Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4480
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇondur, Funda-
dc.contributor.authorCennet, Selahattin Melih-
dc.date.accessioned2021-11-25T13:18:06Z-
dc.date.available2021-11-25T13:18:06Z-
dc.date.issued2021-11-22-
dc.date.submitted2021-02-23-
dc.identifier.citationCennet, S. M. (2021) Makroekonomik değişkenlerdeki değişimin tüketici davranışları üzerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4480-
dc.description.abstractEkonomi, tüketicilerin yaşamına doğrudan yön veren önemli faktörlerden biridir. Makroekonomik göstergeler ise ekonomiyi şekillendiren temel bileşenlerdir. Makroekonomik göstergelerdeki değişim, farklı sosyo-ekonomik ve demografik özelliklere sahip tüketicileri, refah düzeylerinden yaşam şekillerine kadar birçok alanda farklı etkileyebilmektedir. Ancak söz konusu bu etkilenme yalnızca ekonomik boyutun değil, sosyal ve psikolojik boyutlarında etkisiyle gerçekleşebilmektedir. Bu nedenle tüm bu boyutların etkilerinin nasıl ve hangi ölçütte olduğunun irdelenmesi de bir o kadar önemlidir. Bu çalışmanın amacı, makroekonomik değişkenler ile tüketici davranışları arasındaki mutlak ilişki hipotezini test etmektir. Çalışmada temel makro-ekonomik değişkenlerin, tüketicilerin gelir ve harcama ilişkilerine etkisi, iktisadi açıdan incelenirken aynı zamanda sosyolojik ve psikolojik açıdan da ele alınması amaçlanmıştır. Bu etkinin analiz edilebilmesi için anket çalışması yapılmış ve anket çalışmasının evreni olarak Türkiye geneli, anket kısıtlaması olaraksa on sekiz yaş ve üstü gelir sahibi olan bireyler hedeflenmiştir. Anket çalışması neticesinde yapılan analizler sonucunda, makroekonomik değişkenlerdeki değişimin büyük oranda tüketici davranışlarını etkilediği, bunun yanı sıra farklı psiko-sosyal etkilerinde beklenen sonuçları çeşitli süreçlerde doğruladığı sonucuna varılmıştır.tr_TR
dc.description.abstractThe economy is one of the key factors that directly guide the lives of consumers. Macroeconomic indicators are the main components that shape the economy. The change in macroeconomic indicators can effect consumers with different socio-economic and demographic characteristics in many areas such as their level of welfare and their way of life in different way. However, this effect can be occurred not only with the economic dimension but also with social and psychological dimensions. Therefore, it is equally important to examine how and what criteria the effects of all these dimensions are on. The purpose of this study is to test the absolute relationship hypothesis between macroeconomic variables and consumer behavior. In this study, it is aimed to consider the effects of basic macroeconomic variables on consumers' income and expenditure relations from sociological and psychological aspects while analyzing it according to economic point of view. In order to being able to analyze the effect, a survey study has been done; Turkey is aimed to be the survey universe as the individuals who are eighteen years old and older are aimed to be the survey limitation. As a result of the analyses that have been made according to the survey, it has been concluded that the change in macroeconomic variables greatly influences consumer behavior, as well as different psycho-social effects affirms the expected results in various processes.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ONAY SAYFASI....................................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiii EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 2 1. DAVRANIŞSAL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE TÜKETİM VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI .............................................................................................................. 2 1.1. Kavramsal Çerçevede Tüketim ve Tüketici................................................................. 2 1.1.1. İhtiyaç ve İstek ................................................................................................ 2 1.1.2. Tüketim ........................................................................................................... 5 1.1.3. Tüketici............................................................................................................ 6 1.2. Tüketici Davranışları ................................................................................................... 7 1.2.1. Tüketici Davranışlarının Özellikleri................................................................ 7 1.3. Tüketici Davranışı Modelleri..................................................................................... 10 1.3.1. Genel Tüketici Davranışı Modeli.................................................................. 11 1.3.2. Açıklayıcı (Klasik) Davranış Modelleri........................................................ 12 1.3.2.1. Marshall’ın ekonomik modeli ........................................................ 12 1.3.2.2. Pavlov’un koşullandırılmış öğrenme modeli.................................. 13 ix 1.3.2.3. Freud’un psiko analitik modeli....................................................... 15 1.3.2.4. Veblen’in sosyo-psikolojik modeli................................................. 16 1.3.2.5. Duesenberry’nin sosyo ekonomik modeli ...................................... 17 1.3.3. Tanımlayıcı (Çağdaş) Tüketici Davranış Modelleri........................................ 18 1.3.3.1. Nicosia modeli................................................................................ 18 1.3.3.2. Howard-Sheth modeli..................................................................... 20 1.3.3.3. Engel-Kollat-Blackwell (EKB) modeli .......................................... 22 1.3.3.4. Lazarsfeld modeli ........................................................................... 23 1.3.3.5. Katona’nın psiko-ekonomik modeli............................................... 23 1.4. Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler .................................................................. 24 1.4.1. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Kültürel Faktörler ................................... 25 1.4.1.1. Kültür.............................................................................................. 25 1.4.1.2. Alt kültür ........................................................................................ 25 1.4.1.3. Sosyal sınıf ..................................................................................... 26 1.4.2. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Sosyal Faktörler...................................... 27 1.4.2.1. Referans grupları ............................................................................ 27 1.4.2.2. Aile ................................................................................................. 28 1.4.2.3. Rol ve statüler................................................................................. 28 1.4.3. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Psikolojik Faktörler................................. 29 1.4.3.1. Güdülenme ..................................................................................... 29 1.4.3.2. Algılama ......................................................................................... 30 1.4.3.3. Tutum ve inançlar........................................................................... 31 1.4.3.4. Kişilik ............................................................................................. 32 1.4.4. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Kişisel Faktörler...................................... 33 1.4.4.1. Yaş ve cinsiyet................................................................................ 33 1.4.4.2. Medeni durum ................................................................................ 33 1.4.4.3. Eğitim, meslek ve gelir düzeyi ....................................................... 34 x 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 35 2. MAKROEKONOMİK DEĞİŞKENLER-TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI İLİŞKİSİ....... 35 2.1. Ekonomi Kavramı...................................................................................................... 35 2.2. Makroekonomik Değişkenler .................................................................................... 35 2.2.1. GSYH ve Büyüme ........................................................................................... 36 2.2.2. Enflasyon ......................................................................................................... 42 2.2.3. Faiz Oranları .................................................................................................... 45 2.2.4. Cari İşlemler Dengesi ...................................................................................... 48 2.2.5. İstihdam ve Ücretler ........................................................................................ 50 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 54 3. MAKROEKONOMİK DEĞİŞKENLERDEKİ DEĞİŞİMİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI...................................... 54 3.1. Literatür Özeti............................................................................................................ 54 3.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................... 60 3.3. Araştırmanın Yöntemi ve Sınırları ............................................................................ 61 3.4. Araştırmanın Örneklemi ............................................................................................ 61 3.5. Araştırmanın Hipotezi................................................................................................ 62 3.6. Araştırmanın Analizi ve Sonuçları ............................................................................ 62 3.6.1. Güvenilirlik Analizi....................................................................................... 63 3.6.2. Katılımcıların Demografik Özellikleri ve Tercihleri..................................... 63 3.6.3. Faktör Analizi Sonuçları ............................................................................... 76 3.6.4. Non-Parametrik Test Analizi Sonuçları ........................................................ 80 4. TARTIŞMA ve SONUÇ.................................................................................................. 95 5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 101 6. EKLER ........................................................................................................................... 111 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 121tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMakroekonomik Değişkenler, Tüketici Davranışları, Davranışsal Ekonomitr_TR
dc.subjectMacroeconomic Variables, Consumer Behavior, Behavioral Economicstr_TR
dc.titleMakroekonomik değişkenlerdeki değişimin tüketici davranışları üzerine etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe effect of change in macroeconomic variables on consumer behaviortr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3255.pdfSelahattin Melih Cennet Yüksek Lisans Tez Dosyası2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.