Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4423
Title: 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile Nutuk’ta yer alan değerlerin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi
Other Titles: Evaluation of the values in the 8 th Grade Turkish Revolution History and Kemalism textbook and Nutuk in terms of teachers' opinions
Authors: Öztürk, Adil Adnan
Hanaylı, Gülşah
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
Keywords: Değer, değerler eğitimi, Nutuk, TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı
Value, values education, Speech, Turkish Revolution History and Kemalism, Turkish Revolution History and Kemalism textbook
Issue Date: 9-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Hanaylı, G. (2021) 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile Nutuk’ta yer alan değerlerin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Bu araştırmanın amacı, 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile Nutuk’ta yer alan değerlerin tespiti ve bu iki kaynakta yer alan değerlerin öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesidir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ve görüşme tekniklerine başvurulmuştur. Veri toplama aracı olarak Atatürk’ün Nutuk adlı eserinden ve 2019-2020 eğitim öğretim yılında okutulan, Nev Yayınlarına ait 8. sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile öğretmen görüşlerinden yararlanılmıştır Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye‘ nin farklı illerinde kamu ve özel ortaokullarda görev yapan 10 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve tümevarımsal içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma da ders kitabından 52, Nutuk’tan 337, öğretmenlerin görüşme sorularına verdiği cevaplardan 25 sayfalık ham veri elde edilmiştir. Veriler Word ortamına aktarılmış ve bu veriler ışığında 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı ile Nutuk’ta yer alan değerler ve bu iki kaynakta yer alan değerler ile ilgili öğretmen görüşleri belirlenmiştir. Sonuç olarak Nutuk’ta 982, ders kitabında 573 değer tespit edilmiştir. Her iki kaynakta da ilk iki sırayı alan değerler vatanseverlik ve bağımsızlıktır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin kazanımlar ve buna bağlı verilmesi gereken değerleri eşleştiremediği, değer kavramları konusunda eksik oldukları, sınav odaklı eğitime yöneldikleri, değerler eğimine yönelmek isteseler de gerek sınavın gerek ders saati azlığının buna imkân tanımadığı, derste en çok kullanılan yöntemin geleneksel yöntemlerden biri olan anlatım yöntemi olduğu farklı yöntem kullanan çok az sayıda öğretmenin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Gerek 8. sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük konularının kazanımlarını büyük oranda içermesi gerek v değerler açısından da zengin olması göz önünde bulundurulduğunda Nutuk’tan mümkün olduğu kadar fazla yararlanılması gerektiği kanaatine varılmıştır.
The aim of this research is to determine the values in the 8th Grade Turkish Revolution History and Kemalism textbook and Nutuk and to evaluate the values in these two sources in terms of teachers' opinions. In this study, content analysis and interview techniques from qualitative research methods were used. As a data collection tool, Atatürk's Speech (Nutuk), the 8 th grade Turkish Revolution History and Kemalism textbook of Nev Publishing, which was taught in the 2019-2020 academic year, and the opinions of teachers were used.The study group of the research consisted of 10 Social Studies Teachers working in public and private secondary schools in different provinces of Turkey. A semi-structured interview form was used to collect the research data. Descriptive analysis and inductive content analysis techniques were used to analyze the data. In the research, 52 pages of raw data were obtained from the textbook, 337 from the Nutuk, and 25 pages from the answers given by the teachers to the interview questions. The data were transferred to the word document and in the light of these data, the opinions of the teachers about the values in the 8th Grade Turkish Revolution History and Kemalism textbook and Nutuk and the values in these two sources were determined. As a result, 982 values were determined in Nutuk and 573 values in the textbook. Values that take the first two places in both sources are patriotism and independence. The teachers who participated in the study could not match the achievements and the values that should be given, they were deficient in value concepts, they tended to exam-oriented education, although they wanted to turn to the values education, both the exam and the lack of course hours did not allow this, and the most used method in the lesson was the lecture method, which is one of the traditional methods. It has been concluded that there are very few teachers who use different methods. Considering that it contains the vii achievements of 8th grade Revolution History and Kemalism to a large extent and that it is rich in values, it has been concluded that Nutuk should be utilized as much as possible
URI: http://hdl.handle.net/11607/4423
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3303.pdfGülşah Hanaylı Yüksek Lisans Tez Dosyası1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.