Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4460
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErol, Hatice-
dc.contributor.authorGökçe, Piraye Öykü-
dc.date.accessioned2021-11-25T12:02:50Z-
dc.date.available2021-11-25T12:02:50Z-
dc.date.issued2021-11-11-
dc.date.submitted2021-02-02-
dc.identifier.citationGökçe, P.Ö. (2021) Aktif istihdam politikalarının etki değerlendirmesi: Aydın ili örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4460-
dc.description.abstractİşsizlik, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mücadele edilmesi gereken sosyo ekonomik sorunların başında gelmektedir. İşsizlikle mücadele etmek için kullanılan aktif ve pasif politikalar Türkiye’de kamu istihdam kurumu olan Türkiye İş Kurumu (İŞKUR) tarafından yürütülmektedir. Özellikle 2000’li yılların başından itibaren işsizlikle mücadelede İŞKUR tarafından yoğun olarak kullanılan programların hedef kitlesinde işgücü piyasası içerisinde kırılganlığı daha fazla olan dezavantajlı grupların yer alması kişilerin istihdam edilebilirliklerini arttırmaktadır. Çalışmanın amacı Aktif İstihdam Politikaları Programları (AİPP) içerisinde yer alan mesleki eğitim kurslarının Aydın ili özelinde etkinliğinin değerlendirilmesi ve sonuca göre programların ne yönde revize edilmesi gerektiği konusunda yol gösterici olmasıdır. Bu amaçla İŞKUR tarafından yürütülen işbaşı eğitim programları (İEP), istihdam garantisiz meslek eğitim kursları (İSMEK) ve uzmanlaşmış beceri edindirme merkezleri (UMEM) projelerine odaklanarak kurs ve programların etki değerlendirilmesinin yapılabilmesi için etki değerlendirme türlerinden yarı deneysel teknik seçilmiştir. 2014-2017 yılları arasında kurslara katılan ve katılmayan kişilerden oluşan toplam 400 kişiye telefon aracılığıyla ulaşılıp anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın hipotezlerinin test edildiği bulgulara göre; katılımcıların AİPP’e katılım ile istihdamda bulunma durumu arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı fakat cinsiyet temelli değerlendirildiğinde kadınlar özelinde AİPP’e katılım ile istihdamda bulunma durumu arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. AİPP’e katılım ile çalışma koşullarının iyileşmesi arasında istatistiki olarak haftalık çalışma süresi ve SGK’ya kayıtlılık durumlarında anlamlı bir ilişki tespit edilemese de ücret düzeyi noktasında anlamlı bir ilişki vii tespit edilmiştir. AİPP’in hedef kitlesinde yer alan 15-24 yaş arasında bulunan gençlerin AİPP’e katılımları ile istihdamda bulunma durumları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Kurs türlerinin istihdam üzerindeki etkisi değerlendirildiğinde ise İEP’in diğer kurs türlerine göre daha çok istihdam yarattığı tespit edilmiştir. Nitel yöntemlerden elde edilen bulgulara göre ise, kursa katılan kişilerin kurslarda verilen eğitimlerden memnun oldukları fakat beceri kazanma konusunda aynı görüşte olmadıkları tespit edilmiştir. Kursiyerlerin genel eleştirisi uzun vadeli sigorta kollarından yararlanamamaktır. Ayrıca AİPP’ler vasıtası ile girdikleri işlerde herhangi bir eğitime tabii olmadan çalıştırıldıkları ve işe giriş sürecinde belirlenen iş yerine, farklı işlerde çalıştırıldıkları yönündedir. Kursa katılmamış kişilerin ise İŞKUR’un yürüttüğü AİPP’lerden haberdar olmadıkları tespit edilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractUnemployment is one of the leading socio-economic problems to be handled in Turkey as well as in the entire world.The active and passive policies applied in order to struggle against unemployment are practiced by Turkish Employment Agency (İŞKUR), institution of public employment in Turkey.Especially since the early 2000s,in the target group of the programmes intensively used by İŞKUR,the involvement of more vulnerable and disadvantaged groups in labour market has increased the employability of people. The aim of the study is to evaluate the efficiency of vocational training courses involved in Programmes of Active Employment Policies (AİPP) particularly in Aydın province and accordingly to guide about how the programmes should be revised.For that purpose, quasi-experimental technique among the kinds of impact assessment was selected to carry out impact assessment of the courses and programmes by focusing on on-the-job training courses (İEP) implemented by İŞKUR, vocational training courses (MEK) and the projects of specialized skill acquisition centres (UMEM). A survey study was applied to 400 people in total including participants and non-participants in the courses between 2014 and 2017 by means of phone interview. As a result of the study, quantitative and qualitative findings were obtained. In quantitative findings where the hypothesis of the study was tested, it was ascertained that there were no meaningful relations between the participation in AİPP and the state of being in employment but that there was a meaningful relation between participation in AİPP and the state of being in employment specific to women when assessed on the basis of gender.Although no meaningful relations between the participation in AİPP and the improvement of working conditions could be ascertained statistically in weekly working hours and the state of registration in Social Security Instutition (SGK), a meaningful relation was ascertained in wage level. A meaningful relation could not be detected between the ix participation of young people aged 15-24 in AİPP, who are in the target group of AİPP, and their state of being in employment. When the impact of course types on employment was assessed, it was detected that İEP had an employment increasing impact comparing to other course types. On the other hand, in the results obtained from qualitative findings, it was detected that participants in the courses were pleased with the training provided but they did not have the same feelings about skill aquisition.The common reviews of the course attendees include that they do not benefit from the long term insurance branches, they are employed without any training in the jobs they get by means of AİPP, and instead of the duties determined during the process of getting the job, they do different jobs.It was detected,on the other hand, that nonparticipants did not aware of the AİPPs, which were carried out by İŞKUR.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET ................................................................................................................................... Vİ ABSTRACT...................................................................................................................... Vİİİ ÖNSÖZ ..................................................................................................................................X İÇİNDEKİLER................................................................................................................... Xİ TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................XVİ ŞEKİLLER DİZİNİ..........................................................................................................XİX EKLER DİZİNİ................................................................................................................. XX KISATLAMALAR DİZİNİ.............................................................................................XXİ GİRİŞ......................................................................................................................................1 1.BÖLÜM ...............................................................................................................................3 1.İŞGÜCÜ PİYASASINA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR VE UYGULANAN POLİTİKALAR.....................................................................................................................3 1.1. İŞGÜCÜ PİYASASI KAVRAMI...........................................................................................3 1.2. İŞGÜCÜ PİYASASININ ÖZELLİKLERİ................................................................................3 1.2.1. Çok Sayıda Piyasadan Oluşması ............................................................................4 1.2.2. İşgücü Piyasasında Tek Bir Merkezi Ücret Olmayışı ............................................4 1.2.3. İşgücü Piyasasındaki İşçi ve İşverenin Eksik Bilgiye Sahip Olması .....................4 1.2.4. İşgücü Piyasasında İşgücü Arzının Heterojen Olması ...........................................5 1.2.5. İşçinin Emeği ile Birlikte Kendini de Sunması......................................................5 1.2.6. İstihdam İlişkisinin Sürekli Olması........................................................................5 1.2.7. Emeğin Pazarlık Gücünün Az Olması....................................................................6 1.2.8. Emeğin Stoklanamaması ........................................................................................6 1.2.9. İşgücü Mobilitesinin Sınırlı Olması .......................................................................7 1.2.10. Emek Talebinin Türetilmiş Bir Talep Olması......................................................7 1.3. İŞGÜCÜ PİYASASININ TEMEL GÖSTERGELERİ.................................................................7 xii 1.3.1. Kurumsal ve Kurumsal Olmayan Nüfus ................................................................8 1.3.2. Çalışma Çağındaki Nüfus ve İşgücü ......................................................................8 1.3.3.İstihdam ve İstihdam Düzeyleri ..............................................................................9 1.3.3.1. Tam istihdam ...................................................................................................9 1.3.3.2.Eksik istihdam ................................................................................................10 1.3.3.3. Aşırı istihdam.................................................................................................11 1.3.3.4. Kayıt dışı istihdam.........................................................................................11 1.3.4. İşsizlik ve İşsizlik Türleri .....................................................................................12 1.3.4.1. İradi işsizlik ...................................................................................................13 1.3.4.2. Gayri iradi işsizlik..........................................................................................13 1.3.4.2.1. Açık işsizlik ................................................................................................13 1.3.4.2.2. Friksiyonel (Arizi - Geçici) işsizlik ............................................................13 1.3.4.2.3. Konjonktürel işsizlik (Devri işsizlik)..........................................................14 1.3.4.2.4. Yapısal işsizlik............................................................................................15 1.3.4.2.5. Teknolojik işsizlik ......................................................................................15 1.3.4.2.6. Mevsimlik işsizlik.......................................................................................16 1.3.4.2.7. Gizli işsizlik................................................................................................17 1.3.4.2.8. Doğal işsizlik (NAİRU)..............................................................................17 2. BÖLÜM ............................................................................................................................18 2. DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE İŞGÜCÜ PİYASASININ GENEL GÖRÜNÜMÜ, POLİTİKALAR VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ ............................................18 2.1. DÜNYADA İŞGÜCÜ PİYASASININ GENEL GÖRÜNÜMÜ ..................................................18 2.2. TÜRKİYE İŞGÜCÜ PİYASASININ GENEL GÖRÜNÜMÜ.....................................................26 2.2.1. Türkiye’ye İlişkin Güncel Demografik Veriler....................................................27 2.2.2. Türkiye’de İstihdam ve İşgücüne Ait Göstergeler ...............................................28 2.2.3. Türkiye’de İşsizliğin Yapısı .................................................................................35 2.2.4. Türkiye’de Eksik İstihdam Koşullarının Varlığı..................................................40 2.2.5. Türkiye’de Kayıt Dışı İstihdamın Boyutu............................................................42 xiii 2.3. DÜNYADA İŞSİZLİKLE MÜCADELEDE KULLANILAN İSTİHDAM POLİTİKALARI .............43 2.3.1. Pasif İstihdam Politikaları ....................................................................................46 2.3.2. Aktif İstihdam Politikaları....................................................................................48 2.4. TÜRKİYE’DE İŞSİZLİKLE MÜCADELEDE KULLANILAN İSTİHDAM POLİTİKALARI..........52 2.5.TÜRKİYE’DE UYGULANAN PASİF İSTİHDAM POLİTİKALARI ..........................................56 2.5.1.İşsizlik Sigortası ....................................................................................................56 2.5.2. İşsizlik Yardımı ....................................................................................................57 2.5.3. Ücret Garanti Fonu ve Kısa Çalışma Ödeneği .....................................................57 2.5.4.Kıdem Tazminatı ve İhbar Tazminatı ...................................................................59 2.5.5. İş Kaybı Tazminatı ...............................................................................................60 2.6.TÜRKİYE’DE UYGULANAN AKTİF İSTİHDAM POLİTİKALARI..........................................60 2.6.1. Ücret ve İstihdam Sübvansiyonları ......................................................................61 2.6.2. Kendi İşini Kuracaklara Yardım Programları ......................................................62 2.6.3. Mesleki Eğitim Programları .................................................................................63 2.6.4. Doğrudan Kamu İstihdamı Programları ...............................................................64 2.6.5. Kamunun Eşleştirme ve Danışmanlık Hizmetleri ................................................65 2.7. AKTİF İSTİHDAM POLİTİKALARI DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ...................................65 2.7.1. Performans İzleme................................................................................................66 2.7.2. Fayda – Maliyet Analizi.......................................................................................67 2.7.3. Süreç Değerlendirmesi .........................................................................................67 2.7.4. Makroekonomik Değerlendirme ..........................................................................67 2.7.5. Etki Değerlendirilmesi ve Teknikleri...................................................................67 2.7.5.1. Deneysel Teknikler........................................................................................68 2.7.5.2. Yarı Deneysel Teknikler................................................................................69 2.8. DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE AKTİF İŞGÜCÜ İSTİHDAM POLİTİKALARI PROGRAMLARI ÜZERİNE LİTERATÜR İNCELEMESİ.......................................................................................70 3. BÖLÜM ............................................................................................................................76 xiv 3. 2014-2017 YILLARI ARASINDA AYDIN İLİNDE İŞKUR TARAFINDAN DÜZENLENEN MESLEKİ EĞİTİM KURSLARININ ETKİ DEĞERLENDİRMESİ ...............................................................................................................................................76 3.1.AMAÇ VE YÖNTEM........................................................................................................76 3.1.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi.............................................................................76 3.1.2. Araştırmanın Sınırlılıkları ....................................................................................77 3.1.3. Araştırmanın Yöntemi..........................................................................................78 3.1.4. Evren ve Örneklem...............................................................................................79 3.1.5. Verilerin Toplanması............................................................................................80 3.1.6. Analiz Yöntemi ....................................................................................................80 3.2. AYDIN İLİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ VE İŞGÜCÜNÜN GENEL GÖRÜNÜMÜ ..........80 3.3. NİCEL BULGULAR ........................................................................................................91 3.3.1. Deney ve Kontrol Grubunun Demografik Yapısı ................................................91 3.3.2. Çalışma Grubunun İşgücü Durumlarına İlişkin Bulgular ....................................95 3.3.2.1. Yaş ve İstihdam Durumuna İlişkin Çapraz Tablolar.........................................96 3.3.2.2. Cinsiyet ve İstihdam Durumunda Bulunmaya İlişkin Çapraz Tablolar ..........101 3.3.2.3. Eğitim Düzeyi İlköğretim ve Altı Çalışma Grubunun İstihdam Durumuna İlişkin Çapraz Tablolar.................................................................................................104 3.3.2.4. Çalışma Grubunun Çalışma Dönemi İçerisinde Haftalık Çalışma Saatlerine. Sektörlerine ve Ücret Düzeylerine İlişkin Veriler........................................................107 3.3.2.5. Sosyal Güvenlik Kurumuna Kayıtlılık Durumuna İlişkin Çapraz Tablolar....113 3.3.2.6. Çalışma Grubunun İş Bulma Kanallarına İlişkin Bulgular .............................115 3.3.2.7. Bireylerin Katıldıkları Kurs Türü ile İstihdam Durumlarına İlişkin Bulgular 118 3.3.2.8. Deney Grubunun İlgili Kurslardan Mezun Olmaları Sonrasına İlişkin Bulgular ......................................................................................................................................122 3.4. NİTEL BULGULAR ..................................................................................................127 3.4.1. Deney Grubundaki Katılımcıların Görüşleri......................................................127 3.4.2. Kontrol Grubu Katılımcılarının Görüşleri..........................................................133 SONUÇ VE ÖNERİLER ..................................................................................................135 xv 5. KAYNAKLAR ...............................................................................................................140 6.EKLER ............................................................................................................................146 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................152tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAktif İstihdam Politikaları, Etki Değerlendirmesi, İşsizlik, İŞKUR (Türkiye İş Kurumutr_TR
dc.subjectActive Employment Policies, Impact Assessment, Unemployment, İŞKUR (Turkish Employment Agency)tr_TR
dc.titleAktif istihdam politikalarının etki değerlendirmesi: Aydın ili örneğitr_TR
dc.title.alternativeImpact assessment of active employment policies: the case of Aydin provincetr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3272.pdfPiraye Öykü Gökçe Yüksek Lisans Tez Dosyası2.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.