Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4368
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇekilmez, Murat-
dc.contributor.authorDoymaz, Şahaser-
dc.date.accessioned2021-11-24T13:28:57Z-
dc.date.available2021-11-24T13:28:57Z-
dc.date.issued2021-11-23-
dc.date.submitted2021-08-02-
dc.identifier.citationDoymaz, Ş. (2021) Aydın Arkeoloji Müzesi’nden terrakotta figürinler (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydıntr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4368-
dc.description.abstractBu çalışmanın kapsamı, 2010 - 2019 yılları arasını kapsayan bir dönemde satın alma, bağış, hibe ve diğer yollarla Aydın Arkeoloji Müzesi koleksiyonuna kazandırılan on dokuz terrakotta figürinden oluşmaktadır. Çalışma konusu örnekler arasında; tipolojik açıdan zengin bir repertuar oluşturan pişmiş toprak eserler bulunmaktadır. İnceleme alanını çerçevesinde terrakotta figürinler için mekânsal bağı Karia Bölgesi, zamansal sınırlamayı ise Arkaik, Klasik, Hellenistik ve Roma İmparatorluk Dönemi buluntuları oluşturmaktadır. Araştırmacıların lokalizasyon sınırlandırmaları nedeniyle tek bir kente indirgenerek incelenen Karia kentleri koroplastik çalışmalarının aksine yapılmış olan tezde Aydın kenti merkezi ve çevresinde bulunan figürinlerin genel bir değerlendirmesi sonucunda henüz bütünsel olarak ele alınmamış olan Karia koroplastiğine katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Anılan kentler içerisinde koroplastik alanında literatürde yer almayan antik kentlere ait buluntuların irdelenmiş olması da söz konusu eserlerin arkeoloji bilimi literatürüne kazandırılması açısından tez çalışmasının önemini ortaya koymaktadır.tr_TR
dc.description.abstractThescope of this study consists of figures in nineteen theterracotta, which were added to the Aydın Archaeological Museum collection through purchases, donations, grants and other means in a period between 2010 and 2019. Among the examples of the study subject; there are terracotta artifact sthat form a typologically rich repertoire. With in the scope of the study area, the spatialbond for terracotta figurines constitutes the Caria Region an the temporal limitation is Archaic, Classical, Hellenistic and Roman Imperial Period finds. Contrary to the coroplastic studies of the Carian cities, which are examined by reducing them to a single city due to the localization limitations of there searchers, the thes is is intended to contribute to the Karia coroplasty, which has not yet been considered as a result of a general evaluation of the figurines in the city center and its surroundings. The fact that the finds belonging to the an cientcities, which are not included in literature in the feld of coroplastic, will be examined, reveals the importance of the thes is study in terms of bringing the said works in to the literature of archeology.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİKBİLDİRİMSAYFASI.................................................................................iv ÖZET ...................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii RESİMLER DİZİNİ.............................................................................................................xiii GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xvi KATALOG DİZİNİ.............................................................................................................xvii LEVHALAR DİZİNİ .........................................................................................................xviii KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xix GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................... 6 1. AYDIN ARKEOLOJİ MÜZESİ TERRAKOTTA FİGÜRİNLERİ VE HEYKELTRAŞLIK ESERLERİ................................................................................... 6 2. BÖLÜM............................................................................................................................. 18 2. BATI ANADOLU TERRAKOTTA FİGÜRİNLERİ LİTERATÜR ÖZETİ.................... 18 2.1. Kataloglar, Monografiler, Bildiriler........................................................................... 18 2.1.1. Üretimle İlgili Çalışmalar ve Diğer Yayınlar .................................................... 22 2.1.2. Sanat Olarak Koroplastik Çalışmaları................................................................ 24 2.1.3. Figürin, Heykel, Sanat ve Sosyo Kültürel Etkileşimiyle İlgili Çalışmalar........ 25 2.2. Kentlerle İlgili Çalışmalar ......................................................................................... 25 3. BÖLÜM............................................................................................................................. 67 3. FİGÜRİNLERİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ .................................................................... 67 x 3.1. Hamur ve Kil Özellikleri ........................................................................................... 67 3.2. Üretim Tekniği ve Kalıplar........................................................................................ 73 3.2.1. Elle Şekillendirme.............................................................................................. 74 3.2.2. Çarkta Üretim..................................................................................................... 74 3.2.3. Kalıpta Üretim.................................................................................................... 75 3.2.3.1. Döküm Tekniği........................................................................................... 77 3.2.3.2. Yarı Döküm Tekniği .................................................................................. 77 3.2.3.3. Baskı Tekniği ............................................................................................. 77 3.3. Pişirme Deliği Formları ............................................................................................. 80 3.4. Kaide Formları........................................................................................................... 83 3.5. Astar ve Boya............................................................................................................. 84 3.6. Pişirme ....................................................................................................................... 92 3.7. İmza ve Koroplast...................................................................................................... 93 4. BÖLÜM............................................................................................................................. 95 4. FİGÜRİN TİPLERİ VE İKONOGRAFİ........................................................................... 95 4.1. Tanrı Tipleri............................................................................................................... 96 4.1.1. Eros Figürini K.1................................................................................................ 96 4.1.2. Eros Figürini Başları K.2, K.3, K.4 ................................................................... 99 4.1.3. Dionysos Figürini Başı K.5.............................................................................. 105 4.2. Tanrıça Tipleri ......................................................................................................... 108 4.2.1. Tanrıça Tipleri K.6, K.7................................................................................... 108 4.2.2. Tanrıça Figürini Başları, Aphrodite Başı K.8 .................................................. 113 4.2.3. Tanrıça Protomları, K.9, K.10.......................................................................... 116 4.3. Kadın Tipleri............................................................................................................ 121 4.3.1. Giyimli Kadın Tipleri, K.11, K.12................................................................... 121 4.3.2. Kadın Figürini Başları K.13, K.14, K.15, K.16 ............................................... 126 xi 4.4. Grotesk (Kukla) Tipleri ........................................................................................... 133 4.4.1. Erkek Grotesk Figürini Başı, K.17, K.18......................................................... 133 4.5. Mask Tipleri............................................................................................................. 135 4.5.1. Genç Kız (Kore) Maskı, K.19.......................................................................... 136 5. BÖLÜM........................................................................................................................... 139 5. pXRF (TAŞINABİLİR X-RAY FLORESANSI) KİL ANALİZ SONUÇLARI ............ 139 5.1. XRF (X-Işınları Floresan Spektroskopisi)............................................................... 139 6. TARTIŞMA ve SONUÇ ................................................................................................. 148 7. KAYNAKLAR................................................................................................................ 157 8. EKLER ............................................................................................................................ 188 Ek 1. Katalog ....................................................................................................................... 188 9. LEVHALAR.................................................................................................................... 224 ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 243tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAnadolu, Arkeoloji, Aydın Müze, Figürinler, Terrakotta figürintr_TR
dc.subjectAnatolia, Archaeology, Aydın Museum, Figurin in Terracotta, Figurinestr_TR
dc.titleAydın Arkeoloji Müzesi’nden terrakotta figürinlertr_TR
dc.title.alternativeTerracotta figurines from the Aydin Archaeological Museumtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Arkeoloji Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3228.pdfŞaheser Doymaz Yüksek Lisans Tez Dosyası5.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.