Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4329
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHatipoğlu, Atakan
dc.contributor.authorKökerer, Enes Berhudan
dc.date.accessioned2021-10-13T07:10:39Z
dc.date.available2021-10-13T07:10:39Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4329
dc.description.abstractPOSTMODERN EVRENİN POLİTİK FELSEFİ Enes Berhudan KÖKERER Yüksek Lisans Tezi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana bilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Atakan HATİPOĞLU 2020, İX + 216 sayfa İnsanlığın dünyayı anlamlandırma çabası kendi yaşadığı dönemin sorunlarını çözme çabası ile aynı anlama gelir. Bir diğer ifadeyle yaşadığımız dünyada karşılaştığımız sorunları çözme gayretimiz, aslında onu anlamlandırmak adına yaptığımız faaliyetlerin de toplamıdır. Bu sorunların yapısı her ne kadar dönemden döneme farklılık gösterse de kendi öz niteliğinde bir değişime uğramaz. Konu siyaset olunca da bu sorunun temel niteliği, anlamlandırmaya çalıştığımız dünyada siyasal ve sosyal ilişkilerimizi hangi temeller üzerine kuracağımız olur. Bu çalışmanın amacı da postmodern teorinin kavram haritasını ortaya koyup, siyasal ve toplumsal olarak kuracağımız ilişkilerin hangi temel kaygılar üzerine kurulabileceğini incelemektir. Postmodern teorinin meydan okumadığı şey yok gibidir. Alışıla gelmiş tüm epistemolojik varsayımları eleştiriyor, metodolojik uzlaşımları çürütüyor, bilgi iddialarını reddediyor, hakikatin her türlü versiyonuna karşı direniyor ve tüm ana akım politik düşünceleri kabul edilebilirliğin dışına çıkarıyordu. Postmodern düşüncenin bu konumu, yani nesnel düşünce arayışı ile olan arasındaki mesafe, nihilizme kapı aralayacağı, toplumsal olarak nesnel hareket noktalarının olmayışından kaynaklı bir kinizme ve çürümeye sebebiyet vereceği düşünülmüştür. Bu durumun tam tersi olarak, postmodern düşünce içinden neşet edecek siyasal ve toplumsal görüş nihilizm ve kinizm yerine farklılığa yönelik duyarlılığı gerekli kılacaktır. Genel geçer bir hakikatin olmadığı yerde, kavram olarak ‘hakikat’ yok olmaz, hakikatler çokluğu oluşur. Kimsenin hakikat tekelini elinde bulunduramadığı alanda herkesin hakikati kendi içinde biricik olur. Bunun yanında postmodern teorinin işaret ettiği gibi anlamı ortaya çıkaracak bağlamsallık içinde, her hakikat kendini var kılabilmek için farkını ortaya koyabilecek bir ‘Öteki’ne ihtiyaç duyacaktır. Bir başka deyişle her ‘Ben’i var iv eden şey bir ‘Öteki’ olacağı için, ‘Öteki’nin olmadığı yerde ‘Ben’ ve bu ‘Ben’in türevi olacak ‘Biz’ olmayacaktır. ‘Ben’ ile ‘Öteki’ arasındaki farkın kurucu unsur olduğu bir yerde var olabilmenin en temel şartı da bu farkı korumaktır. Bu nedenle postmodern siyasal teorinin politik felsefesi de ‘Öteki’nin farklılığına yönelik siyasal sorumlulukta doğmaktadır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………………………………………….. ii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ………………………………………………... iii ÖZET …………………………………………………………………………………….. iv ABSTRACT ……………………………………………………………………………… vi TEŞEKKÜR …………………………………………………………………………….. vii İÇİNDEKİLER …………………………………………………………………………... viii GİRİŞ …………………………………………………………………………………….. 1 1. BÖLÜM ………………………………………………………………………………. 14 1. MODERN TEORİNİN ÇERÇEVELENMESİ ………………………………………... 14 1.1. Modern Düşüncenin Felsefi Temelleri: Özne-İnsan ve Eleştirisi …………………... 14 1.1.1. Erken Dönem Modern Düşünce Eleştirileri ……………………………………... 22 1.1.1.1. J.J. Rousseau’nun Merhametli Vahşisi Versus Özne-İnsan ………………… 22 1.1.1.2. Muhafazakar Aklın İtidallik Eleştirisi ………………………………………. 26 1.1.1.3. Hegelci ve Marxist Tarihsel Bilincin Soyut Akıl Eleştirisi ……………….. 29 1.2. Modern Araçsal Aklın Felaketi: Frankfurt Okulu ………………………………….. 35 1.3. Modern Düşüncenin Yıkımı ………………………………………………………... 48 1.3.1. Evrensel Düşünceye Atılan Dinamit: Friedrich Nietzsche ……………………… 49 1.3.2. Varlığın Yıkımı ve Varoluşun İlişkiselliği: Martin Heidegger ………………….. 64 2. BÖLÜM ………………………………………………………………………………. 79 2. POSTMODERN DÜŞÜNCENİN DOĞUMU ……………………………………….. 79 2.1. Tarih Kuran Özne-İnsanın Kayboluşu: Yapısalcılık ………………………………. 79 2.2. Anlamsal Sabitliğin Sonu: Post-yapısalcılık ………………………………………. 92 2.2.1. Yapısal Sabitliğin Sökümü: J. Derrida ………………………………………….. 94 2.2.2. Anlatıların Anlamsızlığı: J-F Lyotard ………………………………………….. 105 3. BÖLÜM ………………………………………………………………………………. 119 3. POSTMODERN TEORİDE SİYASAL ALAN ………………………………………. 119 3.1. Postmodern Teori …………………………………………………………………… 119 3.2. Postmodern Siyaset Teorisi …………………………………………………………. 125 3.3. Postmodern Siyasetin İkili Sacayağı ……………………………………………….. 130 3.3.1. Öteki İçin Yapısöküm …………………………………………………………… 131 3.3.2. İktidar Siyasetinden Kaçış Stratejisi: M. Foucault ……………………………… 141 3.4. Postmodern Siyasete Alternatif Arayışlar …………………………………………... 163 ix 3.4.1. Toplumsal Heterojenlige Çözüm Arayışı: Çokkültürcülük Siyaseti ……………. 163 3.4.2. İletişimsel Eylem Dahilinde Modernite: Mutabakatçı Demokrasi ……………… 172 3.4.3. Kurucu Bir İrade Olarak Siyasetin Geri Dönüşü: Agonistik Politika …………… 177 4. SONUÇ ………………………………………………………………………………... 187 5. KAYNAKÇA …………………………………………………………………………. 193 6. ÖZGEÇMİŞ …………………………………………………………………………... 216tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEvrensellik, Görecelilik, Postmodern, Ötekilik, Sorumluluktr_TR
dc.titlePostmodern Evrenin Politik Felsefesitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
649550.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.