Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4469
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErön, Aydın-
dc.contributor.authorKızıl, Sezar-
dc.date.accessioned2021-11-25T12:42:28Z-
dc.date.available2021-11-25T12:42:28Z-
dc.date.issued2021-11-11-
dc.date.submitted2020-12-14-
dc.identifier.citationKızıl, S. (2021) Frig geometrik bezemeli seramik kültürünün kökeni üzerine düşünceler (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4469-
dc.description.abstractFrig Uygarlığı, Hellen Uygarlığı tarafından tanımlandığı üzere Anadolu’nun ortası ve batısı arasında kalan bölümde kendine yer bulmuştur. Kültüre ait buluntular arasında en dikkat çeken ve kültürün geldiği rotayı anlayabilmemiz açısından en önemli buluntu grubunu seramikler oluşturmaktadır. Frig seramikleri, Doğu ve Batı Frig olarak iki ana yayılım alanında kendine özgü bezeme farklılıkları ile karşımıza çıkmaktadır. Birçok kültür tarafından severek kullanılan geometrik bezeme geleneği, Frig seramik sanatında da en önemli bezeme grubunu oluşturmaktadır. Kökeni konusunu yıllardır Batı eksenli gelişim gösterdiği yönünde fikirler mevcuttur. Batı’dan beslendiğine dair ufak kanıtlar mevcuttur fakat Frig kültürü Batı Kültürleri gibi gelişmiş bir bezeme ikonografine sahip değildir. Ancak söz konusu geometrik bezemelerin benzerlerine Frig Uygarlığı’nın varlığından önce Doğu Seramik Kültürleri’nde hali hazırda var olan baskın boyalı seramik gruplarında rastlamak mümkündür. Bu bağlamda Frig Seramik Kültürü’nün farklı sosyo etnik kökene sahip halklar ve Batı Kültürleri etkisi altında, hali hazırda bulunan MÖ II. binyıl Doğu Seramik Kültürleri’nin izlerini içinde barındırarak ortaya çıkmış homojen bir kültür olma olasılığı muhtemel görünmektedir.tr_TR
dc.description.abstractPhryg Civilization has found its place in the section between the middle and west of Anatolia as defined by Hellen Civilization. Ceramics constitute the most remarkable group of finds in terms of understanding the route of culture and the most remarkable find among the cultural finds. Phryg ceramics emerge with distinctive decoration differences in two main spreading areas, East and West Phryg. The geometric decoration tradition, which is used fondly by many cultures, constitutes the most important decoration group in Phryg ceramic art. There are opinions that the subject of its origin has developed in a West axis for years. There is little evidence that it is fed from the West, but the Phrygian culture does not have an advanced ornamental iconography like Western Cultures. However, similar geometric decorations can be found in the dominant painted ceramic groups that existed in Eastern Ceramic Cultures before the Phrygian Civilization. In this context, it seems probable that the Phryg Ceramic Culture is a homogeneous culture that emerged under the influence of peoples of different socio-ethnic origin and Western Cultures, embodying the traces of the Eastern Ceramic Cultures of the II millennium BC.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET ......................................................................................................................................ii ABSTRACT...........................................................................................................................iii ÖN SÖZ .................................................................................................................................iv İÇİNDEKİLER......................................................................................................................v KISALTMALAR LİSTESİ.................................................................................................vii TABLO LİSTESİ................................................................................................................viii HARİTA LİSTESİ................................................................................................................ix ŞEKİL LİSTESİ.....................................................................................................................x LEVHA LİSTESİ.................................................................................................................xii GİRİŞ......................................................................................................................................1 BİRİNCİ BÖLÜM .................................................................................................................4 FRİG KÜLTÜRÜ VE SERAMİKLERİ..............................................................................4 1.1.Frigya Bölgesi Coğrafi Konumu, Halkı ve Tarihçesi.....................................................4 1.2. Frig Kültürünün Kronoloji Önerileri...........................................................................10 1.3. Frig Seramikleri...........................................................................................................12 1.3.1. Genel Özellikleri...................................................................................................12 1.3.2. Doğu Frig Seramiklerinin Genel Özellikleri.........................................................14 1.3.3. Batı Frig Seramiklerinin Genel Özellikleri...........................................................18 1.4. Frig Seramikleri Üzerinde Karşımıza Çıkan Geometrik Bezeme Unsurları...............22 İKİNCİ BÖLÜM..................................................................................................................28 MÖ II. BİNYIL DOĞU KÜLTÜRLERİ BASKIN BOYALI SERAMİK GRUPLARI 28 2.1. Doğu Seramik Kültürlerinin Görüldüğü Coğrafi Alanlar ...........................................28 2.2. MÖ II. Binyıl Orta Anadolu Siyasi Yapılanması........................................................31 2.3. II. Binyıl Doğu Seramik Kültürleri Baskın Boyalı Seramik Grupları.........................37 2.3.1. Aras Boyalı Seramik Kültürü................................................................................38 2.3.1.1. Kızıl Vank/ Van-Urmiye seramik kültürü ......................................................39 2.3.1.2. Trialeti-Kirovakan seramik kültürü ................................................................41 vi 2.3.1.3. Tazekent(Karmir Berd) seramik kültürü ........................................................43 2.3.1.4. Sevan-Üzerliktepe seramik kültürü ................................................................44 2.3.2. Syro-Kilikya(Amik-Kilikya) Seramik Kültürü.....................................................45 2.3.3. Habur Seramik Kültürü.........................................................................................48 2.3.4. Nuzi Seramik Kültürü ...........................................................................................50 2.3.5. Nahçıvan Orta ve Son Tunç Çağı Seramik Kültürü..............................................53 2.3.5.1. Orta tunç çağı seramik kültürü .......................................................................53 2.3.5.2. Son tunç çağı seramik kültürü ........................................................................55 2.4. MÖ II. Binyıl Doğu Seramik Kültürleri Baskın Boyalı Seramik Gruplarında Karşımıza Çıkan Geometrik Bezeme Unsurları.................................................................58 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM..............................................................................................................62 SON TUNÇ ÇAĞI SONU VE ERKEN DEMİR ÇAĞI’NDA GÖRÜLEN GEOMETRİK BEZEMELER ARASINDAKİ BENZERLİKLER................................62 3.1.Son Tunç Çağı Sonu ve Erken Demir Çağı Başlangıcı................................................62 3.2. MÖ II. Binyıl Doğu Kültürleri Baskın Boyalı Seramik Gruplarında Görülen Geometrik Bezeme Geleneğinin Frig Seramiği Üzerine Etkileri.......................................66 DEĞERLENDİRME VE SONUÇ......................................................................................76 KAYNAKÇA........................................................................................................................81 HARİTALAR.......................................................................................................................94 ŞEKİLLER...........................................................................................................................99 LEVHALAR.......................................................................................................................109 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................163tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectFrig, Seramik Sanatı, Doğu Frig, Batı Frig, Doğu Seramik Kültürleritr_TR
dc.subjectPhryg, Ceramic Art, East Phryg, Western Phryg, Eastern Ceramic Culturestr_TR
dc.titleFrig geometrik bezemeli seramik kültürünün kökeni üzerine düşüncelertr_TR
dc.title.alternativeThoughts on the origin of phrygian geometric decorated ceramic culturetr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Arkeoloji Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3262.pdfSezar Kızıl Yüksek Lisans Tez Dosyası12.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.