Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4463
Title: Otel çalışanlarının iş yaşam kaliteleri ve kariyer beklentilerinin belirlenmesi. Kuşadası örneği
Other Titles: Determining the quality of work life and career expectations of hotel employees. The case of Kuşadasi
Authors: Atay, Hakan
Gürdoğan, Arzu
Esen, Ozan
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
Keywords: İş Yaşam Kalitesi Boyutları, İş Yaşam Kalitesi, Kariyer Beklentisi, Kariyer
Career Expectations, Career, Dimensions of Quality of Work Life, Quality of Work Life
Issue Date: 23-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Esen, O. (2021) Otel çalışanlarının iş yaşam kaliteleri ve kariyer beklentilerinin belirlenmesi. Kuşadası örneği (yayınlanmamış doktora tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Günümüzde, örgütsel kaynaklı veya çalışan kaynaklı yaşanan değişimler, işletmelerde insan kaynaklarını etkili bir güç haline getirmiştir. Bu gelişme sonucunda, işletmelerin çoğu, işyerindeki hayatı çalışanlar açısından, nasıl kaliteli hale getirebilecekleri ile ilgili tedbirleri almaya çalışmaktadırlar. Çalışanların işlerine ilişkin düşünce ve beklentilerini öğrenmek ve buna yönelik bazı uygulamalar geliştirmek, işletmelerin önceliği haline gelmiştir. Konaklama tesisleri kapsamında önemli istihdam sağlayan oteller, kendine has çalışma koşullarıyla yoğun tempo ve emek gerektiren işler içerdiği için çeşitli zorluklara sahiptir. Bu kapsamda mevsimsellik, antreli çalışma, yüksek iş gören hızı özelliklerine sahip otelcilik sektöründe çalışanların iş yaşam kalitesine ve kariyer beklentilerine yönelik düşünceleri önem kazanmaktadır. Bu açıklamalar doğrultusunda araştırmanın amacı, otel çalışanlarının iş yaşam kalitesi boyutlarına ve kariyer beklentilerine ilişkin bakış açılarını tespit etmektir. Araştırmanın evrenini, Kuşadası’nda faaliyet gösteren 5 yıldızlı otellerde çalışanlar oluşturmaktadır. Belirlenen amaç doğrultusunda, çalışmada öncellikle konuyla ilgili alan literatür taraması yapılmıştır. İlgili literatür kapsamında, iş yaşam kalitesi boyutu olarak da değerlendirilen müşteriler ile ilişkiler göz önünde bulundurularak, müşterilerle etkileşim içerisinde olan animasyon, kat hizmetleri, ön büro, mutfak, servis departmanı çalışanları olmak üzere toplam 20 kişiyle yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler bitirildikten sonra, 6 kişiyi içeren bir grupla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. vi Yapılan araştırma sonucunda, otel çalışanlarının iş yaşam kalitesi kapsamında 10 boyut ortaya konulmuştur. Bu kapsamda ortaya çıkan boyutlar, insan kaynakları yönetimi, iş özellikleri, her şey dahil konsepti, örgütsel sorunlar, çalışma grubu ilişkileri, müşteriler ile ilişkiler, mesleki stres, iş yaşam dengesi, sendikalaşma ve genel sorunlardır. Araştırmanın diğer odak noktasını oluşturan kariyer beklentisini içeren veriler analiz edildiğinde, otelcilik sektöründe yükselmenin zor olduğu, , kariyer ortası ve sonrası dönemlerde olan çalışanların genel olarak zorunluluktan devam ettikleri, yaş dolayısıyla ve başka bir iş yapacak bilgi ve beceriye sahip olmadıkları için sektörde çalışmaya devam ettiklerini saptanmıştır.
Today, organizational or employee-based changes have made human resources an effective force in businesses. As a result of this development, most of the enterprises are trying to take measures on how they can improve the quality of life in the workplace for employees. It has become the priority of the enterprises to learn the thoughts and expectations of the employees about their jobs and to develop some applications for this. Hotels, which provide significant employment within the scope of accommodation facilities, have various difficulties as they involve jobsthat require intense tempo and labor with their unique working conditions. In this context, the opinions of employees in the hotel industry, which has features such as seasonality, working with an entree, and high working speed, on the quality of work life and career expectations gain importance. In line with these explanations, the aim of the research is to determine the perspectives of hotel employees on the dimensions of work life quality and career expectations. The population of the research consists of employees in 5-star hotels operating in Kuşadası.In line with the purpose of the research, firstly, the literature review was made about the subject of the research. Within the scope of the relevant literature, semi-structured interviews were conducted with a total of 20 people, including animation, housekeeping, front office, kitchen, service department employees, who interact with customers, considering the relationship with customers, which is also considered as the dimension of work life quality. After the interviews were completed, a focus group interview was held with a group of 6 people. The data obtained was analyzed with content analysis. viii As a result of the research, 10 dimensions were revealed within the scope of the work life quality of hotel employees. The dimensions that emerge in this context are human resources management, job characteristics, all-inclusive concept, organizational problems, work group relations, relations with customers, occupational stress, work-life balance, unionization and general problems. When the data including career expectation, which is the other focal point of the research, are analyzed, it has been determined that it is difficult to rise in the hotel sector, employees in the mid-career and post-career periods generally continue to work out of necessity, and they continue to work in the sector because of their age and because they do not have the knowledge and skills to do another job.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4463
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3243.pdfOzan Esen Yüksek Lisan Tez Dosyası1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.