Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4487
Title: | 1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri |
Other Titles: | Distopic future descriptions in after 1990 Japanese anime cinema |
Authors: | Tüysüz, Dilan Yılmaz, Ezgi Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Ana Bilim Dalı |
Keywords: | Anime, Ütopya, Distopya, Bilimkurgu, Siberpunk Anime, Utopia, Dystopia, Science Fiction, Cyberpunk |
Issue Date: | 3-Nov-2021 |
Publisher: | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Citation: | Yılmaz, E. (2021) 1990 sonrası Japon anime sinemasında distopik gelecek tasvirleri (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
Abstract: | Kinetoskop ve sinematografi gibi cihazların icadı ile ortaya çıkan sinema, ilk günden
itibaren ilgi çekmiş, farklı türlerde hikâyeleri izleyici ile buluşturarak, en sevilen sanatlardan
biri haline gelmiştir. Edebi eserler, toplumsal olaylar, mitolojik öyküler ise filmlerin
yaratılmasındaki dayanak noktalarından olmuştur. Ütopyaların antitezi olan distopyalar da,
öncelikle edebiyat ürünü olarak ortaya çıkmış, daha sonra bilimkurgu türüne eklemlenerek
beyazperdeye taşınmıştır. Tezin ana konusu distopik öykülerin, geçmişten bugüne yaşadığı
trajedilere rağmen güçlü bir ulus devlet olmayı başarmış Japon anime sinemasına
yansımasıdır. Bu çerçevede öncelikle edebiyat ürünü olarak ütopya ve distopya kavramları
ele alınmış, daha sonra bilimkurgu ve siberpunk türlerinin tanımı yapılarak distopik
kurgular incelenmiştir. Kendine has kültürüyle dikkat çeken Japonya’nın tarihi, mitolojisi ve
kimliğinin sanat yapıtlarına yansımasına bakılmış, bu doğrultuda örnek filmlerin analiziyle,
1990 sonrası distopik animelerinin olay örgülerinin oluşmasında, Japonya’nın geçmişinin
etkileri araştırılmıştır. Cinema, which emerged with the invention of devices such as kinetoscope and cinematography, has attracted attention since the day it was first invented, and it has become one of the most popular arts by bringing together different kinds of stories with the audience. Literary works, social events, and mythological stories have been the mainstay in the creation of films. Dystopias, which are the antithesis of utopias, first emerged as a literary product, and later moved to the silver screen by being articulated with the genre of science fiction. The main subject of the thesis is the reflection of dystopian stories to the Japanese anime cinema, which has managed to become a strong nation state despite the tragedies it has experienced from the past to the present. In this framework, first of all, the concepts of utopia and dystopia as literary products were discussed, then the definitions of science fiction and cyberpunk genres were made and dystopian fictions were examined. The reflection of the history, mythology and identity of Japan, which draws attention with its unique culture, on the works of art was examined, and in this direction, the effects of Japan's past on the formation of the plots of the dystopian animes after 1990 were investigated by analyzing the sample films. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/4487 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.