Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4310
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAkyol, Bertan-
dc.contributor.authorYazıcı, Ahmet Şakir-
dc.date.accessioned2021-10-13T07:02:27Z-
dc.date.available2021-10-13T07:02:27Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4310-
dc.description.abstractOKUL MÜDÜRLERİNİN MESLEKİ PROFESYONELLİKLERİ İLE YAŞAM BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ Ahmet Şakir YAZICI Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı Doç. Dr. Bertan AKYOL 2020, XXIV + 203 Sayfa Bu araştırmanın amacı, Muğla ili merkez ve ilçelerindeki görev yapan okul müdürlerinin mesleki profesyonellikleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Karma yöntemle yürütülen araştırmanın nicel boyutunda araştırmanın evrenini, Muğla ili merkez ve ilçelerinde, ilk ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 778 okul müdürü oluşturmaktadır. Nicel boyutta araştırmanın örneklemini ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 330 okul müdürü, nitel boyutta da çalışma grubunu 10 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda, okul müdürlerinin mesleki profesyonelliklerinin, mesleki özerklik faktörü hariç yüksek; nicel boyutunda ise tüm faktörlerde yüksek çıkmıştır. Nicel boyutta mesleki profesyonellik faktörleri arasında en sık gösterdikleri davranışlar ise sırası ile mesleki etik, karara katılım sağlama, mesleki özerklik, mesleki gelişme boyutlarında olmuştur. Nitel boyutta da bu sıralamanın hemen hemen aynı olduğu, ancak mesleki özerklik ve mesleki gelişim faktörlerinin sıralaması nitel boyutta yer değiştirmiştir. Araştırmanın nitel ve nicel boyutlarında araştırmaya katılan okul müdürlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri yüksek; ancak nitel boyutta öğrenmeyi düzenlemede yoksunluk eğilimleri yüksek bulunmuştur. Nicel boyutta yaşam boyu öğrenme eğilimleri boyutları arasında okul müdürlerinin motivasyon ve sebatları yüksek, merak yoksunluğu ve öğrenmeyi düzenlemede yoksunlukları düşük çıkmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda genel mesleki profesyonellik ile genel yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında pozitif ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul müdürlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinden sebat ve motivasyon, okul müdürlerinin mesleki profesyonelliğinin önemli bir yordayıcılarıdır. Okul müdürlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri mesleki profesyonellikleri üzerinde anlamlı düzeyde etkilidir. Yaşam viii boyu öğrenme eğilimleri boyutları tümü birlikte, okul müdürlerinin mesleki profesyonellik düzeylerinin % 18’ini açıklamakta olup; davranış olarakfarklılık yaratmaktadır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v ÖZET.....................................................................................................................................vii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix ÖNSÖZ...................................................................................................................................xi ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................... xv TABLOLAR DİZİNİ...........................................................................................................xvii EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xxi KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xxiii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................ 11 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE............................................................................................... 11 1.1. Meslek Kavramı......................................................................................................... 11 1.2. Profesyonellik Kavramı ............................................................................................. 12 1.3. Eğitim Yönetiminde Mesleki Profesyonellik ............................................................ 20 1.4. Türkiye’de Eğitim Yöneticiliğinde Profesyonelleşme Hareketleri ........................... 27 1.5. Yaşam Boyu Öğrenme............................................................................................... 29 1.6. Okul Yöneticiliği ve Yaşam Boyu Öğrenme............................................................. 34 1.7. İlgili Araştırmalar ...................................................................................................... 37 1.7.1. Yurtiçinde Yapılan İlgili Araştırmalar............................................................. 37 1.7.2. Yurtdışında Yapılan Araştırmalar.................................................................... 46 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 61 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 61 2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 61 2.2. Evren ve Örneklem.................................................................................................... 63 2.2.1. Nicel Boyut...................................................................................................... 63 xiv 2.2.2. Nitel Boyut ...................................................................................................... 65 2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 66 2.3.1. Nicel Boyut...................................................................................................... 66 2.3.1.1. OMMPÖ’nin geliştirilme ve analiz süreci.......................................... 66 2.3.1.2. Yaşam boyu öğrenme ölçeği............................................................... 75 2.3.2. Nitel Boyut ...................................................................................................... 76 2.4. Verilerin Analizi........................................................................................................ 77 2.4.1. Nicel Boyut...................................................................................................... 77 2.4.2. Nitel Boyut ...................................................................................................... 79 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 81 3. BULGULAR..................................................................................................................... 81 3.1. Nicel Boyuta İlişkin Bulgular.................................................................................... 81 3.1.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................. 81 3.1.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular............................................................... 82 3.1.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular............................................................ 82 3.1.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ........................................................ 87 3.1.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................ 94 3.1.6. Altıncı Alt Probleme İlişkin Bulgular ............................................................. 95 3.2. Nitel Boyuta İlişkin Bulgular .................................................................................... 99 3.2.1. Yedinci Alt Probleme İlişkin Bulgular.......................................................... 100 3.2.2. Araştırmanın Sekizinci Alt Problemine İlişkin Bulgular .............................. 138 5. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 147 6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 171 7. EKLER........................................................................................................................... 185 ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 203tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMesleki Profesyonellik, Öğrenme Eğilimi, Okul Müdürütr_TR
dc.titleOKUL MÜDÜRLERİNİNMESLEKİ PROFESYONELLİKLERİ İLE YAŞAM BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİ: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMASItr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM YÖNETİMİ DOKTORA PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
638870.pdf6.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.