Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4482
Title: | Uluslararası reklamcılıkta kültürün önemi: Türkiye ve Portekiz dergi reklamlarında kültürel farklılıklar |
Other Titles: | Importance of culture in international adversiting: cultural differences in Turkish and Portuguese magazine advertisements |
Authors: | Özbek, İçten Duygu Yağmur, Rıdvan Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı |
Keywords: | Reklamcılık, Kültür, Kültürlerarası İletişim, Uluslararası Reklamcılık Advertising, Culture, Intercultural Communication, International Advertising |
Issue Date: | 22-Nov-2021 |
Publisher: | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Citation: | Yağmur, R. (2021) Uluslararası reklamcılıkta kültürün önemi: Türkiye ve Portekiz dergi reklamlarında kültürel farklılıklar (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
Abstract: | Tarihsel süreç içerisinde insanlığın yaşadığı değişim ve gelişmelerle birlikte
reklamcılık da pek çok alanda değişmiş ve gelişmiştir. Bu durumun en büyük sebeplerinden
biri de geçmişten günümüze kadarki süreçte reklamcılığın kültürle etkileşim halinde
olmasıdır. Kültür, insanoğlunun yaşamını şekillendirdiği gibi o kültürdeki reklamcılık
faaliyetlerini de şekillendiren en önemli olgudur.
Bu araştırmada Türkiye’de ve Portekiz’de yayımlanan Elle moda dergisi reklamları
Geert Hofstede’nin “Kültürel Boyutlar Modeli” çalışmasından yola çıkarak güç mesafesi
boyutuna göre incelenmiştir. Araştırmada Richard Pollay’ın Geert Hofstede’nin güç mesafesi
boyutu ile eşleştirilen reklam çekiciliklerinin her iki ülkede kullanım yoğunlukları
araştırılmıştır. Bu bağlamda içerik analizi yöntemi kullanılarak veriler elde edilmiştir ve
reklam çekiciliklerinin her iki ülkede kullanım yoğunluklarında anlamlı bir fark olup olmadığı
araştırılmıştır. By the changes that the society underwent and developments that occurred over time, advertisements also changed and developed in many ways. The main reason that causes these changes is the relation between advertisements and culture. Culture is an important phenomenon that both shapes an individuals’ life and advertising activities. This study examined the fashion advertisements published in ELLE (fashion magazine) for both Turkey and Portugal in the light of Geert Hofstede’s study related to “Cultural Dimensions Theory”. And investigated in compliance with the “power distance” dimension. The study investigated the density of the advertisements appeals for both countries that are related to Richard Pollay and Geert Hofstede’s power diversity dimensions. Within this frame, content analysis method was used to obtain data and also to investigate whether there was a significant difference or not in the use of advertising appeals in both countries. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/4482 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3252.pdf | Rıdvan Yağmur Yüksek Lisans Tez Dosyası | 2.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.