Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4300
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAksu, Gökhan-
dc.contributor.authorTosun, Tuğba-
dc.date.accessioned2021-10-13T06:57:11Z-
dc.date.available2021-10-13T06:57:11Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4300-
dc.description.abstractORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK ALGILARININ VE GRAFİK OLUŞTURMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ Tosun T. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın 2021 Amaç: Bu araştırmada Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı “Veri İşleme” öğrenme alanı kapsamında yer alan grafikler konusuna ilişkin sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik algılarının ve grafik oluşturma yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Materyal ve Yöntem: Araştırmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilmiş klinik görüşme görevleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örnekleme ile seçilen farklı iki devlet okulundan akademik başarıları yüksek beş öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerle bireysel olarak gerçekleştirilen klinik görüşmeler kamera ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler nitel veri analizi yöntemlerine göre grafik algısı teorik çatısı kapsamında analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmanın bulgularında öğrencilerin veri okuma düzeyindeki alt sorulara kolaylıkla cevap verebildikleri, akıl yürütmelerini gerektirmeyen durumlarda başarılı oldukları, veriler arası okuma ve veri ötesi okuma düzeyleri için gerekli akıl yürütme becerilerine ve ön bilgilere sahip olmadıkları görülmüştür. Grafik oluşturma yeterlikleri bakımından ise sütun grafiklerinde daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırmanın sonucunda, grafik algısı teorik çatısı bağlamında sekizinci sınıf öğrencilerinin veri okuma düzeyinde herhangi bir sorun yaşamadıkları fakat üst düzey beceriler gerektiren veriler arası okuma ve veri ötesi okuma düzeyindeki beceriler noktasında zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Grafik oluşturma aşamasında elde edilen sonuçlarda ise grafik eksenlerinin ölçeklendirilmesi, eksenlerin adlandırılması, verilen noktalardan geçen doğrusal grafiği çizme ve uygun grafik türüne karar verme gibi bir takım zorluklarla karşılaştıkları ve bu noktada yanılgılara sahip oldukları görülmüştür.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .....................................................................i TEŞEKKÜR...................................................................................................ii İÇİNDEKİLER...............................................................................................iii KISALTMALAR DİZİNİ..............................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ........................................................................................viii TABLOLAR DİZİNİ .....................................................................................x ÖZET..............................................................................................................xi ABSTRACT...................................................................................................xii 1. GİRİŞ..........................................................................................................1 1.1. Problem Durumu .....................................................................................1 1.2. Problem Cümlesi.....................................................................................5 1.3. Araştırmanın Önemi................................................................................5 1.4. Sınırlılıklar ..............................................................................................7 1.5 Sayıltılar ...................................................................................................8 1.6 Teorik Çerçeve .........................................................................................8 1.6.1 Grafik Algısı..........................................................................................8 1.6.1.1Veri Okuma (Read the data) ...............................................................11 1.6.1.2. Veriler Arası Okuma (Read Between the Data) ..............................11 1.6.1.3. Veri Ötesini Okuma (Read Beyond the Data) ..................................12 1.6.2 Grafik Oluşturma ve Grafikler..............................................................14 2. KAYNAK ÖZETLERİ ..............................................................................18 3. MATERYAL VE YÖNTEM .....................................................................27 3.1 Araştırmanın Modeli ................................................................................27 3.2 Katılımcı Özellikleri.................................................................................28 3.3.Araştırma Ortamı .....................................................................................29 3.4. Veri Toplama ..........................................................................................30 iv 3.4.1. Klinik Görüşme Görevleri........................................................................... 31 3.5. Araştırmacının Rolü ....................................................................................... 34 3.6. Araştırmanın Uygulama Süreci...................................................................... 34 3.6.1. Araştırmanın Pilot Uygulama Süreci .......................................................... 35 3.6.2. Araştırmanın Asıl Uygulama Süreci........................................................... 36 3.7. Verilerin Analizi ............................................................................................ 37 3.8. Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği .......................................................... 38 4. BULGULAR..................................................................................................... 40 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular............................................................ 40 4.1.1. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular...................................................................................................... 40 4.1.1.1. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 41 4.1.1.2. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ....................................................................... 42 4.1.1.3. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 46 4.1.2. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular................................................................................................................. 48 4.1.2.1. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 49 4.1.2.2. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 50 4.1.3. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular...................................................................................................... 51 4.1.3.1.Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 53 4.1.3.2. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 54 v 4.1.3.3. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 56 4.1.4. Öğrencilerin Dördüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular...................................................................................................... 56 4.1.4.1. Öğrencilerin Dördüncü Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 57 4.1.5. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular...................................................................................................... 58 4.1.5.1. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 60 4.1.5.2. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 61 4.1.6. Altıncı Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular...... 62 4.1.6.1. Öğrencilerin Altıncı Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 63 4.1.6.2. Öğrencilerin Altıncı Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 64 4.1.6.3. Öğrencilerin Altıncı Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 65 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular.............................................................. 66 4.2.1. Öğrencilerin Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular ................. 66 4.2.1.2. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 67 4.2.1.3. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 77 4.2.1.4. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 80 4.2.1.5. Öğrencilerin Dördüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 82 vi 4.2.1.6. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 85 5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER............................................................ 91 KAYNAKLAR...................................................................................................... 98 EKLER.................................................................................................................. 103 EK-1 : Grafik Algısı Belirlemeye Yönelik Klinik Görüşme Görevleri Kazanımları ........................................................................................................... 103 EK-2 : Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu .................................................... 104 EK-3 : Klinik Görüşme Görevleri........................................................................ 105 EK-4 : Araştırma İzni........................................................................................... 110 BİLİMSEL ETİK BEYANI.................................................................................. 112 ÖZ GEÇMİŞ ......................................................................................................... 113tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGrafik Algısı, Grafik Anlama, Grafik Oluşturma, Veri İşleme. Ortaokul Öğrencisitr_TR
dc.titleORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK ALGILARININ VE GRAFİK OLUŞTURMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI MATEMATİK EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
673167.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.