Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4371
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBaysan, Sultan-
dc.contributor.authorDinsever, Meryem Büşra-
dc.date.accessioned2021-11-24T13:42:44Z-
dc.date.available2021-11-24T13:42:44Z-
dc.date.issued2021-11-23-
dc.date.submitted2021-08-13-
dc.identifier.citationDinsever, M.B. (2021) Türkiye sosyal bilgiler ders kitapları ve öğretim programları ile Polonya tarih, coğrafya, yurttaşlık bilgisi ders kitapları ve öğretim programlarının karşılaştırılması (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4371-
dc.description.abstractBu araştırma Polonya’da 2017 yılında yapılan reformdan sonra okutulan tarih, coğrafya ve yurttaşlık bilgisi ders kitapları ve öğretim programları ve Türkiye’de okutulan sosyal bilgiler ders kitapları ve öğretim programlarının doküman incelemesi yardımıyla karşılaştırması amacıyla yapılmıştır. Araştırma Polonya Milli Eğitim Bakanlığından elde edilen öğretim programları ve Nowa Era Yayıncılığın ders kitapları ile Türkiye Milli Eğitim Bakanlığından elde edilen öğretim programları ve ders kitapları ile sınırlıdır. Araştırmacının kitapların belirli sayfalarına erişiminden dolayı ders kitapları fiziksel açıdan derinlemesine incelenememiştir. Bu nedenle ders kitaplarının kapak tasarımında kullanılan renkler ve görseller değerlendirilmiştir. Aynı zamanda Polonya tarih, coğrafya ve yurttaşlık bilgisi öğretim programları ile Türkiye sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlar, değerler beceriler, öğretme-öğrenme süreçleri ve ölçme değerlendirme yöntemlerinin benzerlik ve farklılıkları açısından incelenmiştir. Araştırmada toplamda 14 ders kitabı ve 4 öğretim programı incelenmiştir. Bahsedilen kitapların 5’i tarih, 4’ü coğrafya ve 1’i yurttaşlık bilgisi olmak üzere toplam 10 kitap Polonya’nın ders kitaplarıdır. Ayrıca öğretim programlarından 3’ü Polonya tarih, coğrafya ve yurttaşlık bilgisi öğretim programlarıdır. Türkiye’den ise 4 sosyal bilgiler ders kitabı ve 1 sosyal bilgiler öğretim programı çalışma için incelenmiştir. Polonya’da tarih ve coğrafya eğitiminin tek disiplinli yaklaşımla hazırlandığı; bunun yanında yurttaşlık eğitiminin disiplinlerarası yaklaşımla hazırlanmış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre Türkiye sosyal bilgiler dersi kazanımlarının Polonya’da okutulmakta olan tarih, coğrafya ve yurttaşlık bilgisi kazanımlarından daha az ayrıntıya sahip olduğu anlaşılmıştır. Polonya’nın tarih ve coğrafya eğitimini tek disiplinli yaklaşımla öğrencilere aktarıyor olması nedeni ile kazanımların daha spesifik olduğu düşünülmüştür. Polonya ve vi Türkiye ders kitapları incelendiğinde Polonya’nın Türkiye’deki ders kitaplarına oranla içeriği daha fazla yansıttığı sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.description.abstractThis study was conducted in order to compare the history, geography and civics textbooks and curricula taught in Poland after the reform made in 2017, and the social studies textbooks and curricula taught in Turkey with the help of document analysis. The study is limited to the curricula obtained from the Ministry of National Education of Poland and the textbooks of Nowa Era publishing, and the curricula and textbooks obtained from the Ministry of National Education of Turkey. Textbooks could not be physically examined in depth due to the researcher's access to certain pages of the books. For this reason, the colors and images used in the cover design of the textbooks were evaluated. At the same time, Polish history, geography and civics curricula and Turkish social studies curricula were examined in terms of the similarities and differences of achievements, values-skills, teaching-learning processes and assessment and evaluation methods. In the research, a total of 14 textbooks and 4 teaching programs were examined. A total of 10 books, 5 of which are history, 4 are geography and 1 are civics, are the textbooks of Poland. In addition, 3 of the curricula are Polish history, geography and civics curricula. On the other hand, 4 social studies textbooks and 1 social studies curriculum from Turkey were examined for the study. It was concluded that history and geography education in Poland was prepared with a single-disciplinary approach, but civic education was prepared with an interdisciplinary approach. According to the results, it has been understood that the achievements of social studies in Turkey have less detail than the achievements of history, geography and civics taught in Poland. It is thought that the gains are more intense because Poland transfers history and geography education to students with a single discipline approach. When the textbooks in Poland and Turkey are examined, it is concluded that Poland reflects the content more in the textbooks than Turkeytr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI........................................................................................ iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI......................................................................... iv ÖZET................................................................................................................................ iv ABSTRACT ..................................................................................................................... vii TEŞEKKÜR ..................................................................................................................... ix ŞEKİLLER DİZİNİ.......................................................................................................... xiii TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................ xv GÖRSELLER DİZİNİ...................................................................................................... xiii GRAFİKLER DİZİNİ ...................................................................................................... xx EKLER DİZİNİ................................................................................................................ xxi KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................ xxii GİRİŞ................................................................................................................................ 1 1. BÖLÜM........................................................................................................................ 9 1. KURAMSAL ÇERÇEVE ............................................................................................ 9 1.1. Sosyal Bilgiler Eğitimi.......................................................................................... 9 1.2. Genel Türk Eğitim Sistemi ................................................................................... 12 1.3. Polonya Eğitim Sistemi ........................................................................................ 14 1.4. Karşılaştırmalı Eğitim........................................................................................... 19 1.5. Öğretim Programı ................................................................................................. 21 1.6. Eğitim Durumları.................................................................................................. 26 1.7. Ders Kitabı İşlevi.................................................................................................. 33 1.7.1 Türkiye Ders Kitapları ve Kriterleri ............................................................ 34 1.7.2. Polonya Ders Kitapları ve Ders Kitaplarında Dikkat Edilmesi Gereken Grafik Tasarım ve Dil Anlatım Kuralları.................................................... 45 xi 1.7.2.1. Polonya Ders Kitapları .......................................................................... 45 1.7.2.2. Polonya Ders Kitaplarında Dikkat Edilmesi Gereken Grafik Tasarım ve Dil Anlatım Kuralları ...................................................................... 47 1.7.3. Türkiye ve Polonya Ders Kitapları Kriterlerinin Benzerlik ve Farklılıkları. 52 2. BÖLÜM........................................................................................................................ 53 2. YÖNTEM..................................................................................................................... 53 2.1. Araştırmanın Modeli............................................................................................. 53 2.2. Verilerin Toplanması ............................................................................................ 53 2.3. Veri Kaynakları..................................................................................................... 54 2.4. Verilerin Analizi ................................................................................................... 54 3. BÖLÜM........................................................................................................................ 55 3. BULGULAR VE TARTIŞMA..................................................................................... 55 3.1. Türkiye ve Polonya Eğitimi ile Türkiye ve Polonya Eğitim Sistemlerinde Sosyal Bilgiler Eğitiminin Benzerlik ve Farklılıkları....................................................... 55 3.1.1. Türk Eğitimi Sisteminde Sosyal Bilgiler.................................................... 55 3.1.2. Polonya Eğitim Sisteminde Sosyal Bilgiler................................................ 57 3.1.3. Türk Eğitim Sisteminde Sosyal Bilgiler ile Polonya Eğitim Sisteminde Sosyal Bilgiler Eğitiminin Karşılaştırılması ............................................... 60 3.2. Türkiye ve Polonya Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Benzerlik ve Farklılıkları......................................................................................................... 61 3.2.1. Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programı (2018) ....................................... 61 3.2.1.1. Sosyal Bilgiler Özel Amaçları:.............................................................. 61 3.2.1.2. Türkiye Sosyal Bilgiler Değer-Becerileri.............................................. 63 3.2.1.3. Türkiye Sosyal Bilgiler Kazanımları..................................................... 64 3.2.1.4. Türkiye Sosyal Bilgiler Öğrenme-Öğretme Süreçleri........................... 78 3.2.1.5. Türkiye Sosyal Bilgiler Ölçme Değerlendirme Süreçleri ..................... 79 xii 3.2.2. Polonya Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık Bilgisi Öğretim Programı (2017).... 79 3.2.2.1. Tarih, Coğrafya, Yurttaşlık Bilgisi Genel ve Özel Amaçları................ 81 3.2.2.2. Polonya Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık Bilgisi Değer-Becerileri.......... 86 3.2.2.3. Polonya Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık Bilgisi Kazanımları ................. 88 3.2.2.4. Polonya Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık Bilgisi Öğrenme- Öğretme Süreçleri ............................................................................................... 126 3.2.2.5. Polonya Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık Bilgisi Ölçme Değerlendirme Süreçleri ............................................................................................... 129 3.2.3. Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Polonya Tarih, Coğrafya, Yurttaşlık Bilgisi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması......................... 129 3.3. Türkiye ve Polonya Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Benzerlik ve Farklılıkları 140 3.3.1. İçerik Bakımından Türkiye ve Polonya ........................................................ 140 3.3.1.1. İçerik Bakımından Benzerlik ve Farklılıklar......................................... 151 3.3.2. Ders Kitaplarının Tasarımı Bakımından Türkiye ve Polonya....................... 154 3.3.2.1. Ders Kitaplarının Dış Kapak Özellikleri............................................... 154 3.3.2.1.1. Ders Kitaplarının Tasarımlarına Yönelik Benzerlik ve Farklılıklar 165 3.3.2.2. Sosyal Bilgiler Kitaplarının Giriş Bölümünde Yer Alan Sayfalar........ 169 3.3.2.2.1. Giriş Bölümünde Yer Alan Sayfalarda Benzerlik ve Farklılıklar.... 174 3.3.2.3. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında İçindekiler Bölümü ......................... 175 3.3.2.3.1. İçindekiler Bölümüne Yönelik Benzerlikler ve Farklılıklar ............ 182 3.3.2.4. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında “Kitabımızı Tanıyalım” Bölümü..... 182 3.3.2.4.1. Kitabımızı Tanıyalım Bölümüne Yönelik Benzerlik ve Farklılıklar190 4. SONUÇ VE ÖNERİLER ............................................................................................. 191 5. KAYNAKLAR............................................................................................................. 196 6. EKLER ......................................................................................................................... 208 ÖZGEÇMİŞ...................................................................................................................... 20tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKarşılaştırmalı eğitim, Coğrafya ve yurttaşlık bilgisi eğitimi, Ders kitabı, Öğretim programı, Polonya ve Türkiye, Sosyal bilgiler, Tarihtr_TR
dc.subjectComparative education, Curriculum, Geography And Civics Education, History, Poland And Turkey, Social Studies, Textbooktr_TR
dc.titleTürkiye sosyal bilgiler ders kitapları ve öğretim programları ile Polonya tarih, coğrafya, yurttaşlık bilgisi ders kitapları ve öğretim programlarının karşılaştırılmasıtr_TR
dc.title.alternativeA comparison of turkish social studies textbooks and curriculum with Poland history, geography, citizenship texts and curriculumtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilgiler Eğitimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3233.pdfMeryem Büşra Dinsever Yüksek Lisans Tez Dosyası3.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.