Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4312
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSaracoğlu-
dc.contributor.authorÖrer, Hidayet-
dc.date.accessioned2021-10-13T07:02:44Z-
dc.date.available2021-10-13T07:02:44Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4312-
dc.description.abstractÖĞRETMENLERİN HİZMET ÖNCESİ EĞİTİM YETERLİK ALGILARI, MESLEKİ ADANMIŞLIK ALGILARI VE MESLEKİ DAYANIKLILIK İNANÇLARININ İNCELENMESİ Hidayet ÖRER Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Asuman Seda SARACALOĞLU 2020, XVİİİ + 108 sayfa Bu araştırmada Aydın ilinde bulunan ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki özel ve devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları, mesleki adanmışlık algıları ve mesleki dayanıklılık inançları ile ilgili tespitlerin yapılması; öğretmen adanmışlığını yordayan faktörlerin neler olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için 2018-19 eğitim-öğretim yılı içerinde aktif olarak görev yapan öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları, mesleki adanmışlık algıları ve mesleki dayanıklılık inançları ile ilgili tespitlerin yapılması maksadıyla betimsel tarama modeline başvurulmuştur. Araştırma 2018- 2019 eğitim öğretim yılı içinde Aydın il sınırları içindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki okullarda görev yapan toplamda 14647 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfü örnekleme yöntemi ile seçilmiş 304 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmamızın veri toplama ve analizi süreçleri için nicel yöntem kullanılmış olup, veri toplama aracı olarak ölçek formları uygulanmıştır. Öğretmenler üzerinde yapılan araştırmadan toplanan verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Öğretmenlerin kişisel ve mesleğe ait özelliklerinin dağılımı, frekans ve yüzde ile belirtilmiştir. Araştırmada kullanılmış olan Hizmet Öncesi Eğitimin Yeterliğine İlişkin Öğretmen Algı Ölçeği, Öğretmenlik Mesleğine Adanmışlık Ölçeği ve Öğretmenler İçin Mesleki Dayanıklılık İnancı Ölçeği ve bu ölçeklerin alt boyutlarının normal dağılıma uyma durumları çarpıklık (skewness) ve basıklık (kurtosis) katsayıları ile belirlenmiştir. Araştırmada nonparemetrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular %95 güven düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılım gösterenlerin, ölçeklerin ve alt boyutlarının birbiri ile arasındaki ilişkinin yönü ve şiddeti Spearman korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. vi Sonuç olarak; araştırmaya katılım gösteren öğretmenlerin sunacakları eğitimi planladıkları ve uygulamalarını yaptıkları, ayrıca öğrenci, meslektaş, yönetici, veli ve toplumla ilişkiler konusunda kendilerini yeterli gördükleri belirlenmiştir. Yine benzer şekilde öğretmenlerin görev süreçlerinde mesleğe bağlı oldukları, özverili çalışma tutumları sergiledikleri ve kendilerini öğrencilere adadıkları belirlenmiştir. Bunun yanısıra öğretmenler kendilerini mesleki bakımdan dayanıklı olarak görmektedirler. Araştırmaya katılım gösteren öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine adanmışlık düzeylerinin onların mesleki dayanıklılık inançları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................. iv ÖZET.........................................................................................................................v ABSTRACT ........................................................................................................... vii ÖNSÖZ.................................................................................................................... ix TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................ xiv EKLER DİZİNİ.................................................................................................. xviii BİRİNCİ BÖLÜM....................................................................................................1 1. GİRİŞ.....................................................................................................................1 1.1. Araştırmanın Amacı........................................................................................4 1.2. Problem Cümlesi.............................................................................................4 1.2.1. Alt Problemler.........................................................................................4 1.3. Sayıltılar..........................................................................................................5 1.4. Sınırlılıklar......................................................................................................6 1.5 Tanımlar...........................................................................................................6 İKİNCİ BÖLÜM ......................................................................................................7 2. KAVRAMSAL VE KURAMSAL AÇIKLAMALAR.......................................7 2.1. Hizmet Öncesi Eğitim Yeterlikleri .................................................................7 2.1.1. Öğretmenlik Mesleği...............................................................................7 2.1.2. Türkiyede Öğretmen Yetiştirme Sistemi ..............................................10 2.1.3. Öğretmen Yeterlikleri ...........................................................................11 2.1.4. Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenler ve Mesleki Gelişim ...................13 2.1.5. Öğretmenlerin Hizmet Öncesi Eğitim Yeterlikleri ...............................14 2.2. Mesleğe Adanmışlık .....................................................................................16 2.2.1. Mesleğe Adanmışlık Kavramı ..............................................................16 xi 2.2.2. Mesleğe Adanmışlığın Önemi ..............................................................22 2.2.3. Mesleğine Adanmış Öğretmen..............................................................23 2.2.4. Öğretmenlikte Mesleki Adanmışlığın Önemi .......................................29 2.3. Mesleki Dayanıklılık.....................................................................................31 2.3.1. Mesleki Dayanıklılık Kavramı..............................................................31 2.3.2. Öğretmenlik Mesleği ve Psikolojik Dayanıklılık..................................34 2.3.3. Öğretmenlikte Mesleki Dayanıklılık.....................................................35 2.3.4. Öğretmenlikte Mesleki Dayanıklılık İnançları ve Mesleki Performansları.................................................................................................41 2.4. İlgili Araştırmalar.....................................................................................41 2.4.1. Yurt İçi ve Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar...................................41 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM.................................................................................................48 3. YÖNTEM ............................................................................................................48 3.1. Araştırmanın Modeli.....................................................................................48 3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi...............................................................48 3.3. Araştırmanın Veri Toplama Araçları............................................................49 3.4. Araştırma Verilerinin İstatistiksel Analizi....................................................53 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM...........................................................................................55 4. BULGULAR .......................................................................................................55 4.1. Birinci Alt Probleme Ait Bulgular: Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları nedir? ................................................................55 4.1.1. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları cinsiyete göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................56 4.1.2. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları yaşa göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................57 4.1.3. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları branşa göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................57 xii 4.1.4. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları mezun olunan kuruma göre farklılaşmakta mıdır?........................................................59 4.1.5. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları çalışma yılına göre farklılaşmakta mıdır?.....................................................................60 4.1.6. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları okul türüne göre farklılaşmakta mıdır?.....................................................................61 4.1.7. Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları okul kademesine göre farklılaşmakta mıdır? .................................................61 4.2. İkinci Alt Probleme Ait Bulgular: Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları nedir? ..................................................................63 4.2.1. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları cinsiyete göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................63 4.2.2. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları yaşa göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................64 4.2.3. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları branşa göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................64 4.2.4. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları mezun olunan kuruma göre farklılaşmakta mıdır?........................................................65 4.2.5. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları çalışma yılına göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................66 4.2.6. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları okul türüne göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................67 4.2.7. Öğretmenlerin mesleki dayanıklılık inançları okul kademesine göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................67 4.3. Üçüncü Alt Probleme Ait Bulgular: Öğretmenlerin mesleki adanmışlık algıları nedir? ......................................................................68 4.3.1. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri cinsiyete göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................69 4.3.2. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri yaşa göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................69 4.3.3. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri branşa göre xiii farklılaşmakta mıdır?.............................................................................71 4.3.4. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri mezun olunan kuruma göre farklılaşmakta mıdır?........................................................73 4.3.5. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri çalışma yılına göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................73 4.3.6. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri okul türüne göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................75 4.3.7. Öğretmenlerin mesleğe adanmışlık düzeyleri okul kademesine göre farklılaşmakta mıdır?.............................................................................76 4.4. Dördüncü Alt Probleme Ait Bulgular: Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları, mesleki dayanıklılık inançları ve onların mesleki adanmışlık algıları arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir ilişki bulunmakta mıdır? ..................................................................77 4.5. Beşinci Alt Probleme Ait Bulgular: Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları ve mesleki adanmışlık algıları onların mesleki dayanıklılık inançlarını yordamakta mıdır? .............................80 4.6. Altıncı Alt Probleme Ait Bulgular: Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları ve mesleki dayanıklılık inançları onların mesleki adanmışlık algılarını yordamakta mıdır? .................................81 5. TARTIŞMA VE SONUÇ...................................................................................83 5.1. Öğretmenlerin Hizmet Öncesi Eğitim Yeterlik Algılarına İlişkin Sonuç ve Tartışma ...................................................................................................83 5.2. Öğretmenlerin Mesleğe Adanmışlık Düzeylerine İlişkin Sonuç ve Tartışma ........................................................................................................85 5.3. Öğretmenlerin Mesleğe Dayanıklılık Düzeylerine İlişkin Sonuç ve Tartışma ........................................................................................................86 5.4. ÖNERİLER...................................................................................................87 6. KAYNAKÇA.......................................................................................................89 7. EKLER ..............................................................................................................103 ÖZGEÇMİŞ ..........................................................................................................108tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectHizmet öncesi eğitim yeterliği, Mesleki adanmışlık, Mesleki dayanıklılıktr_TR
dc.titleÖĞRETMENLERİN HİZMET ÖNCESİ EĞİTİM YETERLİK ALGILARI, MESLEKİ ADANMIŞLIK ALGILARI VE MESLEKİ DAYANIKLILIK İNANÇLARININ İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİMtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
638939.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.