Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/438
Title: Özel sağlık kuruluşlarında iç ve dış halkla ilişkiler uygulamalarına yönelik bir araştırma
Other Titles: A research for internal and external public relations in private health care practice
Authors: Çakır, Fatma
Taşdelen, Mehmet
TR20862
Keywords: Özel Sağlık Kuruluşları
Halkla İlişkiler
Hasta Memnuniyeti
Private Health Institutions
Public Relations
Patient Satisfaction
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Sağlık kurumlarının hedef kitlesi olan hasta/hasta yakınlarının istek ve beklentileri diğer sektörlere göre karmaşık yapıdadır. Bu da kurum müşterilerinin (hastaların) ihtiyaçları ve memnuniyeti konusunda daha hassas olunmasını gerektirmektedir. Araştırmanın amacı, sağlık kuruluşlarının yürütmüş olduğu halkla ilişkiler faaliyetlerinin yeterliliğinin ölçülmesi ve hastalara yansımaların sorgulanması sonucunda elde edilen bilgiler ışığında önerilerde bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın kapsamını Aydın il merkezinde halkla ilişkiler faaliyetinde bulunan bir özel hastane ile hastanenin hizmetlerinden yararlanan hastalar oluşturmaktadır. Tez çalışması kapsamında söz konusu hastaneden hizmet alan hastalara ve hastane çalışanlarına yönelik olarak iki ayrı anket çalışması yapılmıştır. Anket formu da hastalara ve personele uygulanacak şekilde iki ayrı soru çeşidinden ve önermelerden oluşmaktadır. Önermeler Likert Ölçeği ile ölçeklendirilmiştir. Anket formu oluşturulurken literatür taraması sonucunda daha önce bu konuda yapılmış olan tezlerden yararlanılmıştır. Araştırma verileri SPSS istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sağlık kurumlarında uygulanan bir halkla ilişkiler işleyiş programının kurum içinde ve hasta memnuniyeti üzerinde ne derece etkili olduğu konusunda sağlık sektöründeki firmalara ışık tutularak bu anlamda neler yapılabileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Patients / relatives of patients who are the target audience of healthcare institutions needs and expectations are sophisticated compared to other sectors. This situation force institutions customers (patients) needs and satisfaction to be taken more sensitive. The purpose of the research made recommendations that were conducted by health organizations public relations activities to measure the adequacy and patients reflections in the light of the information obtained as a result of survey. For this purpose, the scope of work consisted of patients who benefit from the services in Aydın province hospital and private hospitals public relations. In this thesis two separate surveys have conducted for hospital patients and hospital staff. A questionnaire to be administered to the patients and staff from two separate kinds of questions and propositions were formed. Propositions are scaled with Likert scale. When the questionnaire prepared literature on this subject searched and benefitted from previous thesis. Research data were analyzed using SPSS statistical software. Result of the research applied in health care and patient satisfaction public relations programme within the organization on the functioning of the program is to what extent the companies in the healthcare sector what can be done in this regard has tried to expose.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=50400262&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/438
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10047874 PDF.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open
abstract.pdf62.36 kBAdobe PDFView/Open
özet.pdf126.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.