Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4300
Title: ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK ALGILARININ VE GRAFİK OLUŞTURMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ
Authors: Aksu, Gökhan
Tosun, Tuğba
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI MATEMATİK EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
Keywords: Grafik Algısı, Grafik Anlama, Grafik Oluşturma, Veri İşleme. Ortaokul Öğrencisi
Issue Date: 2021
Publisher: AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Abstract: ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK ALGILARININ VE GRAFİK OLUŞTURMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ Tosun T. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın 2021 Amaç: Bu araştırmada Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı “Veri İşleme” öğrenme alanı kapsamında yer alan grafikler konusuna ilişkin sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik algılarının ve grafik oluşturma yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Materyal ve Yöntem: Araştırmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilmiş klinik görüşme görevleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örnekleme ile seçilen farklı iki devlet okulundan akademik başarıları yüksek beş öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerle bireysel olarak gerçekleştirilen klinik görüşmeler kamera ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler nitel veri analizi yöntemlerine göre grafik algısı teorik çatısı kapsamında analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmanın bulgularında öğrencilerin veri okuma düzeyindeki alt sorulara kolaylıkla cevap verebildikleri, akıl yürütmelerini gerektirmeyen durumlarda başarılı oldukları, veriler arası okuma ve veri ötesi okuma düzeyleri için gerekli akıl yürütme becerilerine ve ön bilgilere sahip olmadıkları görülmüştür. Grafik oluşturma yeterlikleri bakımından ise sütun grafiklerinde daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırmanın sonucunda, grafik algısı teorik çatısı bağlamında sekizinci sınıf öğrencilerinin veri okuma düzeyinde herhangi bir sorun yaşamadıkları fakat üst düzey beceriler gerektiren veriler arası okuma ve veri ötesi okuma düzeyindeki beceriler noktasında zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Grafik oluşturma aşamasında elde edilen sonuçlarda ise grafik eksenlerinin ölçeklendirilmesi, eksenlerin adlandırılması, verilen noktalardan geçen doğrusal grafiği çizme ve uygun grafik türüne karar verme gibi bir takım zorluklarla karşılaştıkları ve bu noktada yanılgılara sahip oldukları görülmüştür.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4300
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
673167.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.