Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4361
Title: Çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin Türkçe öğretimi öz yeterliğe, akademik güdülenmeye ve başarıya etkisi
Other Titles: The effect of scenario based learning activities conducted in online environment on Turkish teaching self-efficacy, academic motivation and success
Authors: Bulut, Berker
Uzunoğlu, Dişat
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı
Keywords: Senaryo Temelli Öğrenme, Türkçe Öğretimi Öz Yeterlik, Akademik Güdülenme, Türkçe Öğretimi Başarı, Çevrimiçi Öğrenme Ortamı
Scenario Based Learning, Turkish Teaching Self-Efficacy, Academic Motivation, Turkish Teaching Success, Online Learning Environment.
Issue Date: 24-Nov-2021
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Citation: Uzunoğlu, D. (2021) Çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin Türkçe öğretimi öz yeterliğe, akademik güdülenmeye ve başarıya etkisi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın
Abstract: Bu araştırmada çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe öğretimine yönelik öz yeterlikleri, akademik güdülenmeleri ve Türkçe öğretimi dersi başarı düzeyleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılının bahar yarıyılında bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde sınıf öğretmenliği programında öğrenim gören ikinci sınıf düzeyindeki 56 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel deneme modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Türkçe Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği, Akademik Güdülenme Ölçeği ve Türkçe Öğretimi Başarı Testi kullanılmıştır. Deney grubundaki öğretmen adaylarına 2020-2021 eğitim-öğretim yılının bahar yarıyılında haftada üç ders saati olmak üzere altı hafta süresince Türkçe öğretimi derslerine ek olarak çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Deney ve kontrol grubundaki Türkçe öğretimi dersleri, dersin öğretim üyesi tarafından yürütülürken uygulama süreci araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Uygulamanın sonunda öntest olarak kullanılan veri toplama araçları sontest olarak uygulanıp araştırmanın verileri toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde ilişkisiz ve ilişkili örneklemler için t testi, wilcoxon işaretli sıralar testi ve mann whitney u testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde deney ve kontrol grubunun Türkçe öğretimine yönelik öz yeterlik sontest puanları arasında anlamlı bir vi farklılığa rastlanılmamıştır. Fakat deney grubunun Türkçe öğretimine yönelik öz yeterlik öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanılmış ve kontrol grubunun Türkçe öğretimine yönelik öz yeterlik öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanılmamıştır. Bu durumda çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin mevcut öğrenme-öğretme sürecine göre sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe öğretimine yönelik öz yeterliklerini anlamlı derecede artırdığı yorumu yapılabilir. Araştırmanın bir başka sonucu deney ve kontrol grubunun akademik güdülenme sontest puanları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanılmamasıdır. Aynı şekilde deney ve kontrol grubunun akademik güdülenme öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanılmamıştır. Bu durum çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin sınıf öğretmeni adaylarının akademik güdülenmeleri üzerine anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte araştırmadan elde edilen bir diğer sonuç deney ve kontrol grubunun Türkçe öğretimi başarı sontest puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılığa rastlanılmasıdır. Bu durum çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe öğretimine yönelik başarı düzeyleri üzerine anlamlı bir etkisinin olduğunu göstermektedir.
In this research, the effect of scenario based learning activities conducted in online environment on primary school prospective teachers’ Turkish teaching self-efficacy, academic motivation and Turkish teaching achievement levels were examined. The research was carried out with 56 second-grade prospective teachers studying department of primary school teacher at a state university’s education faculty in the spring semester of the 2020- 2021 academic year. Pretest-posttest control group quasi-experimental trial model was used in this research. In the collection of data, the Turkish Teaching Self-Efficacy Scale, the Academic Motivation Scale and the Turkish Teaching Achievement Test were used. In addition to Turkish teaching lessons, scenario based learning activities conducted in online environment were applied to the teacher prospectives in the experimental group for six weeks, three hours per week in the spring semester of the 2020-2021 academic year. There was no intervention in the control group. While the Turkish teaching lessons in the experimental and control groups were conducted by the lecturer of the course, the application process was carried out by the researcher. At the end of the application, data collection tools used as a pretest were applied as a posttest, and the data of the study were collected. In the analysis of the collected data, independent and paired samples t tests, Mann Whitney U test and Wilcoxon signed rank test were used. When the findings obtained as a result of the analyzes were examined, no significant difference was found between the experimental and control groups' self-efficacy posttest score for Turkish teaching. However, a significant difference was found between the viii experimental group's self-efficacy pretest and posttest scores for Turkish teaching, and no significant difference was found between the control group's self-efficacy pretest-posttest scores for Turkish teaching. In this case, it can be interpreted that scenario based learning activities carried out in the online environment significantly increase the self-efficacy of primary school prospective teachers in teaching Turkish according to the current learning teaching process. Another result of the research is that there is no significant difference between the academic motivation posttest score of the experimental and control groups. Likewise, no significant difference was found between the academic motivation pretest and posttest scores of the experimental and control groups. This situation shows that the scenario based learning activities conducted in the online environment do not have a significant effect on the academic motivation of primary prospective teachers. Besides, another result obtained from the research is that a significant difference in favor of the experimental group was found between the experimental and control groups' Turkish teaching success posttest scores. This situation shows that the scenario based learning activities carried out in the online environment have a significant effect on the success levels of primary school prospective teachers for teaching Turkish
URI: http://hdl.handle.net/11607/4361
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3207.pdfDilşat Uzunoğlu Yüksek Lisans Tez Dosyası4.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.