Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4437
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGültekin, Hasan-
dc.contributor.authorUyanık, Alim-
dc.date.accessioned2021-11-25T10:52:43Z-
dc.date.available2021-11-25T10:52:43Z-
dc.date.issued2021-11-10-
dc.date.submitted2021-05-20-
dc.identifier.citationUyanık, A. (2021) Okçu-zâde Muhammed Şâhî’nin münşeātı (yayınlanmmış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4437-
dc.description.abstract1562’de İstanbul’da dünyaya gelen Okçu-zâde Muhammed Şâhî, Okçu-zâde Muhammed Paşa’nın oğludur. İyi bir medrese eğitimi alan Okçu-zâde önceleri ‘’Zeynî’’ mahlasını kullansa da daha sonra ‘’Şâhî’’ mahlasını kullanmaya tercih etmiştir. Osmanlıda çeşitli resmî görevlerde bulunmuş önemli münşîlerdendir. Klasik Türk edebiyatında manzum eserlerin ön planda olduğu dönemlerde birçok mensur eser de kaleme alınmıştır. Münşeâtların yaygınlaştığı XV- XVI. yüzyıllardan Tanzimat Dönemi’ne kadar varlığını sürdüren bu gelenek, nesrin nazım kadar önemsendiğinin göstergesidir. Bu yüzyıllarda klasik Türk edebiyatında onlarca Münşeât kaleme alınmıştır. Yaptığımız çalışmada bu dönemin önemli münşîlerinden olan Okçu-zâde Muhammed Şâhî, Süleymaniye Kütüphanesi, Yazma Bağışlar’da 3495 numarada kayıtlı, münşînin el yazması olduğu düşünülen Münşeât-ı Okçu-zâde adlı eserinin incelemesi yapılmıştır. Eserdeki mektuplar dil ve üslup bakımından genel hatlarıyla incelenmiştir. Mektupların türleri ve kimlere yazıldığı da incelememizde belirtilmiştir. Ayrıca eserin çeviriyazı sistemine göre trankripsiyonu yapılmış ve bir özel isim indeksi de çıkarılmıştır.tr_TR
dc.description.abstractOkçu-zâde, born in 1562, was the son of Okçu-zâde Mehmet Pasha. He had a good madrasah education. Initially, ‘’Zeyni’’ was the pseudonym of Okçu-zâde, but he preferred to write under the pseudonym of ‘’Şahi’’ afterwards. He is one of the important prose writers who served in official duties such as the Nişanci, or the Sultan’s sealer and the Baştezkireci, the first secretary to the Grand Vizier in the Ottoman Empire. In Classical Turkish Literature, man y prose works were also written during the periods when poetic works were at the forefront. This tradition, which existed from the 16th century when ‘’Münşeât’’ texts became widespread to the Tanzimat Period, is an indication that the prose was as popular as the poet. In these centuries, tens of Münşeât were written in classical Turkish literature - as stated in our study. Muhammed Şahi Okçu-zâde was one of the most important prose-writers of that period. ’’Münşeât-ı Okçu-zâde’’, which is thought to be his original manuscript, was examined in this study. It is registered in the Süleymaniye Manuscript Library with the number 3495 in the donated manuscripts section. The letters in the manuscript were examined in general terms in terms of language and style. The types of letters and whom they were written to were also mentioned in our review. In addition, the work has been transcribed according to the translation writing system and names index has been created.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI...............................................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ................................................................................................ iv ÖZET……………...................................................................................................................................... v ABSTRACT ......................................................................................................................................... vi ÖNSÖZ ...............................................................................................................................................vii KISALTMALAR DİZİNİ....................................................................................................................... x GİRİŞ. ................................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................................ 3 1. İNŞÂ, MÜNŞİ VE MÜNŞEÂT ......................................................................................................... 3 1.1. İnşâ .......................................................................................................................................... 3 1.2. Münşî ...................................................................................................................................... 5 1.3. Münşeât.................................................................................................................................. 6 2. BÖLÜM ............................................................................................................................................ 8 2. TÜRK EDEBİYATINDA İNŞÂ ......................................................................................................... 8 2.1. Tarihi Gelişim ........................................................................................................................ 8 2.2. Türk Edebiyatında Tespit Edilen Münşeâtlar................................................................... 9 2.2.1. Kuramsal eserler....................................................................................................... 10 2.2.2. Münşeât mecmuaları ............................................................................................... 12 3. BÖLÜM .......................................................................................................................................... 20 3. OKÇU-ZÂDE MUHAMMED ŞÂHÎ’NİN HAYATI VE ESERLERİ ................................................. 20 3.1. Hayatı.................................................................................................................................... 20 x 3.2. Eserleri.................................................................................................................................. 22 3.2.1. Ahsenü’l-hadis.......................................................................................................... 22 3.2.2. en-Nazmü’l-mübîn fî Âyâti’l-erba‘în ..................................................................... 23 3.2.3. Münşe’ât .................................................................................................................... 23 3.2.4. Tercüme-i Tuhfetü’s-salavât................................................................................... 25 4. BÖLÜM .......................................................................................................................................... 26 4. MÜNŞEÂT-I OKÇU-ZÂDE............................................................................................................ 26 4.1. Nüsha Tanıtımı.................................................................................................................... 26 4.2. Muhteva ve Üslup Özellikleri ............................................................................................ 26 4.3. Mektupların Muhatevası.................................................................................................... 29 4.4. Mektuplarda Adı Geçen Kişiler ......................................................................................... 33 4.5 Metin Teşkilinde İzlenen Yol.............................................................................................. 37 5. BÖLÜM .......................................................................................................................................... 39 5. MÜNŞEÂT-I OKÇU-ZÂDE............................................................................................................ 39 5.1. MÜNŞEÂT-I OKÇU-ZÂDE’NİN TRANSKRİPSİYONLU METNİ......................................... 39 5.2. MÜNŞEÂT-I OKÇU-ZÂDE’NİN TIPKIBASIMI .................................................................. 114 6. TARTIŞMA VE SONUÇ............................................................................................................... 269 7. KAYNAKLAR............................................................................................................................... 271 8. EKLER .......................................................................................................................................... 274 EK 1. Özel İsim Dizini..................................................................................................................... 274 ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................................... 278tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİnşâ, Münşî, Münşeât, El Yazması, Okçu-zâde Muhammed Şâhîtr_TR
dc.subjectİnşâ, Münşî, Münşeât, Manuscript, Muhammed Şahi In Okçu-zâdetr_TR
dc.titleOkçu-Zâde Muhammed Şâhî’nin münşeātıtr_TR
dc.title.alternativeOkçu-Zâde Muhammed Şâhî’nin münşeātıtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3292.pdfAlim Uyanık Yüksek Lisans Tez Dosyası16.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.