Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4381
Title: | Okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algıları |
Other Titles: | Teacher perceptions of school administrators regarding servant leadership |
Authors: | Kıral, Erkan Suçiçeği, Aynur Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalı |
Keywords: | Hizmetkâr, Liderlik, Yönetici, Öğretmen Servant, Leadership, Administrator, Teacher |
Issue Date: | 24-Nov-2021 |
Publisher: | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Citation: | Suçiçeği, A. (2021) Okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algıları (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
Abstract: | Araştırma okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algılarını ortaya
çıkarmak amacıyla betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini;
2020-2021 eğitim öğretim yılında Antalya ili Manavgat ilçesinde ilkokul, ortaokul ve
liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma çok aşamalı örnekleme
yöntemi ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 473 öğretmenle yürütülmüştür.
Araştırma verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve Kıral (2021a) tarafından
geliştirilen “Hizmetkâr Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; frekans, yüzde, ortalama ve
parametrik fark testleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin
öğretmenlerin algıları en yüksek düzeyde güven boyutunda, sonra sırasıyla etik davranma,
vizyon, etkili iletişim, okul çevre ilişkileri, güçlendirme, otantiklik ve alçak gönüllülük
boyutlarında gerçekleşmiştir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin
genel algıları çok yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr
liderliğine ilişkin algılarının, öğretmenlerin medeni durumuna, yaşına, görev durumuna ve
bulundukları okuldaki çalışma süresine göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak
cinsiyetine, eğitim durumuna ve görev yaptıkları okul kademesine göre anlamlı bir farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir. Hizmetkâr liderliğin alçak gönüllülük boyutunda, erkek
öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları kadın öğretmenlerden;
otantiklik boyutunda lisans mezunu öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine
ilişkin algıları lisansüstü mezunu öğretmenlerden daha yüksek bulunmuştur. Lisede görev
yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları; güçlendirme,
güven, okul çevre ilişkileri, alçak gönüllülük boyutlarında ve genel hizmetkâr liderlik
bağlamında ortaokulda görev yapan öğretmenlerden; otantiklik ve etik davranma
vi
boyutlarında ilkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerden daha düşük bulunmuştur.
Elde edilen bulgulara dayalı olarak okul yöneticilerinin hizmetkâr liderlik düzeylerinin
korunması, lisans mezunu öğretmenlerin otantik liderlik algılarının yüksek çıkmasının
nedenlerinin araştırılması gibi çeşitli öneriler sunulmuştur This study was designed in descriptive survey model in order to find out the school administration’s teacher perception of servant leadership. The target population of the study consists of the teachers served in primary, secondary, and high schools in the Manavgat district of Antalya province in the 2020-2021 academic year. The research was carried out with 473 volunteered teachers selected by the multi-stage sampling method. “Servant Leadership Scale” developed by Kıral (2021a) and “Personal Information Form” were used to collect research data. The data was analyzed using frequency, percentage, average, and parametric difference tests. According to the research findings, teacher’s perceptions of school administrators’ servant leadership were at the highest level in the dimension of trust, and then respectively followed by ethical behavior, vision, effective communication, school-environment relations, empowerment, authenticity and humility. Teacher’s general perceptions of school administrators’ servant leadership were found at a very high level. It was determined that teacher’s perceptions of school administrators’ servant leadership did not show a significant difference according to the marital status, age, duty status, and tenure, but showed a significant difference according to their gender, educational status, and the school level. In the humility dimension of servant leadership, male teacher’s perceptions of school administrators' servant leadership were found higher than female teachers. In the dimension of authenticity, undergraduate teacher's perceptions of school administrators' servant leadership were found higher than graduate teachers. High school teacher's perceptions of school administrators' servant leadership levels were found lower than secondary school teacher's levels in the dimensions of empowerment, trust, school-environment relations, humility, and general servant leadership. And also their perceptions were found lower than viii primary and secondary school teacher's levels in the dimensions of authenticity and ethical behavior. Based on the findings, various suggestions were presented, such as maintaining the servant leadership levels of school administrators and investigating the reasons for the high authentic leadership perceptions of undergraduate teachers. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/4381 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3221.pdf | Aynur Suçiçeği Yüksek Lisans Tez Dosyası | 2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.