Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4430
Title: | Okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi |
Other Titles: | Research on pre-school teachers’ self-efficacy in nutritional education |
Authors: | Angın, Duriye Esra Çınar, Damla Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı |
Keywords: | Okul Öncesi Öğretmeni, Beslenme Eğitimi, Öz-Yeterlik Preschool Teacher, Nutrition Education, Self-Efficacy |
Issue Date: | 9-Nov-2021 |
Publisher: | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Citation: | Çınar, D. (2021) Okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi (yayınlanmmaış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
Abstract: | Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz yeterliklerini belirlemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde
gerçekleştirilmiştir.
Çalışma grubu, evrenin tamamını ifade eden tam sayım yoluyla, 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Bitlis ili merkez ve Tatvan, Ahlat, Adilcevaz, Güroymak, Mutki, Hizan
ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel anaokulları ile
ilkokulların bünyesindeki anasınıflarında görev yapmakta olan 380 okul öncesi
öğretmeninden oluşmaktadır.
Çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimine ilişkin öz-yeterliklerini
saptayabilmek adına nicel verilerin toplanmasında veri toplama aracı olarak Angın (t.y)
tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmeni Beslenme Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeği” ve
araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Elde edilen verilen istatiksel analizleri SPSS 21.0 programında, normal dağılım
sergileyen iki farklı grubun ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
olup olmadığını belirlemek için parametrik test ilişkisiz örneklemler için t testi, ikiden fazla
bağımsız gruba ilişkin ortalamaların en az ikisi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
olup olmadığını belirlemek için ise parametrik test ilişkisiz örneklemler için tek yönlü
varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin
beslenme eğitimi öz-yeterlik puan ortalamasının =122.48 olduğu görülmüştür.
Öğretmenlerin % 62.1’inin orta, % 19.7’sinin yüksek, % 18.2’sinin ise düşük düzeyde öz yeterliğe sahip oldukları saptanmıştır. Çalışmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin
beslenme eğitimi öz-yeterlik puanlarının erkek öğretmenler (p<0.05), beslenme eğitimi
alanlar (p<0.05) ve yeterli ve dengeli beslenenler lehine (p<0.05) anlamlı bir farklılık
vi
gösterdiği saptanmıştır. Bunun yanı sıra kadro durumu değişkenine göre kadrolu
öğretmenlerle sözleşmeli öğretmenler arasında kadrolu öğretmenler lehine (p<0.05) anlamlı
bir fark saptanmıştır. Ancak okul öncesi öğretmenlerinin beslenme eğitimi öz-yeterlikleri ile
diğer değişkenler (yaş, kıdem, öğrenim durumu, sınıf mevcudu, görev yapılan okul türü,
çalışılan yaş grubu) arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0.05). The purpose of this study is to determine the self-efficacy of preschool teachers’ regarding nutrition education. The research was carried out in the descriptive type scanning model which is one of the quantitative research methods. The working group, through the full census which expresses the entire population consists of 380 pre-school teachers who work in public and private kindergardens or elementary schools that are officially affiliated to the Directorate of National Education within the Center of Bitlis Province and Tatvan, Ahlat, Adilcevaz, Güroymak, Mutki, Hizan districts in the Academic Year of 2019-2020. In the research, as a data collection tool in the collection of quantitative data in order to determine the self-efficacy of preschool teachers’ regarding nutrition education; "Preschool Teacher Nutrition Education Self-Efficacy Scale" which was developed by Angın (t.y) and "Personal Information Form" prepared by the researcher were used. In the statistical analyzes obtained, SPSS 21.0 program, t test for parametric test unrelated samples to determine whether there is a statistically significant difference between the averages of two different groups, there is a statistically significant difference between at least two of the averages of more than two independent groups. One-way analysis of variance (ANOVA) was used for parametric test unrelated samples. It was observed that the average of nutrition education self-efficacy points of preschool teachers who participated in the study was 122.48. It was determined that 62.1% of teachers had medium, 19.7% had high, and 18.2% had low self-efficacy. It was found that the nutritional education self efficacy scores of preschool teachers who took part in the study showed a significant difference in favor of male teachers (p<0.05), those who got nutrition education (p<0.05) and the ones who had an adequate and balanced diet (p<0.05). In addition to this, there was viii a significant difference between the permanent teachers and contracted teachers in favor of permanent teachers (p<0.05). However, it was observed that there was no significant relationship between pre-school teachers’ nutritional education self-efficacy and other variables (age, seniority, educational background, age group studied, class size, type of school) (p>0.05). |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/4430 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3086.pdf | Damla Çınar Yüksek Lisans Tez Dosyası | 1.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.