Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4298
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBozkurt, Hatice Hale-
dc.contributor.authorToker, Kudret Akın-
dc.date.accessioned2021-10-13T06:56:46Z-
dc.date.available2021-10-13T06:56:46Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4298-
dc.description.abstractMİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR Kudret Akın TOKER Yüksek Lisans Tezi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hatice Hale BOZKURT 2020, X + 82 sayfa İnsanoğlunun bilimsel bulgular ışığında tarih sahnesindeki varoluşu toplumbilimsel açıdan ele alındığında avcı toplayıcı zamandan itibaren kendini var etme mücadelesi kadar kendini ve yaşadığı topluluğu anlamlandırma mücadelesi verdiği görülmektedir. Doğadaki diğer tüm canlılardan farklı olarak ürettiği bilgiyi inşa edebilen insan elde ettiği tecrübeleri kendinden sonraki kuşaklara aktarabilmek için hikâye ve öykü kavramını yaratmış, bu şekilde yaşamı yönetilebilir ve doğayla kontrol edilebilir bir ilişki sürmeye çalışmıştır. Zaman içerisinde bu kavramlar kültür olgusunu yaratmış bu hikayeler bir kontrol mekanizması olarak mitlere ve kadim anlatılara evrilmiştir. Günümüz kitle iletişim araçlarını göz önünde bulundurduğumuzda bu anlatıların hem amaç ve hem içerik olarak medyanın ve kitle iletişiminin temelinde hala barındığı gözlemlenmiştir. Medyanın temel işlevlerinde kontrol, bilgilendirme, meşruiyet oluşturma ve belli başlı davranış kalıpları oluşturduğu gözlemlenmiştir. Çalışma, Carl Gustav Jung’un Arketipler Kuramı, Temsil Kavramı ve Hikâye Anlatıcılığı gibi çalışmaları kuramsal dayanak olarak belirlemiştir. Çalışmada nitel içerik analizi metodu kullanılmış, anlatıların ve mitlerin hem kültürel hem de içerik oluşumu bakımından kadim anlatılar, mitler ve mitlerin yeniden dönüşümü kapsamında evreni temsil eden örneklemler incelenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..................................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI..................................................................................iv ÖZET..............................................................................................................................................v ABSTRACT..................................................................................................................................vi ÖNSÖZ..........................................................................................................................................vii GÖRSELLER DİZİNİ.................................................................................................................viii GİRİŞ.............................................................................................................................................1 1. BÖLÜM....................................................................................................................................5 1. ANLATILAR, KÜLTÜR VE İLETİŞİM.............................................................................5 1.1. Kültür ve İletişim.............................................................................................................5 1.1.1. Hikaye Anlatıcılığı ve Retorik Üçlemesi...........................................................12 1.1.1.1. Aristoteles’in Retorik Kavramı.............................................................12 1.1.1.1.1. Ethos........................................................................................13 1.1.1.1.2. Logos.......................................................................................13 1.1.1.1.3. Pathos......................................................................................13 1.1.1.2. Hikaye Anlatıcılığı..................................................................................14 1.1.1.2.1. Modern Zaman Öyküleri ve Özün Düşüşü ........................20 1.1.2. Temsil.....................................................................................................................22 1.1.2.1. Temsil, İdeoloji ve Çağdaş Mitler.......................................................26 1.2. Carl Gustav Jung ve Analitik Psikoloji.........................................................................28 1.2.1. Bilinç ......................................................................................................................31 1.2.2. Kişisel Bilinçdışı...................................................................................................32 1.2.3. Kolektif Bilinçdışı.................................................................................................32 1.2.4. Arketipler...............................................................................................................32 x 2. BÖLÜM....................................................................................................................................35 2. MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ.......................................................................................35 2.1. Mit ve Mitoloji .................................................................................................................36 2.1.1.Kozmogonik Mitler................................................................................................40 2.1.2.Menşei Mitler .........................................................................................................41 2.1.3.Türeyiş Mitleri........................................................................................................42 2.1.4.Takvim Mitleri .......................................................................................................43 2.1.5.Eskatoloji Mitleri ...................................................................................................45 2.2. Mitlerin Toplumsal Dinamiklere Etkisi........................................................................46 2.2.1. Bilgi Kaynağı Olarak Mitler...............................................................................48 2.2.2. Davranış Kalıpları Sunan Mitler........................................................................49 2.2.3. Kontrol ve Meşruiyet Mekanizması Olarak Mitler.........................................51 2.2. Mitlerin İletişim İçerikleri Üretimine ve Yaratıcılığa Etkisi......................................52 3. BÖLÜM....................................................................................................................................55 3. YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR......................................................55 3.1. Metodoloji.........................................................................................................................55 3.2. Yeniden Üretilen Mitoslar..............................................................................................58 3.2.1. Bilge Arketipi Örneği..........................................................................................59 3.3. Kadim Anlatıların Dönüşümü ........................................................................................64 3.3.1. Anlatı İmgelerinin Görsel Dönüşümü...............................................................65 TARTIŞMA VE SONUÇ..........................................................................................................71 KAYNAKLAR ............................................................................................................................75 ÖZGEÇMİŞ.................................................................................................................................82tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMitoloji, İletişim, Kitle İletişimi, Hikâye Anlatıcılığı, Söylencelertr_TR
dc.titleMİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLARtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIK ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
638255.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.