Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4292
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKarakaş Tandoğan, Gülnur-
dc.contributor.authorYeşilöz, Merve-
dc.date.accessioned2021-10-13T06:53:56Z-
dc.date.available2021-10-13T06:53:56Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4292-
dc.description.abstractMobil pazarlama günümüzde tüketicinin ürüne ve hizmete direkt ulaşabilmesi için bir araç haline gelmiştir. Teknolojinin hızla gelişim göstermesi birçok sektörde olduğu gibi turizm sektöründe de etkili olmuştur. Mobil cihazların neredeyse her tüketicide bulunmasından dolayı tüketici artık turizm işletmelerine ve turizm hizmetlerine daha hızlı erişim sağlayabilmektedir. Araştırmanın amacı, mobil pazarlama uygulamalarının Kuşadası'ndaki 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde konaklayan yerli turistlerin satın alma niyetine etkisini belirlemektir. Çalışmada, yerli turistlerin mobil pazarlama uygulamalarına karşı satın alma niyetlerindeki değişim düzeyleri belirlenerek müşterilerin mobil pazarlama uygulamalarına olan yaklaşımları araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda veriler, Kuşadası'nda bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde konaklayan 407 müşteriye uygulanan anketlerle elde edilmiştir. Araştırmada yapılan analizler sonucunda, mobil pazarlama uygulanan müşterilerin satın alma niyeti düzeylerinin kişisel özellikleri ve cep telefonu ve SMS kullanımı ile ilişkisi ortaya konulmuştur. Kişisel özelliklerden olan cinsiyet ve eğitimin satın alma niyetini etkilediği görülmektedir. Ayrıca cep telefonu kullanım sıklığının da satın alma niyetini etkilediği tespit edilmiştir. Mobil pazarlama uygulamalarının, satın alma niyeti alt boyutlarından güven, bilgilendirme ve yarar boyutları ile arasında düşük düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçlarının otel işletmelerinde konaklayan müşterilerin mobil pazarlama uygulamalarına karşın satın alma niyetlerinin arttırılması, müşteri istek ve ihtiyaçlarının daha iyi belirlenmesi konusunda otel yöneticilerine ve ilgili literatüre katkıda bulunacağı düşünülmektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI..........................................................................................ii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI........................................................................iii ÖZET................................................................................................................................iv ABSTRACT....................................................................................................................... v ÖNSÖZ............................................................................................................................. vi ġEKĠLLER DĠZĠNĠ .......................................................................................................... x TABLOLAR DĠZĠNĠ ....................................................................................................... xi KISALTMALAR DĠZĠNĠ...............................................................................................xii GĠRĠġ................................................................................................................................. 1 BĠRĠNCĠ BÖLÜM............................................................................................................. 2 MOBĠL PAZARLAMA .................................................................................................... 2 1.1. Mobil Pazarlama Kavramı ............................................................................................ 2 1.2. Mobil Pazarlamanın GeliĢimi ....................................................................................... 4 1.2.1. Dünyada Mobil Pazarlamanın GeliĢimi ............................................................... 6 1.2.2. Türkiye‟de Mobil Pazarlamanın GeliĢimi............................................................ 8 1.3. Mobil Pazarlamanın Amaçları ve Özellikleri .............................................................. 10 1.4. Mobil Pazarlama Uygulamaları .................................................................................. 11 1.5. Mobil Pazarlama Stratejileri ....................................................................................... 13 1.6. Mobil Pazarlamanın Kanalları .................................................................................... 14 1.6.1. Cep Telefonu Aboneleri .................................................................................... 14 1.6.2. Network Operatörleri ........................................................................................ 15 1.6.3. EriĢim Sunucuları.............................................................................................. 15 1.6.4. Platform Sunucuları .......................................................................................... 15 1.6.5. Ġçerik ve Uygulama GeliĢtiriciler....................................................................... 15 1.6.6. Ġçerik Toplayıcı ve Yayıncılar ........................................................................... 16 1.6.7. Ticari KuruluĢlar............................................................................................... 16 1.6.8. Pazarlama ve Medya Ajansları .......................................................................... 16 1.6.9. Mobil DanıĢmanlar............................................................................................ 17 1.7. Mobil Pazarlama Araçları........................................................................................... 17 1.7.1. Kısa Mesaj Servisi (SMS) ................................................................................. 18 1.7.2. MMS................................................................................................................. 19 1.7.3. Bluetooth .......................................................................................................... 20 1.7.4. Sesli Mesaj........................................................................................................ 20 viii 1.7.5. Sosyal medya .................................................................................................... 21 1.7.6. Konuma Dayalı Hizmetler................................................................................. 22 1.7.7. QR Kod............................................................................................................. 23 1.8. Turizm Sektöründe Mobil Pazarlama.......................................................................... 23 ĠKĠNCĠ BÖLÜM............................................................................................................. 26 SATIN ALMA NĠYETĠ .................................................................................................. 26 2.1. Satın Alma Niyeti Kavramı ........................................................................................ 26 2.2. Satın Alma Niyetini Etkileyen Faktörler ..................................................................... 27 2.2.1. Sosyal ve Kültürel Faktörler.............................................................................. 28 2.2.1.1. Kültür ve Alt Kültür................................................................................... 28 2.2.1.2. Sosyal Sınıf................................................................................................ 29 2.2.1.3. Referans Grupları....................................................................................... 30 2.2.1.4. Aile............................................................................................................ 31 2.2.1.5. Roller ve Statüler ....................................................................................... 31 2.2.2. KiĢisel Faktörler................................................................................................ 32 2.2.2.1. YaĢ ............................................................................................................ 32 2.2.2.2. Meslek ve Ekonomik Durum...................................................................... 33 2.2.2.3. YaĢam Tarzı............................................................................................... 33 2.2.2.4. Cinsiyet...................................................................................................... 34 2.2.3. Psikolojik Faktörler........................................................................................... 34 2.2.3.1. KiĢilik ........................................................................................................ 35 2.2.3.2. Motivasyon (Güdüleme)............................................................................. 35 2.2.3.3. Algılama ........................................................................................................ 37 2.2.3.4. Öğrenme .................................................................................................... 38 2.2.3.5. Ġnanç ve Tutumlar...................................................................................... 39 2.3. Satın Alma Karar Süreci............................................................................................. 40 2.3.1. Ġhtiyacın Ortaya Çıkması................................................................................... 41 2.3.2. Bilgi Toplama ................................................................................................... 42 2.3.3. Alternatiflerin Değerlendirilmesi....................................................................... 43 2.3.4. Satın Alma Niyeti ve Kararı .............................................................................. 44 2.3.5. Satın Alma Sonrası DavranıĢları........................................................................ 44 2.4. Turizm Sektöründe Satın Alma Niyeti ........................................................................ 46 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ......................................................................................................... 48 MOBĠL PAZARLAMANIN TURĠSTLERĠN SATIN ALMA NĠYETĠ AÇISINDAN DEĞERLENDĠRĠLMESĠ............................................................................................... 48 ix 3.1. AraĢtırmanın Amacı ve Önemi ................................................................................... 48 3.2. AraĢtırma Hipotezleri ................................................................................................. 48 3.3. AraĢtırmanın Kapsamı ve Sınırlılıkları........................................................................ 50 3.4. AraĢtırmanın Yöntemi ................................................................................................ 50 3.4.1. Anket Formlarının OluĢturulması ...................................................................... 50 3.4.2. AraĢtırmanın Evreni ve Örneklem Büyüklüğü ................................................... 51 3.4.3. Anketin Uygulanması ve Verilerin Toplanması ................................................. 52 3.4.4. AraĢtırmanın Güvenilirliği ................................................................................ 52 3.4.5. Faktör analizi .................................................................................................... 53 3.5. Ġstatistiksel Analizler ve Bulgular ............................................................................... 55 3.5.1. Yerli Turistlerin KiĢisel Özelliklerine Yönelik Bulgular.................................... 55 3.5.2. Cep telefonu ve SMS kullanımlarına ĠliĢkin Frekans Analizi............................. 56 3.5.3. Yerli Turistlerin Yanıtlarına ĠliĢkin Tanımlayıcı Ġstatistikler.............................. 58 3.5.4. Yerli Turistlerin KiĢisel Özelliklerine Göre Satın alma Niyetine ĠliĢkin Farklılık Testleri ....................................................................................................................... 59 3.5.4.1.Cinsiyetlerine Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi ............................................................................................................................... 61 3.5.4.2.YaĢa Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi .......... 61 3.5.4.3.Eğitim Durumuna Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi ................................................................................................... 62 3.5.4.4.Mesleklere Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi . 63 3.5.4.5.Gelir Durumuna Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi ................................................................................................... 64 3.5.4.6.Cep Telefonu Kullanma Sıklığına Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi.................................................................................... 65 3.5.4.7.Cep Telefonu Kullanım Amaçlarına Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi.................................................................................... 66 3.5.4.8.MesajlaĢma Sıklığı Durumuna Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi ................................................................................................... 67 3.5.4.9.Reklam Mesajlarına Tepki Durumuna Göre Yerli Turistlerin Satın Alma Niyetinin Değerlendirilmesi.................................................................................... 69 3.5.5. Mobil Pazarlamada KiĢisel Özelliklerin Satın Alma Niyeti ile ĠliĢkisi...................... 70 3.5.6. Mobil Pazarlama Uygulamaları ile Satın Alma Niyeti ĠliĢkisi .................................. 74 SONUÇ............................................................................................................................ 76 KAYNAKLAR ................................................................................................................ 83 EKLER............................................................................................................................ 89 ÖZGEÇMĠġ .................................................................................................................... 91tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAydın-Kuşadası ; Mobil pazarlama = Mobile marketing ; Satınalma niyeti = Purchase intentiontr_TR
dc.titleMobil pazarlamanın turistlerin satın alma niyeti açısından değerlendirilmesi: Kuşadası örneğitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
637883.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.