Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4480
Title: Makroekonomik değişkenlerdeki değişimin tüketici davranışları üzerine etkisi
Other Titles: The effect of change in macroeconomic variables on consumer behavior
Authors: Çondur, Funda
Cennet, Selahattin Melih
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı
Keywords: Makroekonomik Değişkenler, Tüketici Davranışları, Davranışsal Ekonomi
Macroeconomic Variables, Consumer Behavior, Behavioral Economics
Issue Date: 22-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Cennet, S. M. (2021) Makroekonomik değişkenlerdeki değişimin tüketici davranışları üzerine etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Ekonomi, tüketicilerin yaşamına doğrudan yön veren önemli faktörlerden biridir. Makroekonomik göstergeler ise ekonomiyi şekillendiren temel bileşenlerdir. Makroekonomik göstergelerdeki değişim, farklı sosyo-ekonomik ve demografik özelliklere sahip tüketicileri, refah düzeylerinden yaşam şekillerine kadar birçok alanda farklı etkileyebilmektedir. Ancak söz konusu bu etkilenme yalnızca ekonomik boyutun değil, sosyal ve psikolojik boyutlarında etkisiyle gerçekleşebilmektedir. Bu nedenle tüm bu boyutların etkilerinin nasıl ve hangi ölçütte olduğunun irdelenmesi de bir o kadar önemlidir. Bu çalışmanın amacı, makroekonomik değişkenler ile tüketici davranışları arasındaki mutlak ilişki hipotezini test etmektir. Çalışmada temel makro-ekonomik değişkenlerin, tüketicilerin gelir ve harcama ilişkilerine etkisi, iktisadi açıdan incelenirken aynı zamanda sosyolojik ve psikolojik açıdan da ele alınması amaçlanmıştır. Bu etkinin analiz edilebilmesi için anket çalışması yapılmış ve anket çalışmasının evreni olarak Türkiye geneli, anket kısıtlaması olaraksa on sekiz yaş ve üstü gelir sahibi olan bireyler hedeflenmiştir. Anket çalışması neticesinde yapılan analizler sonucunda, makroekonomik değişkenlerdeki değişimin büyük oranda tüketici davranışlarını etkilediği, bunun yanı sıra farklı psiko-sosyal etkilerinde beklenen sonuçları çeşitli süreçlerde doğruladığı sonucuna varılmıştır.
The economy is one of the key factors that directly guide the lives of consumers. Macroeconomic indicators are the main components that shape the economy. The change in macroeconomic indicators can effect consumers with different socio-economic and demographic characteristics in many areas such as their level of welfare and their way of life in different way. However, this effect can be occurred not only with the economic dimension but also with social and psychological dimensions. Therefore, it is equally important to examine how and what criteria the effects of all these dimensions are on. The purpose of this study is to test the absolute relationship hypothesis between macroeconomic variables and consumer behavior. In this study, it is aimed to consider the effects of basic macroeconomic variables on consumers' income and expenditure relations from sociological and psychological aspects while analyzing it according to economic point of view. In order to being able to analyze the effect, a survey study has been done; Turkey is aimed to be the survey universe as the individuals who are eighteen years old and older are aimed to be the survey limitation. As a result of the analyses that have been made according to the survey, it has been concluded that the change in macroeconomic variables greatly influences consumer behavior, as well as different psycho-social effects affirms the expected results in various processes.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4480
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3255.pdfSelahattin Melih Cennet Yüksek Lisans Tez Dosyası2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.