Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4479
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZeren, Halim Emre-
dc.contributor.authorÇubuk, Fatih-
dc.date.accessioned2021-11-25T13:15:29Z-
dc.date.available2021-11-25T13:15:29Z-
dc.date.issued2021-11-22-
dc.date.submitted2021-02-12-
dc.identifier.citationÇubuk, F. (2021) Örgütsel sinizmin işten ayrılma niyetine etkisinde sendikalaşmanın aracı rolü: Ege Bölgesi örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4479-
dc.description.abstractYönetim ve organizasyon alanındaki güncel çalışmalar, çalışanların genel bir işten ayrılma niyeti sorunuyla karşı karşıya kaldığını göstermektedir. İşi bırakma eğilimi sorununun başlıca nedenlerinden biri de çalışanların örgütlerine karşı benimsediği kinik tutumlardır. Bu çalışmada, Ege Bölgesi’nde hazır giyim perakende sektöründe istihdam edilen çalışanların işten ayrılma niyetlerinde örgütsel sinizmin etkisi sendikalaşmanın aracı rolü bağlamında araştırılmıştır. Araştırma kapsamında, 412 perakende çalışanıyla anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmada verilerinin toplanması için Brandes, Dharwadkar ve Dean’in (1999) “Örgütsel Sinizm Ölçeği”, Michigan Örgütsel Değerlendirme Anketinden (Michigan Organizational Assessment Questionnaire) alınan “İşten Ayrılma Niyeti Ölçeği” ve Balcı (2017) tarafından hazırlanan “Sendika ve Sendikacılığa Bakış Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, örgütsel sinizmin çalışanların işten ayrılma niyetine anlamlı ve pozitif yönde bir etkisi olduğu tespit edilmiş; ancak değişkenler arasında sendikalaşmanın herhangi bir aracı rolünün olmadığı gözlemlenmiştir. Konu, güncelliği ve gündemdeki tartışmaların esas öznelerinin nasıl algılandığını yansıtması bakımından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda, yapısal, hukuki ve davranışsal dönüşüme zorlanan perakende şirketleri ve takip eden çalışmalar için rehber oluşturması bakımından alana katkı vermesi beklenmektedir.tr_TR
dc.description.abstractThe recent studies of management and organization have indicated that employees generally have the problem of the intention to quit. One of the main reasons for the tendency to leave the job is the cynical attitudes of the employees towards their organizations. This study has explored the effect of organizational cynicism on the intention to leave of the retail workers in the Aegean Region, Turkey via the mediating role of unionization. The data has been derived from 412 employee surveys that consist of the “Organizational Cynicism Scale” of Dharwadkar and Dean (1999), the “Organizational Assessment Questionnaire” taken from the Michigan Organizational Assessment Questionnaire and the “Union and Unionism Scale” developed by Balcı (2017). The results of the study reveal that organizational cynicism has a significant and positive effect on employees' intention to quit, however, unionization does not have any mediator role among the variables. The subject is of great importance in its currency and reflections of how the discussions on the agenda are perceived. The study is also expected to contribute to the field as a guide for retail companies that are forced to structural, legal and behavioral transformation as well as for subsequent studies.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................ix TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x EKLER DİZİNİ......................................................................................................................xi KISALTMALAR DİZİNİ .....................................................................................................xii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 3 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 3 1.1. Örgütsel Sinizm ........................................................................................................... 3 1.1.1. Örgütsel Sinizmin Boyutları .............................................................................. 7 1.1.2. Örgütsel Sinizmin Öncülleri .............................................................................. 8 1.1.3. Örgütsel Sinizmin Sonuçları............................................................................ 10 1.2. İşten Ayrılma Niyeti .................................................................................................. 11 1.2.1. İşten Ayrılma Niyetinin Öncülleri ................................................................... 14 1.2.2. İşten Ayrılma Niyetinin Sonuçları................................................................... 16 1.3. İşçi Sendikaları ve Sendikalaşma .............................................................................. 16 1.3.1. Sendikalaşmanın Tarihi ................................................................................... 17 1.3.2. Türkiye’de Sendikalaşmanın Tarihçesi ........................................................... 19 1.3.3. Sendikalaşmanın Boyutları.............................................................................. 21 1.3.4. Sendikalaşmanın Öncülleri.............................................................................. 22 1.3.5. Sendikalaşmanın Sonuçları.............................................................................. 23 ix 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 25 2. PERAKENDE SEKTÖRÜNDE ÖRGÜTSEL SİNİZM, İŞTEN AYRILMA NİYETİ VE SENDİKALAŞMA................................................................................................ 25 2.1. Perakende Sektörü Çalışanlarında Algılanan Örgütsel Sinizm ................................. 25 2.2. Perakende Sektörü Çalışanlarının İşten Ayrılma Niyeti............................................ 27 2.3. Perakende Sektörü Çalışanları ve Sendikalaşma ....................................................... 29 2.4. Perakende Sektöründe Örgütsel Sinizm, İşten Ayrılma Niyeti ve Sendikalaşma Arasındaki İlişkiye Yönelik Araştırmaların Önemi ................................................ 31 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 35 3. HAZIR GİYİM PERAKENDE SEKTÖRÜNDE ÖRGÜTSEL SİNİZMİN İŞTEN AYRILMA NİYETİNE ETKİSİNDE SENDİKALAŞMANIN ARACI ROLÜ ÜZERİNE ARAŞTIRMA............................................................................................ 35 3.1. Araştırmanın Konusu ve Problemin Tanımı.............................................................. 35 3.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................... 36 3.3. Araştırmanın Önemi .................................................................................................. 36 3.4. Araştırmanın Yöntem ve Tekniği .............................................................................. 37 3.5. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi............................................................................ 39 3.6. Araştırmanın Hipotezleri ........................................................................................... 40 3.7. Araştırmanın Sınırlılıkları.......................................................................................... 42 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 44 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 44 4.1. Demografik Analiz .................................................................................................... 46 4.1.1. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Cinsiyetleri Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................................................... 47 4.1.2. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Yaşları Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................................................... 48 4.1.3. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Medeni Durumları Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................................................... 49 4.1.4. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Eğitim Düzeyleri Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................................................... 50 x 4.1.5. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Perakende Sektöründe Çalışma Süreleri Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................. 51 4.1.6. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların Mevcut Şirketlerinde Çalışma Süreleri Bağlamında Karşılaştırılması ............................................................. 52 4.1.7. Değişken Ortalamalarının Katılımcıların İş Yerindeki Pozisyonları Bağlamında Karşılaştırılması ........................................................................... 53 4.1.8. Değişken Ortalamalarının Çalışma Türü Bağlamında Karşılaştırılması ......... 56 4.2. Korelasyon Analizine İlişkin Bulgular ...................................................................... 56 4.3. Regresyon Analizine İlişkin Bulgular........................................................................ 59 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 65 6. KAYNAKLAR................................................................................................................. 70 7. EKLER ............................................................................................................................. 80 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 82tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖrgütsel Sinizm, İşten Ayrılma Niyeti, Sendikalaşma, Hazır Giyim Perakendeciliğitr_TR
dc.subjectOrganizational Cynicism, Intention to Leave, Unionization, Cloth Retailingtr_TR
dc.titleÖrgütsel sinizmin işten ayrılma niyetine etkisinde sendikalaşmanın aracı rolü: Ege Bölgesi örneğitr_TR
dc.title.alternativeMediating role of unionization in the effect of organizational cynicism on intention to quit: the case of the Aegean Regiontr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İnsan Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3249.pdfFatih Çubuk Yüksek Lisans Tez Dosyası1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.