Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4475
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYıldız, Bülent-
dc.contributor.authorÇıbık, Erkan-
dc.date.accessioned2021-11-25T12:58:17Z-
dc.date.available2021-11-25T12:58:17Z-
dc.date.issued2021-11-22-
dc.date.submitted2020-12-29-
dc.identifier.citationÇıbık, E. (2021) İşletmelerin finansal performanslarının çok kriterli karar verme yöntemleri ile analiz edilmesi: BİST KOBİ sanayi örneği (yayınlanmmaış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4475-
dc.description.abstractGünümüzde ülkelerin ekonomilerinin en temel göstergelerinden bir tanesinin o ülkenin üretim yapan şirketleri olduğu bilinmektedir. Ülkelerde faaliyet gösteren şirketler, üretim alanlarını en iyi şekilde geliştirerek ülke ekonomilerine katkı sağladıkları yadsınamaz bir gerçektir. Haliyle gelişmiş ve gelişmekte olan ülke ekonomilerinde en önemli etkiyi Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ) olarak adlandırılan şirketler göstermektedir. KOBİ’ler ekonomiye katkılarının yanı sıra, çok farklı üretim yöntemlerini kullanmaları ve değişimlere hızla uyum sağlayarak faaliyetlerini sürdürebilmeleri bu işletme grubunun önemini arttırmaktadır. Ülke ekonomilerine katkıları oldukça önemli olan KOBİ’lerin, finansal performanslarını tespit etmek oldukça gerekli bir unsur olarak görülmektedir. Fakat finansal performans analizlerinin sadece finansal durum tablosu kalemlerini inceleyerek veya yorumlayarak yapılması son zamanlarda standart hale geldiği için araştırmacılar farklı performans değerlendirme ölçütlerini kullanma gereksinimi duymuşlardır. Nitekim belirtilen gereksinim nedeniyle şirketlerin finansal performans değerlendirmesi ve sıralama sonuçlarının elde edildiği yöntemler dizisi olarak adlandırılan çok kriterli karar verme yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır. Çalışmada KOBİ’lerin finansal performansları için, 2015-2019 yıllarına ait finansal tablolarından yararlanılarak ve finansal oranlar kullanılarak performans analizleri gerçekleştirilmiştir. Bu sebeple KOBİ’lerin finansal performans değerlendirmeleri farklı çok kriterli karar verme yöntemleri kullanılarak yapılmış ve sonuçlar karşılaştırılmıştır.tr_TR
dc.description.abstractToday, it is known that one of the main indicators of the economies of countries is the production companies of that country. It is an undeniable fact that companies operating in countries contribute to the economies of the country by developing their production areas in the best way. Consequently, companies called Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) have the most important impact on the economies of developed and developing countries. In addition to the contributions of SMEs to the economy, their use of various production methods and their ability to continue their activities by adapting to changes rapidly increases the importance of this business group. It is seen as a very necessary element to determine the financial performance of SMEs, whose contributions to the national economies are very important. However, since financial performance analyzes have been standardized recently by examining or interpreting only financial statement items, researchers have needed to use different performance evaluation criteria. As a matter of fact, due to the stated requirement, multi-criteria decision-making methods, which are called the series of methods by which the financial performance evaluation and ranking results of companies are obtained, have been used. In the study, for the financial performance of SMEs, performance analyzes were carried out by using the financial statements of 2015-2019 and using financial ratios. Therefore, financial performance evaluations of SMEs have been made using different multi-criteria decision making methods and the results have been compared.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET .........................................................................................................................................v ABSTRACT..............................................................................................................................vi ÖNSÖZ ....................................................................................................................................vii İÇİNDEKİLER ...................................................................................................................... viii TABLOLAR DİZİNİ...............................................................................................................xii EKLER DİZİNİ ..................................................................................................................... xiii SİMGELER DİZİNİ ...............................................................................................................xiv KISALTMALAR DİZİNİ.......................................................................................................xvi GİRİŞ .........................................................................................................................................1 1.BÖLÜM .................................................................................................................................4 1.KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELER(KOBİ) VE PERFORMANS KAVRAMI ................................................................................................................................4 1.1.KOBİ Kavramı .................................................................................................................5 1.1.1.Türkiye’de KOBİ’ler.................................................................................................5 1.1.2. Avrupa’da KOBİ’ler.................................................................................................7 1.1.3. Diğer Ülkelerde KOBİ’ler........................................................................................8 1.2. KOBİ’lerin Ortaya Çıkışı ve Tarihsel Gelişimi ..............................................................9 1.3.KOBİ’lerin Genel Özellikleri.........................................................................................11 1.3.1. KOBİ’lerin Yönetim Yapısı Özellikleri .................................................................12 1.3.2.KOBİ’lerin Personel Yapısı Özellikleri ..................................................................14 1.3.3.KOBİ’lerin Üretim Yapısı Özellikleri.....................................................................15 1.3.4.KOBİ’lerin Finansal Yapısı Özellikleri...................................................................15 1.3.5.KOBİ’lerin Pazarlama Yapısı Özellikleri................................................................16 1.4.KOBİ’lerin Güçlü Ve Zayıf Yönleri (Avantaj ve Dezavantajları).................................17 1.4.1.KOBİ’lerin Güçlü Yönleri (Avantajları).................................................................18 1.4.2.KOBİ’lerin Zayıf Yönleri (Dezavantajları).............................................................20 1.5.KOBİ’lerin Ekonomide Yeri Ve Önemi ........................................................................22 1.5.1.KOBİ’lerin Türkiye Ekonomisindeki Yeri Ve Önemi ............................................23 1.5.2.KOBİ’lerin Dünya Ekonomisindeki Yeri ve Önemi ...............................................27 1.6.KOBİ’lerde Performans .................................................................................................29 1.6.1.Performans Kavramı................................................................................................29 1.6.2.Performans Ölçümünün Önemi ve Amaçları ..........................................................31 ix 2.BÖLÜM ...............................................................................................................................34 2.KOBİ’LERDE FİNANSAL PERFORMANS VE ÖLÇÜM YÖNTEMLERİ .....................34 2.1. İşletmelerde Finansal Performans Kavramı ..................................................................34 2.2.KOBİ’lerde Finansal Performans...................................................................................35 2.3.Finansal Performansın Ölçülmesinin Amaçları .............................................................35 2.4. İşletmelerde Finansal Analiz.........................................................................................36 2.5.Finansal Analizde Uygulanan Teknikler........................................................................38 2.5.1.Dikey Analiz ( Yüzde Yöntemi İle Analiz).............................................................40 2.5.2.Yatay Analiz (Karşılaştırmalı Tablolar Analizi).....................................................41 2.5.3.Eğilim (Trend) Analizi ............................................................................................43 2.5.4.Oran (Rasyo) Analizi...............................................................................................44 2.5.4.1.Likitide oranları ................................................................................................46 2.5.4.2. Finansal yapı (kaldıraç) oranları .....................................................................50 2.5.4.3.Faaliyet oranları ................................................................................................53 2.5.4.4.Kârlılık oranları.................................................................................................57 2.5.4.5.Büyüme oranları................................................................................................60 2.5.4.6.Borsa performans (piyasa) oranları...................................................................61 3.BÖLÜM ...............................................................................................................................63 3.ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME.....................................................................................63 3.1.Karar Verme Kavramı....................................................................................................63 3.1.1. Karar Vermenin Elemanları....................................................................................64 3.1.2.Karar Verme Süreci.................................................................................................65 3.1.3. Karar Verme Çeşitleri.............................................................................................67 3.2.Çok Kriterli Karar Verme ..............................................................................................69 3.2.1.Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Özellikleri .............................................71 3.2.2. Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri Uygulama Alanları ve Amaçları ...............72 3.2.3.Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Avantaj ve Dezavantajları.....................73 3.2.3.1.Avantajları: .......................................................................................................73 3.2.3.1.Dezavantajları: ..................................................................................................73 3.2.4.Çok Kriterli Karar Verme Problemleri....................................................................74 3.2.4.1.Seçim problemleri.............................................................................................74 3.2.4.2.Sınıflama problemleri .......................................................................................74 3.2.4.3.Sıralama problemleri.........................................................................................75 3.3.Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ...........................................................................75 3.3.1.Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi (AHP) ..............................................................76 3.3.1.1.Analitik hiyerarşi sürecinin aşamaları ..............................................................77 3.3.2. TOPSIS Yöntemi....................................................................................................78 x 3.3.2.1. TOPSIS yönteminin aşamaları.........................................................................80 3.3.3.VIKOR Yöntemi .....................................................................................................85 3.3.3.1.VIKOR yönteminin aşamaları ..........................................................................86 3.3.4.MOORA Yöntemi ...................................................................................................90 3.3.4.1.MOORA yönteminin aşamaları ........................................................................90 3.3.5.ELECTRE Yöntemi.................................................................................................93 3.3.5.1.ELECTRE yönteminin aşamaları .....................................................................95 3.3.6.PROMETHEE Yöntemi ..........................................................................................99 3.3.6.1.PROMETHEE yönteminin aşamaları.............................................................100 3.3.7.Gri İlişkisel Analiz Yöntemi .................................................................................102 3.3.7.1.Gri ilişkisel analiz yönteminin aşamaları........................................................103 3.3.8. Veri Zarflama Analizi Yöntemi............................................................................107 3.3.8.1.Veri zarflama analizinin aşamaları .................................................................107 3.3.9. DEMATEL Yöntemi............................................................................................108 3.3.9.1.DEMATEL yönteminin aşamaları..................................................................109 3.3.10.MACBETH Yöntemi...........................................................................................109 3.3.10.1.MACBETH yönteminin aşamaları ...............................................................109 4.BÖLÜM .............................................................................................................................111 4.KOBİ SANAYİ FİRMALARININ ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİ İLE PERFORMANS ANALİZİ ............................................................................................111 4.1.Araştırmanın Önemi, Amacı ve Yöntemi ....................................................................112 4.1.1.Araştırmanın Önemi ..............................................................................................112 4.1.2.Araştırmanın Amacı ..............................................................................................113 4.1.3.Araştırmanın Yöntemi...........................................................................................114 4.2.Araştırmanın Verilerin Toplanması ve Örneklemi ......................................................114 4.2.1.Araştırmanın Verilerinin Toplanması....................................................................114 4.2.2.Araştırmanın Örneklemi........................................................................................115 4.3.ÇKKV Yöntemleri ile İşletmelerin Finansal Performans Değerlendirmesi.................117 4.3.1.TOPSIS Yöntemi Uygulaması ve Bulguları..........................................................118 4.3.2. MOORA Yöntemi Uygulaması ve Bulguları .......................................................127 xi 4.3.3. VIKOR Yöntemi Uygulaması ve Bulguları .........................................................138 4.3.4.Gri İlişkisel Analiz Yöntemi Uygulaması ve Bulguları ........................................146 5.TARTIŞMA VE SONUÇ...................................................................................................158 6.KAYNAKÇA......................................................................................................................161 7.EKLER................................................................................................................................171 ÖZGEÇMİŞ ...........................................................................................................................181tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKOBİ, Oran Analizleri, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Finansal Performanstr_TR
dc.subjectSME, Ratio Analysis, Multi Criteria Decision Making Methods, Financial Performancetr_TR
dc.titleİşletmelerin finansal performanslarının çok kriterli karar verme yöntemleri ile analiz edilmesi: BİST KOBİ sanayi örneğitr_TR
dc.title.alternativeAnalysis of the financial performances of the companies with multi-criteria decision-making methods: BIST SME industry casetr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3257.pdfErkan Çıbık Yüksek Lisans Tez Dosyası2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.