Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4453
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBulut, Şahin-
dc.contributor.authorUçar, Menekşe-
dc.date.accessioned2021-11-25T11:38:39Z-
dc.date.available2021-11-25T11:38:39Z-
dc.date.issued2021-11-10-
dc.date.submitted2020-03-18-
dc.identifier.citationUçar, M. (2021) İş zekâsını araştırmada qlikview teknolojisi: satış performans analizi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4453-
dc.description.abstractGünümüzde veri çeşitliliğinin ve sayısının çok yüksek boyutlara ulaşması, büyük veri yönetimi sistemleri ve iş zekâsı sistemleri gibi karar süreçlerinde organizasyonlara avantajlar sağlayan sistemlerin kullanımı önemlidir. İş zekâsı sistemleri; verilerin toplanması, analizi anlamlandırması ve kullanımı hedefleyen görsel analiz ve çözümleme teknikleri arasında yerini almıştır. Aktif şekilde kullanılan bu analizler arasında iş zekâsı sistemleri de bilgi akışının yönetilmesi ve son kullanıcılara ihtiyaç duyulan anlamlandırılmış verinin ulaştırılması konularında destek sağlayan sistemler haline gelmiştir. Bu çalışmada; raporlama, planlama ve konsolidasyon çalışmalarını Excel raporları ile oluşturan madeni yağ sektöründe faaliyet gösteren bir işletmenin, QlikView iş zekâsı aracını kullanarak üst yönetim karar destek raporlarının oluşturulması, aynı zamanda hızlı ve etkili karar almayı sağlamak amacı ile 2012-2015 yılları satış performansını dashboard, ürün detayları, müşteri detayları ve müşteri konumlarını analiz ederek bir yol haritası oluşturulmuştur. Bu yol haritası kapsamında işletmenin neler yapması gerektiğini gösterilmiş; raporlama yetkinliklerinin artması, daha hızlı iş süreçlerinin gerçekleştiği gözlemlenmiştir.tr_TR
dc.description.abstractAt the present time, systems such as the various and the high size of data, big data management systems, and business intelligence systems that provide advantages in the decision-making processes of organizations have been gained significant importance. Business intelligence systems which aim to the collection of data, interpret and use of the analysis became one of the techniques among visual analysis and resolution techniques. Among these actively used analyzes, business intelligence systems have become the systems that provide support for the management of the information flow and the delivery of meaningful data needed to the end users. In this study, a roadmap has been developed by analyzing 2012-2015 sales performance dashboard, product details, customer details and customer location in order to generate top management decision support reports of a business operating in the mineral oil sector with using Excel reports, which has formed reporting, planning and consolidation works with using QlikView business intelligence tool. Within the scope of this road map, by showing what the business needs to do; increased reporting competencies, faster business processes, are observed.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................... iv ÖZET......................................................................................................................... v ABSTRACT ............................................................................................................. vi ÖNSÖZ................................................................................................................... viii İÇİNDEKİLER....................................................................................................... viii ŞEKİLLER DİZİNİ.................................................................................................. xii ÇİZELGELER/TABLOLAR................................................................................... viii GÖRSELLER DİZİNİ............................................................................................ viiiv KISALTMALAR DİZİNİ ........................................................................................ xv GİRİŞ ........................................................................................................................ 1 BİRİNCİ BÖLÜM 1. İş Zekâsı İle İlgili Temel Kavramlar ....................................................................... 3 1.1. Veri (Data)................................................................................................. 3 1.1.1. Verinin Sınıflandırılması .................................................................. 4 1.2. Büyük Veri (Big Data) ............................................................................... 5 1.2.1. Büyük Veri İle Normal Veri Karşılaştırılması .................................... 6 1.3. Enformasyon (Information)........................................................................ 7 1.3.1. Enformasyon Sistemleri ve Yönetimi................................................. 9 1.4. Bilgi (Knowledge).................................................................................... 10 1.5. Yararlı Bilgi (Wisdom)............................................................................. 10 1.6. Analitik (Analytic) ................................................................................... 11 ix İKİNCİ BÖLÜM 2. İş Zekâsı............................................................................................................... 12 2.1. İş Zekâsının Tarihçesi .............................................................................. 12 2.2. İş Zekâsının Tanımı ve Kapsamı .............................................................. 14 2.3. İş Zekâsının Faydaları .............................................................................. 16 2.3.1. Maliyet Tasarrufu ........................................................................... 17 2.3.2. Gelir Sağlar .................................................................................... 17 2.3.3. Müşteri Memnuniyetinin İyileştirilmesi ......................................... 17 2.3.4. Kurum İçi İletişimin İyileştirilmesi ................................................ 17 2.4. İş Zekâsı Araçları ..................................................................................... 18 2.5. İş Zekâsı Bileşenleri................................................................................. 29 2.5.1. Veri Ambarı (Data Warehause)....................................................... 31 2.5.2. Veri Marketi (Data Marts) .............................................................. 33 2.5.3. Çevirimiçi Analitik işleme (OLAP) ................................................ 33 2.5.4. Veri Madenciliği (Data Mining) ..................................................... 34 2.6.5. Karar Destek Sistemleri (Decision Support System)........................ 35 2.7.6. Müşteri İlişkileri Yönetimi (Costumer Relationship Management) . 36 2.6. İş Zekâsı Yapısı........................................................................................ 37 2.7. İş Zekâsı Sistemi Mimarisi ....................................................................... 37 2.8. İş Zekâsı Trendleri .................................................................................. 39 2.9. İş Zekâsı Uygulamaları ............................................................................ 40 2.9.1. Müşteri Profili Analizi (Customer Profile Analysis)........................ 40 2.9.2. Kampanya Analizi (Campaign Management).................................. 40 2.9.3. Satış Performans Analizi (Sales Performance Analysis) ................. 41 2.9.4. Müşteri İlişkileri Analizi (Customer Care Analysis) ....................... 41 2.9.5. İş Performans Analizi (Business Performance Analysis)................. 41 2.9.6. Karlılık Analizi (Profitability Analysis).......................................... 42 2.9.7. Müşteri Bağlılık Analizi (Loyalty Analysis) ................................... 42 x 2.10. İş Zekâsı Sunum Bileşenleri ................................................................. 42 2.10.1. Anahtar Performans Göstergeleri (KPI) ........................................ 43 2.10.2. Gösterge Paneli (Dashboard) ........................................................ 44 2.10.3. Kurumsal Karne (Balanced Scorecard).......................................... 44 2.11. İş Zekâsı Yapılandırma ve İşleyiş Süreci ................................................ 46 2.11.1. İş Zekâsı Sistemleri Nasıl Uygulanır............................................. 47 2.11.2. İş Zekâsı Projelendirme ................................................................ 50 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 3. MADENİ YAĞ SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN BİR İŞLETMEDE QLİKVİEW TEKNOLOJİSİ: SATIŞ PERFORMANS ANALİZİ 3.1. QlikView Tanımı ve Kapsamı .................................................................. 51 3.2. QlikView Getirileri ve Faydaları .............................................................. 52 3.3. Araştırma Literatürü................................................................................. 53 3.4. Araştırmanın Amacı ................................................................................. 56 3.5. Analiz ve Raporlama ................................................................................ 57 3.5.1. Dashboard ...................................................................................... 58 3.5.2. Ürün Detayları................................................................................ 62 3.5.3. Müşteri Detayları ............................................................................ 64 3.5.4. Müşteri Konumu ............................................................................. 67 3.6. Türkiye’de QlikView Kullanan Firmalar ve Müşteri Deneyimleri ............ 68 3.6.1. Türk Hava Yolları........................................................................... 68 3.6.2. Bimeks............................................................................................ 69 3.6.3. Yemeksepeti ................................................................................... 69 3.6.4. Anadolu Sigorta.............................................................................. 69 3.6.5. Assan Alüminyum........................................................................... 70 3.7. Bulgular ve Öneriler................................................................................. 71 xi TARTIŞMA VE SONUÇ..................................................................................... 73 KAYNAKÇA........................................................................................................ 75 ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................ 84tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİş zekâsı, QlikView, Analiz, Raporlamatr_TR
dc.subjectBusiness Intelligence, QlikView, Analysis, Reportingtr_TR
dc.titleİş zekâsını araştırmada qlikview teknolojisi: satış performans analizitr_TR
dc.title.alternativeQlikview technology in research of business intelligence: sales performance analysistr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ekonomi Finans Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3276.pdfMenekşe Uçar Yüksek Lisans Tez Dosyası2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.