Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAladağ, Elif-
dc.contributor.authorKöroğlu, Hülya-
dc.date.accessioned2021-11-25T08:31:09Z-
dc.date.available2021-11-25T08:31:09Z-
dc.date.issued2021-11-02-
dc.date.submitted2021-06-26-
dc.identifier.citationKöroğlu, H (2021) Ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4416-
dc.description.abstractBireylerin bütçe kontrolü, tasarruf, yatırım, kredi ve benzeri konularda bilgi sahibi olmaları, finansal konularda doğru ve etkili karar almaları ve doğru davranış göstermeleri finansal okuryazarlık düzeylerine bağlıdır. Bu bağlamda finansal okuryazarlık, toplumun her yaş grubunu ilgilendiren bir kavramdır ve henüz küçük yaşlarda finansal bilincin kazanılması önemli görülmektedir. Bu ihtiyaçla beraber, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 yılında güncellenen eğitim programında yer alan sosyal bilgiler ders müfredatı kapsamında kazandırılması amaçlanan beceriler içerisinde finansal okuryazarlık yer almaktadır. Böylece ortaokul öğrencileri yatırım, para yönetimi, tasarruf ve bütçe gibi konularda belirli bir farkındalık ve tutum sahibi olması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık becerilerinin, tasarruf, biriktirme, harcama ve yatırım yaklaşımlarının ve finansal tutumlarının belirlenmesi; ayrıca finansal tutumlar bakımından sosyo-demografik özelliklerin farklılaşma durumunun istatistiksel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında, nicel araştırma yöntemine dayalı olarak Aydın İli’nin Nazilli İlçesinde faaliyette bulunan Merkez, Köy ve Özel orta okulların 5. ve 8. sınıflarında eğitim gören 978 öğrenciden anket yöntemiyle veri elde edilmiştir. Veriler, SPSS 24 programında analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin genel olarak parayla ve harcamayla ilgili hususlarda daha bilgili olduğunu, ancak finansal sistem, makro ekonomi, yatırım, tasarruf gibi konularda kafa karışıklığı yaşadığını göstermiştir. Bununla birlikte, finansal okuryazarlık ve olumlu finansal tutumlar bakımından değerlendirildiğinde, 5. sınıf öğrencilerine kıyasla 8. sınıf öğrencilerinin daha olumlu bir durum sergiledikleri tespit edilmiştir. Bu durum, finansal okuryazarlık eğitiminin önemini ortaya koyarken, öğrencilerin daha fazla gelişime ihtiyaç duyduklarını göstermektedir.tr_TR
dc.description.abstractIndividuals’ knowledge of budget control, savings, investment, credit and similar issues, their ability to make correct and effective decisions in financial matters, and their correct behavior depend on their level of financial literacy. In this context, financial literacy is a concept that concerns all age groups of the society and it is considered important to gain financial awareness at a young age. Along with this need, financial literacy is among the skills aimed to be gained within the scope of the social studies curriculum included in the education program updated by the Ministry of National Education in 2018. Thus, it is aimed that secondary school students have a certain awareness and attitude on issues such as investment, money management, savings and budget. In this study, it was aimed to determine the financial literacy skills, saving, saving, spending and investment approaches and financial attitudes of secondary school students; In addition, it was aimed to statistically evaluate the differentiation status of socio-demographic characteristics in terms of financial attitudes. Within the scope of this purpose, data were obtained from 978 students studying in the 5th and 8th grades of Central, Village and Private secondary schools operating in Nazilli District of Aydın Province, based on the quantitative research method. The data were analyzed in the SPSS 24 programme. The results showed that students were more knowledgeable about money and spending in general, but were confused about the financial system, macroeconomics, investment, and savings. However, when evaluated in terms of financial literacy and positive financial attitudes, it was determined that 8th grade students exhibited a more positive situation compared to 5th grade students. While this situation reveals the importance of financial literacy education, resultsshows that students need more development.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x EKLER DİZİNİ......................................................................................................................xi KISALTMALAR DİZİNİ .....................................................................................................xii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 6 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................. 6 1.1. Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Sosyal Bilgiler Eğitiminde Beceriler ..................................... 6 1.1.1. Sosyal Bilgiler Eğitimi......................................................................................... 6 1.1.2. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Becerilerin Tanımlanması ve Sınıflandırılması...... 10 1.2. Sosyal Bilgilerde Beceri Öğretimi ve Beceriler........................................................... 11 1.3. Sosyal Bilimlerde Ekonomi Disiplini .......................................................................... 23 1.3.1. Ekonomi Disiplininin Tanımı ............................................................................ 25 1.3.2. Ekonomi Disiplininin Tarihçesi ......................................................................... 26 1.3.3. Ekonomi ve Sosyal Bilimler İlişkisi .................................................................. 28 1.3.4. Ekonomi ve Finans............................................................................................. 30 1.4. Finansal Okuryazarlık Kavramı ................................................................................... 32 1.4.1. Finansal Okuryazarlığın Tanımı ........................................................................ 34 1.4.2. Finansal Okuryazarlığın Önemi ......................................................................... 36 1.4.3. Finansal Okuryazarlığın Faydaları..................................................................... 39 1.4.4. Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesi .............................................................. 40 1.5. Finansal Okuryazarlığın Özellikleri........................................................................... 41 ix 1.5.1. Parayı İyi Yönetmek ........................................................................................ 42 1.5.2. Bütçe Yönetimi ve Borçlanma......................................................................... 44 1.5.3. Finansal Planlama ............................................................................................ 46 1.6. Finansal Eğitim.......................................................................................................... 46 1.6.1. Gençler İçin Finansal Eğitimin Önemi ............................................................ 47 1.6.2. Finansal Eğitimin Gereksinimleri.................................................................... 50 1.6.3. Finansal Eğitimin İşlevi ve Amacı .................................................................. 52 1.6.4. Finansal Eğitimin Faydaları............................................................................. 53 1.7. Literatür Özeti............................................................................................................ 54 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 58 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 58 2.1. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 58 2.2. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 59 2.2.1. Güvenirlik ve Normal Dağılım Analizi ........................................................... 61 2.2.2. Faktör Analizi .................................................................................................. 62 2.3. Veri Çözümleme Yöntemi......................................................................................... 64 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 65 3. BULGULAR ..................................................................................................................... 65 3.1. Frekans Analizi.......................................................................................................... 65 3.2. Betimleyici İstatistikler.............................................................................................. 71 3.3. Sosyo-Demografik Değişkenlerin Fark Testi ............................................................ 73 4. SONUÇ ............................................................................................................................. 78 5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 88 6. EKLER ........................................................................................................................... 100 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 107tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEğitim, Ekonomi, Finansal Okuryazarlık, Finansal Tutum, Sosyal Bilgilertr_TR
dc.subjectEconomy, Education, Financial Attitude, Financial Literacy, Social Studiestr_TR
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeAn investigation of secondary school students 'financial literacy skills in terms of various variablestr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3193.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.