Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4449
Title: Konaklama işletmelerinde çalışanların işlerinde algıladıkları stres faktörleri, stres durumundaki tavırları ve stresle baş etme stratejileri: Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerine yönelik bir uygulama
Other Titles: The stress factors perceived by employees in the accommodation business, their attitudes in the case of stress, and the strategies to manage with stress: an application for the 4 and 5 stars accommodation business in Kuşadası
Authors: Bostan, Aziz
Cin, Zeynel
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
Keywords: Stres, Stres Yaratan Faktörler, Stresle Baş Etme, Stres Durumundaki Tavır, Konaklama İşletmeleri
Stress, Factors That Create Stress, Coping With Stress, Attitude Under Stress, Accommodation Business
Issue Date: 10-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Cin, Z. (2021) Konaklama işletmelerinde çalışanların işlerinde algıladıkları stres faktörleri, stres durumundaki tavırları ve stresle baş etme stratejileri: Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerine yönelik bir uygulama (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Günümüzün en önemli sorunlarından biri olan stres, hem çalışma hayatında hem de sosyal yaşantıda insanların sıklıkla karşılaştığı ve bireylerde derin izler bırakabilen bir durumdur. Stres bugün ortaya çıkan bir kavram olmayıp geçmişten günümüze kadar süre gelen, kişinin sosyal ilişkilerini, iş performansını, yaşam kalitesini doğrudan etkileyen ve üzerinde durulması gereken bir kavramdır. Gelişim ve değişim çağında olduğumuzu düşünecek olursak da bugünün insanının eski dönemlere nazaran daha fazla stres altında kaldığını söylemek mümkündür. Stres, kritik noktaların aşılması durumunda olumsuz sonuçlar doğururken öte yandan da belli bir düzeyde yaşanması stresin olumlu yanını da gösterebilmektedir. Fakat stresin her insanda farklı şekillerde görülebileceği ve farklı sonuçlar ortaya çıkarabileceği göz ardı edilmemesi gereken bir durumdur. Bu bağlamda örgütlerde yöneticilerin çalışanlar üzerinde neyin stres yarattığını, nasıl tepkiler verdiklerini ve stresle başa çıkma yollarının neler olduğu konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada, Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışanlar üzerinde stres yaratan etmenlerin neler olduğu, stresle baş etmek için hangi yöntemlere başvurdukları ve stres durumunda hangi tavırları sergiledikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca stres yaratan faktörlerin, stresle baş etme stratejilerinin ve stres durumundaki tavırların demografik özeliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, otel çalışanları üzerinde stres yaratan en önemli etkenin “iş yükü/kariyer” faktörü olduğu tespit edilmiştir. Stresle baş etme stratejilerinde çalışanların en iv fazla tercih ettikleri yöntem ise pozitiflik boyutunda yer alan “Elinden gelenin en iyisini yaptığına inanmak” olarak tespit edilmiştir. Çalışanların stres durumunda gösterdikleri tavırlara ilişkin sonuçlar ise işe yönelik tepki faktörünün olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte çalışanların iş performansının ve verimliliğinin olumsuz yönde etkilendiği sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın diğer bir sonucu ise, otel çalışanlarının demografik özellikleri ile stres yaratan faktörler, stresle baş etme stratejileri ve stres durumundaki tavırları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Stress, which is one of the most important problems of today, is a situation that people frequently encounter, both in working life of social life, and can leave deep scars on individuals. Stress is not a notion that emerges today, it is a notion that continues from the past to the present, directly affecting the social relations, job performance, quality of life of the person and should be emphasized. Considering that we are in the age of development and change, it is possible to say that today's people are under more stress than in the past. Stress has negative consequences when critical points are exceeded, on the other hand, experiencing a certain level of stress can also show the positive side of stress. However, it should not be ignored that stress can be seen in different ways and produce different results in every person. In this context, managers in organizations need to have sufficient knowledge about what causes stress on employees, how they react and what are the ways to cope with stress. In this study, it has been tried to determine employees the 4 and 5 stars accommodation business in Kuşadası the factors that cause stress, methods they use to cope with stress and which attitudes they display in case of stress. In addition, it has been tried to put forth whether the factors that cause stress, the strategies of coping with stress and the attitudes in stress situation differ according to demographic characteristics. As a result of the research, it has been determined that the most important factor causing stress on hotel employees is the "workload / career" factor. Employees' most preferred method in the strategies of coping with stress was determined as "believing that you are doing the best you can" in the positivity dimension. The results regarding the vi attitudes of the employees in the situation of stress, were found to be a reaction factor towards the work. However, it has emerged that the work performance and productivity of the employees are negatively affected. Another result of the study is that there is a significant difference between some demographic characteristics of hotel employees and their stress-inducing factors, their stress coping strategies and their attitudes in stress.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4449
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3279.pdfZeynel Cin Yüksek Lisans Tez Dosyası1.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.