştir. Öğretmenler, mesleki gelişimlerine yönelik olarak üniversitelerle işbirliğine gidilmesini, yüksek lisans yapma isteklerinin okul yönetimleri tarafından desteklenmesini, sektör ile işbirliğine gidilerek yenilikleri ve alanlarıyla ilgili gelişmeleri takip etmek istediklerini söylemişlerdir. Araştırmada öğretmenlerin mesleki gelişimi önündeki engellerin öğrenci hazırbulunuşluğunun yetersiz olması, uygulama alanlarının yetersizliği, fiziki şartların olumsuzluğu, öğrenci güdülenme düşüklüğü, yönetsel yaklaşım, okula öğrenci seçim şekli, iş yükü fazlalığı veli önyargısı ve ilgisizliği olarak tanımlandığı görülmüştür. vi Ağırlıklı olarak sınıf mevcutlarının azlığı, okul yönetiminin desteği, öğrenci hazırbulunuşluğunun oluşu ve kişisel güdülenmelerinin meslek dersi öğretmenlerinin mesleki gelişim anlamında öğretmenleri motive ettiği öğrenmen ifadelerinden anlaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleki gelişim kavramını genelde hizmetiçi eğitim, kurs, seminer ya da temel hazırlayıcı eğitim olarak düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik ihtiyaçlarını, olumsuz düşüncelerini, planlarını ve önerilerini sunarken farkında olmadan mesleki gelişimin farklı etkinliklerle de yapılabileceği gerçeğine ulaştıkları görülmüştür.tr_TR
dc.description.abstractThis research is a qualitative one that tries to explain the perspectives of vocational course teachers working in vocational high schools affiliated to the Ministry of National Education on the phenomenon of professional development. In the research, maximum variation sampling method, one of the purposeful sampling types, was chosen. A total of 14 vocational course teachers, six women and eight men, were determined on a voluntary basis among the vocational course teachers working in vocational high schools in Aydın, and interviews were conducted with these teachers using a semi-structured interview form. The results of the descriptive and content analysis revealed that vocational teachers defined the professional development as renewing themselves, attending courses, updating themselves, receiving in-service training, following the agenda, adapting to innovations, reviewing the literature, learning new things, keeping up with the times and being able to adapt to technological changes. According to the findings of the research, vocational teachers needed professional development in the first years of their professional life, this need shifted to subject area competencies in the following years. Lack of awareness of teachers, insufficiency in duration of trainings, intense or inadequate course programs, lack of competence of trainers, outdated training programs, boring presentations, difficulty to access to trainings, unintended participation in trainings, and resistance to learning were stated as the negative aspects of the professional development activities. It was stated by the teachers that the educators involved in professional development activities do not have sufficient knowledge and skills. Teachers said that they wanted cooperation with universities for their professional development, to be encouraged by school administrators for the desire to do a master's degree, to follow innovations and developments in their fields by collaborating with the sector. In the study, the teachers defined the barriers to their professional development as students’ lack of readiness, inadequacy of workplaces, negative physical conditions, low student motivation, administrative approach, student selection style, excessive workload, parent prejudice and viii indifference. It has been understood that small class sizes, the support of the school administration, student readiness and personal motivation motivate teachers in terms of professional development. It has been revealed that teachers express professional development as in-service training, courses, seminars or basic preparatory education. It has been seen that while teachers are presenting their needs, negative thoughts, plans and suggestions for their professional development, they unconsciously reach the fact that professional development also can be done with different activities.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI .............................................................................. iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT.......................................................................................................................... vii ÖNSÖZ................................................................................................................................... ix ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii ÇİZELGELER DİZİNİ ........................................................................................................ xiv EKLER DİZİNİ..................................................................................................................... xv KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................................... xvi GİRİŞ ...................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. KURAMSAL AÇIKLAMALAR VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR .................................... 7 1.1. Öğretmen Gelişimi ...................................................................................................... 7 1.2. Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi ............................................................................... 10 1.2.1. Mesleki Gelişim Modelleri.............................................................................. 19 1.2.1.1. Eğitim.................................................................................................. 20 1.2.1.2. Gözlem/değerlendirme........................................................................ 21 1.2.1.3. Bir gelişme/iyileşme sürecine katılım................................................. 22 1.2.1.4. Çalışma grupları.................................................................................. 22 1.2.1.5. Sorgulama/eylem araştırması.............................................................. 23 1.2.1.6. Bireysel rehberli etkinlik..................................................................... 24 1.2.1.7. Mentorluk............................................................................................ 24 1.2.2. Mesleki Gelişim Modellerinin Uygulama Alanları......................................... 26 1.2.2.1. Merkezi/bölgesel mesleki gelişim....................................................... 26 1.2.2.2. Okul temelli mesleki gelişim .............................................................. 28 1.2.2.3. Kişisel mesleki gelişim ....................................................................... 32 xi 1.3. Bazı Ülkelerde Mesleki Gelişim................................................................................ 33 1.3.1. Finlandiya’da Mesleki Gelişim Çalışmaları.................................................... 33 1.3.2. Avustralya’da Mesleki Çalışmaları ................................................................. 35 1.3.3. İngiltere’de Mesleki Gelişim Çalışmaları ....................................................... 36 1.3.4. Türkiye’de Mesleki Gelişim Çalışmaları ........................................................ 39 1.4. Türkiye’de Mesleki Eğitim ve Meslek Liseleri......................................................... 43 1.5. İlgili Araştırmalar ...................................................................................................... 44 1.5.1. Yurt Içi Mesleki Gelişimle Ilgili Çalışmalar................................................... 44 1.5.2. Yurt Dışı Mesleki Gelişimle İlgili Çalışmalar................................................. 49 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 51 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 51 2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 51 2.2. Çalışma Grubu........................................................................................................... 51 2.3. Veri Toplama Aracı ve Verilerin Toplanması........................................................... 52 2.4. Verilerin Analizi........................................................................................................ 53 2.5. İnandırıcılık, Tutarlılık Aktarılabilirlik ve Etik......................................................... 54 2.6. Araştırmacının Konumu ............................................................................................ 56 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 57 3. BULGULAR..................................................................................................................... 57 3.1. Birinci Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimi Nasıl Tanımladıklarına İlişkin Bulgular........................................................................... 57 3.2. İkinci Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleğe İlk Başladıkları Dönemdeki Mesleki Gelişim Deneyimlerini Değerlendirmeleri ............................ 58 3.3. Üçüncü Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişime İhtiyaç Duydukları Alanlara İlişkin Bulgular ..................................................................... 62 3.4. Dördüncü Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimleri İçin Neler Yaptıklarına İlişkin Bulgular......................................................................... 66 3.5. Beşinci Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Var Olan Mesleki Gelişim Etkinliklerini Değerlendirmeleri ............................................................................. 68 xii 3.6. Altıncı Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimlerini Etkileyen Etmenler.................................................................................................. 75 3.7. Yedinci Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Planları...... 77 3.8. Sekizinci Alt Problem: Meslek Dersi Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimlerini Sürdürmeye Yönelik Önerileri................................................................................ 82 4. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................ 86 5. SONUÇ VE ÖNERİLER.............................................................................................. 104 5.1. Sonuç ....................................................................................................................... 104 5.2. Öneriler.................................................................................................................... 108 5.2.1. Karar Alıcılar ve Uygulayıcılara Yönelik Öneriler....................................... 108 5.2.2. Araştırmacılara Yönelik Öneriler.................................................................. 108 6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 110 7. EKLER........................................................................................................................... 118 ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 125tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMeslek Dersi Öğretmeni, Mesleki Gelişim, Hizmetiçi Eğitimtr_TR
dc.subjectVocational Course Teacher, Professional Development, In-Service Trainingtr_TR
dc.titleMeslek dersi öğretmenlerinin mesleki gelişimi üzerine bir olgubilim çalışmasıtr_TR
dc.title.alternativeA phenomenological study on the professional development of vocational teacherstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3182.pdfMuammer Bayrak Yüksek Lisans Tez Dosyası1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.