Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4301
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOdunculuoğlu, Funda-
dc.contributor.authorDemir, Gözde-
dc.date.accessioned2021-10-13T06:58:53Z-
dc.date.available2021-10-13T06:58:53Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4301-
dc.description.abstractİŞE ALIM SÜREÇLERİNDE SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİNİN ÖNEMİ: SANAYİ İŞLETMELERİNDE NİTEL BİR ARAŞTIRMA Gözde DEMİR Yüksek Lisans Tezi, İnsan Kaynakları Yönetimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Funda ODUNCUOĞLU 2020, XVIII, 100 Sayfa Günümüz iş dünyasında yaşanan teknolojik gelişmelerle birlikte her geçen gün artan rekabet koşulları iş gücü yapısında değişimlerin yaşanmasına neden olmuştur. Yaşanan değişimler karşısında işletmelerin hedeflerine ulaşabilmesi için doğru adayın, doğru işe yerleştirilmesi önem arz etmektedir. Bu amaçla günümüzde geleneksel yöntemler yerine daha proaktif bakış açısına sahip sosyal paylaşım siteleri tercih edilmeye başlanmıştır. Bu tez çalışmasında temel amaç, işe alım sürecinde sosyal paylaşım sitelerinin tercih edilme durumunu, bu süreçte kullanılan araçların belirlenerek yarattığı avantaj ve dezavantajlarına göre nasıl bir stratejiyle hareket edildiğini ortaya koymaktır. Bu kapsamda sanayi işletmelerinde çalışan on dört insan kaynakları uzmanı ve yöneticisi için nitel bir araştırma yürütülmüştür. Araştırmada yarı yapılandırılmış mülakat tekniğiyle hazırlanan sorular kolayda örnekleme yöntemi aracılığıyla belirlenen katılımcılara yöneltilmiştir. Görüşmeler neticesinde ulaşılan verilerle içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, LinkedIn ve Facebook gibi sosyal paylaşım sitelerini kullanarak kurumsal politikaların ön planda tutulduğu ve işe alım sürecinde sosyal paylaşım sitelerinin destekleyici rol oynadığı görülmüştür. Sosyal paylaşım sitelerinin bu süreçte daha çok adayın örgüte uyum sağlanmasına yönelik ön değerleme ve eleme yapmak için tercih edildiği gözlenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiv EKLER DİZİNİ..................................................................................................................... xv KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xvi GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 2 1. İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE İŞE ALIM FONKSİYONU............................. 2 1.1. İnsan Kaynakları Yönetimi Kavramı........................................................................... 2 1.2. İnsan Kaynakları Yönetiminin Tarihsel Gelişimi........................................................ 4 1.3. İnsan Kaynakları Yönetiminin Fonksiyonları: ............................................................ 5 1.3.1. İnsan Kaynakları Planlaması: ............................................................................ 5 1.3.2. Personel Bulma ve Seçme.................................................................................. 6 1.3.3. Eğitim ve Geliştirme.......................................................................................... 7 1.3.4. Performans Değerleme ...................................................................................... 8 1.3.5. Ücret ve Ücret Yönetimi.................................................................................... 9 1.3.6. Kariyer Yönetimi............................................................................................. 10 1.4. İşe Alım Kavramı ve Önemi...................................................................................... 12 1.5. İşe Alım Süreci ve Aşamaları .................................................................................... 13 1.6. İşgören İhtiyacının Belirlenmesi................................................................................ 14 1.7. Aday Araştırma ve Bulma ......................................................................................... 15 1.8. İşe Alım Sürecinde Kullanılan Kaynaklar................................................................. 16 ix 1.8.1. İç Kaynaklardan Yararlanma ........................................................................... 16 1.8.2. İç Kaynaklardan Yararlanma Yöntemleri........................................................ 17 1.8.2.1. Terfi (Yükselme)................................................................................. 17 1.8.2.2. Transferler........................................................................................... 17 1.8.2.3. Rütbe indirimi ..................................................................................... 18 1.8.2.4. İşletme içi iş duyuruları....................................................................... 18 1.8.2.5. İş zenginleştirme ve iş genişletme....................................................... 18 1.8.3. Dış Kaynakların Kullanımı.............................................................................. 18 1.8.4. Dış Kaynaklardan Yararlanma Yöntemleri ..................................................... 19 1.8.4.1. İlan ve duyurular ................................................................................. 19 1.8.4.2. Bireysel başvuru.................................................................................. 20 1.8.4.3. Eğitim kurumları ................................................................................. 20 1.8.4.4. İşgören kiralama.................................................................................. 20 1.8.4.5. Danışmanlık firmaları ......................................................................... 21 1.8.4.6. İşletmede çalışan tavsiyeleri................................................................ 21 1.8.4.7. İşkur..................................................................................................... 22 1.8.4.8. İnternet ................................................................................................ 23 1.9. İşgören Seçim Süreci ................................................................................................. 24 1.9.1. İş Tanımı Formu .............................................................................................. 24 1.9.2. Başvuru Formu ve Ön Görüşme ...................................................................... 25 1.9.3. Psikoteknik Testler .......................................................................................... 25 1.9.3.1. Zeka testleri......................................................................................... 27 1.9.3.2. Yetenek testleri.................................................................................... 27 1.9.3.3. Kişilik testleri ...................................................................................... 27 1.9.3.4. Bilgi testleri......................................................................................... 28 1.9.3.5. Başarı testleri....................................................................................... 28 1.9.3.6. İlgi testleri ........................................................................................... 29 x 1.9.4. İş Görüşmesi (Mülakat)................................................................................... 29 1.9.4.1. Yapılandırılmış mülakat...................................................................... 30 1.9.4.2. Yarı yapılandırılmış mülakat............................................................... 30 1.9.4.3. Yapılandırılmamış mülakat................................................................. 30 1.9.4.4. Grup mülakatı...................................................................................... 30 1.9.4.5. Stres mülakatı...................................................................................... 31 1.9.4.6. Uzaktan ( Online) mülakat .................................................................. 31 1.9.5. Görüşme Süreci Aşamaları.............................................................................. 31 1.9.5.1. Hazırlık................................................................................................ 31 1.9.5.2. Görüşmenin yürütülmesi ve içeriği..................................................... 32 1.9.5.3. Görüşmenin sona erdirilmesi .............................................................. 32 1.9.6. Referans Araştırması ....................................................................................... 32 1.9.7. Sağlık Kontrolü................................................................................................ 33 1.9.8. İşe Alım Kararının Verilmesi ve Diğer Adayların Bilgilendirilmesi .............. 34 1.9.9. İşe Yerleştirme ve Oryantasyon....................................................................... 34 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 36 2. İŞE ALIM SÜRECİNDE SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİNİN KULLANIMI............ 36 2.1. Sosyal Medya Kavramı.............................................................................................. 36 2.1.1. Sosyal Medyanın Tarihsel Gelişimi................................................................. 39 2.1.2. Sosyal Medya Araçları..................................................................................... 39 2.1.2.1. Bloglar................................................................................................. 40 2.1.2.2. Mikrobloglar........................................................................................ 41 2.1.2.3. RSS...................................................................................................... 41 2.1.2.4. Wikiler................................................................................................. 41 2.1.2.5. Podcasting ........................................................................................... 42 2.1.2.6. Video /hareketli görsel paylaşım kanalları.......................................... 42 2.1.2.7. Sosyal ağlar ......................................................................................... 42 xi 2.2. Dünyada ve Türkiye’de Sosyal Medya Kullanımı Analizi........................................ 43 2.3. İnsan Kaynakları Yönetiminde Sosyal Medya Kullanımı ......................................... 46 2.4. İşe Alımda Sosyal Paylaşım Siteleri.......................................................................... 47 2.5. İşe Alım Sürecinde Kullanılan Sosyal Paylaşım Siteleri Araçları ............................. 50 2.5.1. Facebook.......................................................................................................... 51 2.5.2. LinkedIn........................................................................................................... 54 2.5.3. Twitter.............................................................................................................. 56 2.6. İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımının Analizi..................... 58 2.6.1. İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımının Avantajları .... 58 2.6.2. İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımının Dezavantajları60 2.7. İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımına Yönelik Stratejiler.... 63 2.7.1. İşe Alım Sürecinde Sosyal paylaşım Sitelerinin Kullanımında İşverene Yönelik Stratejiler ............................................................................................ 63 2.7.2. İşe Alım Sürecinde Sosyal paylaşım Sitelerinin Kullanımına Yönelik Adaya Öneriler............................................................................................................. 64 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 65 3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi .................................................................................. 65 3.2. Araştırmanın Soruları ................................................................................................ 66 3.3. Araştırmanın Yöntemi ............................................................................................... 66 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi............................................................................ 67 3.5. Araştırmanın Bulguları .............................................................................................. 68 3.5.1. Demografik Bulgular....................................................................................... 68 3.5.2. İşletmelerin İşe Alımı Sürecini Nasıl Gerçekleştirdiğine İlişkin İçerik Analizi ......................................................................................................................... 71 3.5.3. İşletmelerin İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanımına İlişkin İçerik Analizi.................................................................................................... 72 3.5.4. İşletmelerin İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Siteleri Kullanılmasının Hangi Politikalara Dayandırıldığına İlişkin İçerik Analizi............................... 74 xii 3.5.5. İşletmelerin İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Siteleri Kullanılmasının Karar Aşamasına Etkisi Üzerine İçerik Analizi ............................................... 75 3.5.6. İşletmelerin İşe Alım Sürecinde Kullanım Amaçlarına göre Hangi Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanıldığına İlişkin İçerik Analizi ............................... 77 3.5.7. İşletmelerin İşe Alım Sürecinde Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanılmasının Avantaj ve Dezavantajlarına İlişkin İçerik Analizi................ 79 4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 82 5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 89 6. EKLER ............................................................................................................................. 98 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 100tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİnsan Kaynakları Yönetimi, İşe Alım, Sosyal Paylaşım Siteleritr_TR
dc.titleİŞE ALIM SÜREÇLERİNDE SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİNİN ÖNEMİ: SANAYİ İŞLETMELERİNDE NİTEL BİR ARAŞTIRMAtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
637805.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.