Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4410
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorElitok Kesici, Ayşe-
dc.contributor.authorGürcan, Ezgi-
dc.date.accessioned2021-11-25T08:13:03Z-
dc.date.available2021-11-25T08:13:03Z-
dc.date.issued2021-11-03-
dc.date.submitted2021-08-25-
dc.identifier.citationGürcan, E. (2021) Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin ingilizce (dil becerileri) özyeterlilik algılarının incelenmesi: bir ölçek geliştirme çalışması (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4410-
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizceye dair özyeterlilik algılarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları, 2020-2021 öğretim yılı bahar döneminde Adnan Menderes Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda eğitim gören 269 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ülkemizde Pandemi sebebiyle yüz yüze eğitim yapılamamasından ve öğrencilerin farklı şehirlerde ikamet etmesinden dolayı pilot uygulama formu verileri “Google Forms” üzerinden toplanmıştır. Öncelikle İngilizce özyeterlilik ölçekleri ile ilgili alan yazın taraması yapılmış, uzman kanısına başvurulmuş ve 50 madde yazılmıştır. Yapılan analizler sonucu madde sayısı 27 şeklinde güncellenmiştir. Ölçeğin Cronbach’s Alfa katsayısı ,955, KMO katsayısı ,826 ve Barlett test sonucu 3169,28 şeklindedir. Ölçek 5’li likert tipi olup 5 faktörden oluşmaktadır. Bu faktörler; Anlama, okuma, dinleme, konuşma ve yazma şeklindedir. Analizlerin yapılmasında lisanslı SPSS 23 istatistik programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedirtr_TR
dc.description.abstractThe aim of this study is to develop a valid and reliable scale that can be used to determine the self-efficacy perceptions of university English preparatory class students. The validity and reliability studies of the scale were carried out with the participation of 269 students studying at Adnan Menderes University School of Foreign Languages in the spring term of the 2020-2021 academic year. Due to the fact that there is no face-to-face education in our country due to the Pandemic and the students live in different cities, the pilot application form data were collected through “Google Forms”. First of all, a literature review on English self-efficacy scales was made, expert opinion was sought and 50 items were written. As a result of the analyzes made, the number of items was updated as 27. The Cronbah's Alpha coefficient of the scale is .955, the KMO coefficient is .826 and the Barlett test result is 3169.28. The scale is a 5-point Likert type and consists of 5 factors. These factors are; Comprehension consists of reading, listening, speaking and writing. SPSS 23 statistical program was used in the analysis. The findings show that the scale is a valid and reliable measurement tool.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiii KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xiv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 6 1. KURAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................... 6 1.1. Özyeterlilik Kavramı ................................................................................................... 6 1.1.1. Yüksek Özyeterlilik Algısı Karakteristik Özellikleri ........................................ 7 1.1.2. Düşük Özyeterlilik Algısı Karakteristik Özellikleri.......................................... 7 1.2. Öz-Yeterlik Kaynakları................................................................................................ 8 1.2.1. Performans Başarıları/Doğrudan Deneyimler ................................................... 8 1.2.2. Dolaylı Yaşantılar / Başkalarının Deneyimleri.................................................. 8 1.2.3. Sözel/Sosyal İkna............................................................................................... 9 1.2.4. Duygusal Durum................................................................................................ 9 1.3. Öz Yeterliği Etkileyen Süreçler................................................................................. 10 1.3.1. Bilişsel Süreç ................................................................................................... 10 1.3.2. Motivasyonel/Güdüsel Süreç........................................................................... 10 1.3.3. Duyusal Süreç .................................................................................................. 11 1.3.4. Seçim Süreci .................................................................................................... 12 1.4. Öz-Yeterliği Geliştirme Yolları................................................................................. 12 ix 1.5. Türkiye’de Yabancı Dilin Gelişimi ........................................................................... 13 1.6. Türkiye’de Yabancı Dilin Önemi .............................................................................. 15 1.7. Yabancı Dil Öğrenimini Etkileyen Faktörler............................................................. 16 1.7.1. Motivasyon ...................................................................................................... 16 1.7.2. Tutum............................................................................................................... 17 1.7.3. Kaygı................................................................................................................ 17 1.7.4. Yetenek ............................................................................................................ 18 1.8. Yabancı Dil Öğreniminde Kullanılan Stratejiler ....................................................... 18 1.9. Yabancı Dil Öğreniminde Öz-Yeterlik Algısı........................................................... 19 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 21 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 21 2.1. Yabancı Dil Öğrenimine İlişkin Özyeterlilik Algısı ile İlgili Yurt İçinde Yapılan Çalışmalar................................................................................................................ 21 2.2. Yabancı Dil Öğrenimine İlişkin Özyeterlilik Algısı ile İlgili Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar................................................................................................................ 24 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 27 3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 27 3.1. Araştırma Modeli....................................................................................................... 27 3.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi............................................................................. 27 3.3. Veri Toplama Aracı ................................................................................................... 27 3.4. Alan Yazın Taraması ................................................................................................. 28 3.5. Madde Havuzunun Oluşturulması ............................................................................. 28 3.6. Uzman ....................................................................................................................... 28 3.7. Pilot Uygulama .......................................................................................................... 29 3.8. Veri Toplama Süreci.................................................................................................. 29 3.9. Veri Analizi................................................................................................................ 29 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 30 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 30 x 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum....................................................... 30 4.1.1. Açımlayıcı Faktör Analizi ............................................................................... 30 4.1.2. Doğrulayıcı Faktör Analizi.............................................................................. 32 4.1.3. Geçerlilik Analizi............................................................................................. 32 4.1.4. Güvenilirlik Analizi......................................................................................... 35 4.1.5. İngilizce Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Son Hali............................................. 36 4.1.5.1. Faktörlere ayrılmış ölçek maddeleri.................................................... 37 4.1.6. Nihai Uygulama............................................................................................... 38 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum ........................................................ 39 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 43 6. KAYNAKLAR................................................................................................................. 47 7. EKLER ............................................................................................................................. 54 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 60tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖzyeterlilik, Özyeterlilik Ölçeği, İngilizce Yeterlik, Yüksek Öğretimtr_TR
dc.subjectSelf-Efficacy, English Self-Efficacy Belief Scale, Higher Educationtr_TR
dc.titleÜniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin ingilizce (dil becerileri) özyeterlilik algılarının incelenmesi: bir ölçek geliştirme çalışmasıtr_TR
dc.title.alternativeExamination of english (language skills) self-efficacy perceptions of university preparatory class students: a scale development studytr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3167.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.