Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4405
Title: Kamu spotlarında kullanılan reklam çekicilik unsurları
Other Titles: Advertising appeals used in public service anouncements
Authors: Özbek, İçten Duygu
Karadayı, Onur
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı
Keywords: COVID-19, Kamu Spotu, Kamu Yararı, Reklam Çekicilikleri
Advertising Appeals, COVID-19, Public Service Anouncement, Public Interest
Issue Date: 2-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Karadayı, O. (2021) Kamu spotlarında kullanılan reklam çekicilik unsurları (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Kamu yararı gözetilerek toplumsal problemlerin çözümü, toplum sağlığının korunması, bilgi aktarımı gibi konularda toplumun dikkatinin çekilmesi için hazırlanan ve ilgili kurumlarca desteklenen mesajlar, kamu spotlarını oluşturmaktadır. Toplumun genelini ilgilendiren ve kamu yararı sağlayan her konuda kamu spotları hazırlanabilmektedir. Kamu spotları, hedeflenen kitlede tutum ve davranış değişikliği yaratmayı amaçlarken toplumun geri kalanında farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Kamu spotlarının halka ulaştırılmasında en etkili araçlardan birisi televizyondur ancak günümüzde büyük bir hızla artan internet kullanımı kamu spotlarının da bu ortama taşınmasını sağlamaktadır. Günümüzde, tüm dünyayı etkisi altına almış olan COVID-19 salgını kapsamında bol miktarda kamu spotu hazırlanmaktadır. Bu konuda en yetkili kurum olan Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan ve internette de yer alan kamu spotları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bu kamu spotlarında hangi reklam çekicilik unsurlarının kullanıldığı, kullanılan çekiciliklerin problemle ne kadar uyumlu olduğu ve bu kamu spotlarının kamuya hangi anlamda yararı olduğu detaylı bir şekilde incelenmiştir
Public service announcements are the messages prepared to attract the attention of the society on issues such as the solution of social problems, the protection of public health and the transfer of information, taking into account the public interest and supported by the relevant institutions. Public service announcements can be prepared on any subject that concerns the general public and provides public benefit. While public service ads aim to change the attitude and behavior of the target audience, they aim to raise awareness in the rest of the society. Television is one of the most effective means of delivering public service advertisements to the public, but the rapidly increasing use of the Internet enables public service advertisements to be carried to this medium. Today, plenty of public service announcements are prepared within the scope of the COVID-19 epidemic, which has taken the whole world under its influence. The public service announcements prepared by the Ministry of Health, which is the most authoritative institution on this subject, and also on the internet, were analyzed by content analysis method. In these public service advertisements, which advertising appeals are used, how compatible the appeals used are with the problem, and in what sense these public service advertisements are beneficial to the public are examined in detail.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4405
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3186.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.