Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4405
Title: | Kamu spotlarında kullanılan reklam çekicilik unsurları |
Other Titles: | Advertising appeals used in public service anouncements |
Authors: | Özbek, İçten Duygu Karadayı, Onur Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı |
Keywords: | COVID-19, Kamu Spotu, Kamu Yararı, Reklam Çekicilikleri Advertising Appeals, COVID-19, Public Service Anouncement, Public Interest |
Issue Date: | 2-Nov-2021 |
Publisher: | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Citation: | Karadayı, O. (2021) Kamu spotlarında kullanılan reklam çekicilik unsurları (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
Abstract: | Kamu yararı gözetilerek toplumsal problemlerin çözümü, toplum sağlığının
korunması, bilgi aktarımı gibi konularda toplumun dikkatinin çekilmesi için hazırlanan ve
ilgili kurumlarca desteklenen mesajlar, kamu spotlarını oluşturmaktadır. Toplumun genelini
ilgilendiren ve kamu yararı sağlayan her konuda kamu spotları hazırlanabilmektedir. Kamu
spotları, hedeflenen kitlede tutum ve davranış değişikliği yaratmayı amaçlarken toplumun
geri kalanında farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Kamu spotlarının halka
ulaştırılmasında en etkili araçlardan birisi televizyondur ancak günümüzde büyük bir hızla
artan internet kullanımı kamu spotlarının da bu ortama taşınmasını sağlamaktadır.
Günümüzde, tüm dünyayı etkisi altına almış olan COVID-19 salgını kapsamında bol
miktarda kamu spotu hazırlanmaktadır. Bu konuda en yetkili kurum olan Sağlık Bakanlığı
tarafından hazırlanan ve internette de yer alan kamu spotları içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Bu kamu spotlarında hangi reklam çekicilik unsurlarının kullanıldığı,
kullanılan çekiciliklerin problemle ne kadar uyumlu olduğu ve bu kamu spotlarının kamuya
hangi anlamda yararı olduğu detaylı bir şekilde incelenmiştir Public service announcements are the messages prepared to attract the attention of the society on issues such as the solution of social problems, the protection of public health and the transfer of information, taking into account the public interest and supported by the relevant institutions. Public service announcements can be prepared on any subject that concerns the general public and provides public benefit. While public service ads aim to change the attitude and behavior of the target audience, they aim to raise awareness in the rest of the society. Television is one of the most effective means of delivering public service advertisements to the public, but the rapidly increasing use of the Internet enables public service advertisements to be carried to this medium. Today, plenty of public service announcements are prepared within the scope of the COVID-19 epidemic, which has taken the whole world under its influence. The public service announcements prepared by the Ministry of Health, which is the most authoritative institution on this subject, and also on the internet, were analyzed by content analysis method. In these public service advertisements, which advertising appeals are used, how compatible the appeals used are with the problem, and in what sense these public service advertisements are beneficial to the public are examined in detail. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/4405 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.