Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4283
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYalın Uçar, Meltem-
dc.contributor.authorÇakır, Berkay-
dc.date.accessioned2021-09-17T10:13:27Z-
dc.date.available2021-09-17T10:13:27Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4283-
dc.description.abstractORTAOKULLARDA KODLAMA EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN YARATICI PROBLEM ÇÖZME VE BİLİŞÜSTÜ FARKINDALIKLARINA ETKİSİ Berkay ÇAKIR Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Meltem YALIN UÇAR 2020 XVIII+111ayfa Teknolojik gelişmeler, büyük bir hızla yeni alanlarla karşımıza çıkmaktadır. Bununla birlikte teknolojik gelişmelere bağlı olarak eğitim kalitesinin arttırılması gerekliliği ve önemi her alanda kendini göstermektedir. Sözü edilen önem gereği, her alanda karışık problemleri çözebilen belirli düzeyde mühendislik becerilerine sahip bireylere ihtiyaç artmıştır. Farklı becerileri birlikte kullanabilen bireyler STEM (Fen (Science), Teknoloji (Technology), Mühendislik (Engineering) ve Matematik (Mathematics)) ile mümkün olmaktadır. Günümüzde ilgi gören STEM (Science, Technology, Engineering and Math) eğitimi kapsamında yer alan “kodlama eğitimi” ise bu sürecin alt yapısını oluşturmaktadır. Kodlama, öğretim teknolojileri alanındaki yeniliklerle hayatımıza giren birçok kavramdan biridir. Kodlama eğitimi, Türkiye’nin farklı illerinde olduğu gibi Aydın `da da birçok okulda “Kodama Dersi” adı altında yürütülmektedir. Sözü edilen dersin, öğrencilerin yaratıcı problem çözme ve bilişüstü farkındalıkları üzerinde olumlu bir etkisinin olup olmadığı bu araştırma ile anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmada, Aydın’da bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programı kapsamında kodlama eğitimi verilen ve kodlama eğitimi verilmeyen ortaokullarda, öğrenim görmekte olan 730 beşinci ve altıncı sınıf öğrencisine “Yaratıcı Problem Çözme Envanteri” ve “Bilişüstü Farkındalık Envanteri” uygulanmıştır. Araştırma kapsamında, ölçüt örnekleme tekniği ile kodlama eğitimi veren ve vermeyen ortaokullar tespit edilmiştir. Araştırmada hatalı sonuçlar çıkarılınca kodlama eğitim alan 488 öğrenci ve kodlama eğitimi almayan 242 öğrenci örnekleme dahil edilmiştir. Bu araştırmada, nicel betimsel yöntem kullanılarak araştırmanın katılımcıları arasında farklılık olup olmadığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Elde edilen veriler normal dağılım göstermediği için verilerin analizinde, Kruskal Wallis ve Man-Whitney U parametrik olayan test analizleri kullanılmıştır. vi Araştırmada elde edilen veriler sonucunda, kodlama eğitiminin uygulandığı okullarda öğrenim görmekte olan öğrencilerin, hem genel hem de alt boyutlar bazında yaratıcı problem çözme becerileri ve bilişüstü farkındalık puanları, kodlama eğitimi uygulanmayan okullardaki öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Böylece kodlama eğitiminin, öğrencilerin bilişüstü farkındalıklarını ve yaratıcı problem çözme becerisini geliştirdiği anlaşılmaktadır. Bağımlı değişken olan bilişüstü farkındalığın, yaratıcı problem çözme davranışını ne ölçüde açıkladığını anlamak amacıyla yapılan kanonik korelasyon analizinden, söz konusu değişkenin, yaratıcı problem çözme becerisini yordadığı anlaşılmıştır. Araştırmada, kodlama eğitiminin öğrencilerin bilişüstü farkındalık ve yaratıcı problem çözme becerilerini geliştirdiği gözlemlenmiştir. Gelişen teknoloji ve birçok işlemin sanal olarak gerçekleştirilmesi nedeniyle kodlama eğitiminin, dünyadaki öğretim programlarında daha çok yer alacağı beklenilmektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ONAY SAYFASI....................................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix İÇİNDEKİLER........................................................................................................................ x TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiv EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xvii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 I. BÖLÜM ............................................................................................................................... 3 1. KAYNAK ÖZETLERİ........................................................................................................ 3 1.1. Problem Durumu..................................................................................................... 3 1.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................ 8 1.3. Problem Cümlesi..................................................................................................... 9 1.4. Alt Problemler......................................................................................................... 9 1.5. Araştırmanın Önemi.............................................................................................. 10 1.6. Tanımlar................................................................................................................ 10 II. BÖLÜM............................................................................................................................ 13 2. KURUMSAL AÇIKLAMALAR ...................................................................................... 13 2.1. Kodlama Eğitimi (Blok Temelli Programlama Eğitimi)....................................... 13 2.1.1. Bilişimsel Düşünme (Computational Thinking) ........................................... 18 2.2. Kodlama Eğitiminde Kullanılan Araçlar ve Ortamlar .......................................... 19 2.2.1. Scratch........................................................................................................... 20 2.2.2. Code.Org ....................................................................................................... 20 xi 2.2.3. Imagine Access............................................................................................. 21 2.2.4. Kodu Game Lab ............................................................................................ 21 2.2.5. MIT App Inventor ........................................................................................ 21 2.2.6. Codespark...................................................................................................... 21 2.2.7. Kodable ......................................................................................................... 22 2.2.8. Tynker ........................................................................................................... 22 2.3. Kodlama Eğitiminin Farklı Ülkelerdeki Uygulamaları......................................... 22 2.4. Problem Çözme..................................................................................................... 24 2.5. Dewey’e Problem Çözme Aşamaları.................................................................... 26 2.5.1. Duyulan Bir Güçlük ...................................................................................... 27 2.5.2. Bu Problemin Belirlenmesi ve Tanımlanması............................................... 27 2.5.3. Çözüm Getirebilecek Hipotezlerin Önerilmesi ............................................. 27 2.5.4. Uygun Kanıtları Toplama, Hipotezleri Test Etme ve Uygun Soruları.......... 28 2.6. Yaratıcılık.............................................................................................................. 29 2.7. Yaratıcı Düşünme Becerileri................................................................................. 29 2.7.1 Yakınsak Düşünme......................................................................................... 30 2.7.2 Iraksak Düşünme............................................................................................ 31 2.7.3 Motivasyon..................................................................................................... 32 2.7.4 Çevre .............................................................................................................. 32 2.7.5 Genel Bilgi ve Beceri ..................................................................................... 33 2.7.6 Yaratıcı Düşünmenin Aşamaları .................................................................... 34 2.7.7 Yaratıcı Problem Çözme ................................................................................ 35 2.8. Bilişüstü ................................................................................................................ 36 2.8.1. Bilişüstü Farkındalık ..................................................................................... 37 2.8.2. Kodlama Eğitiminin Önemi .......................................................................... 38 2.8.3. İlgili Araştırmalar.......................................................................................... 39 xii III. BÖLÜM........................................................................................................................... 42 3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 42 3.1. Araştırma Modeli .................................................................................................. 42 3.2. Evren ve Örneklem ............................................................................................... 42 3.3. Veri Toplama Araçları .......................................................................................... 42 3.3.1. Yaratıcı Problem Çözme Envanteri............................................................... 43 3.3.1.2. Ölçme Aracının Geçerlik ve Güvenilir Analizleri............................ 43 3.3.2. Bilişüstü Farkındalık Envanteri..................................................................... 45 3.3.2.1. Bilişin Bilgisi .................................................................................... 45 3.3.2.2. Bilişin Düzenlenmesi........................................................................ 46 3.3.2.3. Ölçeğin Geçerlilik ve Güvenirlik Analizleri..................................... 47 3.4. Çalışma Grubu ...................................................................................................... 48 3.5. Veri Çözümleme Sürecinde Kullanılan İstatistiksel Yöntem ve Teknikler.......... 49 IV. BÖLÜM .......................................................................................................................... 50 4. BULGULAR ..................................................................................................................... 50 4.1. Kodlama eğitimi, ortaokul öğrencilerinin bilişüstü farkındalık ve yaratıcı problem çözme becerilerini ne düzeyde etkilemektedir? ...................................................... 50 4.2. Kodlama eğitimi durumuna göre öğrencilerin, bilişüstü farkındalık becerileri arasında anlamlı fark var mıdır? ......................................................................... 50 4.3. Kodlama eğitimi durumuna göre öğrencilerin, yaratıcı düşünme becerileri arasında anlamlı fark var mıdır? ....................................................................................... 51 4.4. Öğrencilerin bilişüstü farkındalıkları yaratıcı problem çözme becerilerini yordamakta mıdır? .............................................................................................. 52 4.5. Ortaokul öğrencilerinin yaratıcı problem çözme ve bilişüstü farkındalıkları, öğrencilerin demografik özelliklerine göre değişmekte midir?.......................... 56 4.5.1. Cinsiyete Göre, Anlamlı Bir Fark Var Mıdır? .............................................. 57 4.5.2. Bilgisayar ile Ders Çalışma Sevgisine Göre Anlamlı Bir Fark Mıdır?......... 61 xiii 4.4.3. Ebeveynlerin Mesleklerindeki Farklılıklar Anlamlı Bir Değişim Oluşturmakta mıdır?.................................................................................................................. 64 V. BÖLÜM............................................................................................................................ 85 5. SONUÇ TARTIŞMA VE ÖNERİLER............................................................................. 85 6. KAYNAKLAR.................................................................................................................. 90 7. EKLER ............................................................................................................................ 103 ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 111tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKodlama Eğitimi, Bilişüstü Farkındalık, Yaratıcı Problem Çözme, Nicel Yöntem, Ortaokultr_TR
dc.titleORTAOKULLARDA KODLAMA EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN YARATICI PROBLEM ÇÖZME VE BİLİŞÜSTÜ FARKINDALIKLARINA ETKİSİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
649570.pdf3.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.