Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYengin Sarpkaya, Pınar-
dc.contributor.authorAltun, Burcu-
dc.date.accessioned2021-09-17T10:04:25Z-
dc.date.available2021-09-17T10:04:25Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4279-
dc.description.abstractSÜRDÜRÜLEBİLİR ÖĞRETMEN GELİŞİMİ: MESLEKİ ÖĞRENME TOPLULUKLARI BURCU ALTUN Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Pınar YENGİN SARPKAYA 2020, vii + 375 sayfa +17 Ek "Mesleki Öğrenme Toplulukları (MÖT)", öğretmeni eleştirel, yansıtıcı, yaratıcı, işbirlikli ve düzenli bir topluluk çalışması yoluyla geliştirmeyi amaçlar. Uluslararası eğilimler yetişkin eğitimi ilkelerine, iş birliğine, kolektif başarıya vurgu yapmaktadır. Türk eğitim sisteminde öğretmen gelişimi için yeni çabalar olmasına karşın, geleneksel hizmet içi eğitimin dışında sistematik bir biçimde uygulanan başka bir yaklaşım yoktur. Türk eğitim sisteminin özellikleri, öğretmen gelişim sorunları ve zümrelerin durumu ve başarım gizilgüçleri göz önünde bulundurulduğunda, mesleki öğrenme topluluklarının zümreler temelinde öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu noktadan hareketle bu araştırmanın amacı, Aydın ili Efeler ilçesinde iki resmi ortaokulda zümre temelli olarak iki ayrı mesleki öğrenme topluluğunun kurulması, bu toplulukların çalışmalarının başlatılması ve sürdürülmesi, uygulama sürecinde ve sonunda etkililiğinin topluluk üyelerinin ve okul yöneticilerinin görüşleri ile araştırmacının gözlemlerine göre değerlendirilmesidir. Topluluklardan biri uygulama için gönüllü olan dört fen ve teknoloji öğretmeninden, diğeri ise üç fen ve teknoloji öğretmeni ile aynı branştan bir müdür yardımcısından oluşmaktadır. Araştırma eylem araştırması desenine göre tasarlanmıştır ve 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Ocak ve Haziran ayları arasında yürütülmüştür. Uygulama kapsamında araştırmacı ve danışmanı tarafından sentezlenen yedi mesleki gelişim etkinliği, topluluk üyelerinin isteği ile yürütülmüş ve on topluluk toplantısı yapılmıştır. Veriler odak grup görüşmeleri, bireysel görüşmeler, gözlemler ve belgeler aracılığıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar, mesleki öğrenme topluluğu uygulamasının yenilikçi, ekonomik, sürdürülebilir, etkili ve verimli bir uygulama olduğunu ve çalışma kapsamında öğretmenleri viii zaman içinde gelişime güdülediğini ortaya koymaktadır. Mesleki gelişim eylem planı dahilinde kullanılan etkinlikler sürecinde eğitim sisteminin çeşitli sorunları tartışılmış ve bu sorunlara çözümler üretilmiştir. Sonuç olarak, MÖT uygulamasının öğretmenlerde bireysel sorumluluğu, öz farkındalığı, MÖT ile gelişime güdülenmeyi, liderliği, eğitsel konulara ilişkin eleştirel düşünmeyi, etkinlikleri içselleştirmeyi ve işbirliği yapabilmeyi geliştirdiği belirlenmiştir. Topluluklarda ise kolektif sorumluluğu, kolektif farkındalığı, topluluk içi iletişimi, grup normlarını, doğal iş birliği ve paylaşımları ve süreci bütünleştirmeyi geliştirmiştir. Sürecin bütünü öğretmenlerde bir dönüşüm sağlamıştır. Araştırma bulguları ışığında, okullarda zümreleri mesleki öğrenme topluluğuna dönüştürmek için bir model önerisi getirilmiştir. Bu modelin temel özellikleri, uygulamanın ihtiyaç ve gönüllülük temelli oluşudur. Uygulamanın yaygınlaştırılması için MÖT konusunda müdürlere ve lider öğretmenlere eğitim verilmeli, MÖT paydaşlara güçlü bir biçimde tanıtılmalı, uygulamaya katılacak öğretmenler maddi ödülle (ek ders) teşvik edilmeli, öğretmenin ders yükü azaltılıp resmi planlama ve hazırlık zamanı ayarlanmalıdır. Okul müdürleri destekleyici bir tutum sergilemeli, MÖT'ü kurmadan önce zümrelere ortak boş saat ve toplantı mekânı ayarlamalı, lider öğretmenden destek almalı ve öğretmenleri maddi olmayan ödülle teşvik etmelidir. Topluluğu kurduktan sonra ise müdahale etmemeli, öğretmenlerle MÖT'ün devamı için iş birliği yapmalıdır. MÖT'e gönüllü olan öğretmenler, ihtiyaçlar ve beklentiler doğrultusunda kendilerini ve öğretimlerini geliştirecek iş birlikli etkinlikler belirlemeli, bu etkinlikleri bir eylem planı dahilinde uygulamalı, sürekli geribildirim sağlamalı, deneyimlerini yansıtmalı ve süreci değerlendirerek yeni yollara yönelmelidir. MÖT üyeleri mesleki gelişimleri için çeşitli etkinlikler yapabilir. "Bakın ne paylaşacağım" etkinliği üyeler arası etkileşimi başlatmada, "mikroöğretim zamanı" etkinliği öz farkındalık kazandırmada, "film nasıldı" etkinliği eleştirel düşünme, sorgulama ve tartışma becerisini geliştirmede, "zümre toplantı tutanaklarımız ne söylüyor" etkinliği zümrenin kolektif farkındalık kazanmasında, "ortak ders planı hazırlıyoruz" etkinliği doğrudan sınıf içi etkinlikleri geliştirmede kullanılabilir. "Meslektaşımın dersini izliyorum" etkinliği geribildirimin gücüyle gelişim için, "kitap nasıldı" etkinliği hem eleştirel düşünme, sorgulama ve tartışma becerisi geliştirme hem de entelektüel gelişim için kullanılabilirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI.............................................................................................vii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI..............................................................................vii ÖZET .....................................................................................................................................vii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix İTHAF.....................................................................................................................................xi TEŞEKKÜR .........................................................................................................................xiii İÇİNDEKİLER......................................................................................................................xv TABLOLAR DİZİNİ..........................................................................................................xviii ŞEKİLLER DİZİNİ ..............................................................................................................xxi ÇİZELGELER DİZİNİ.......................................................................................................xxiii EKLER DİZİNİ ...................................................................................................................xxv BİRİNCİ BÖLÜM .................................................................................................................1 1. GİRİŞ...................................................................................................................................1 1.1. Problem Durumu...........................................................................................................2 1.2. Araştırmanın Amacı....................................................................................................15 1.3. Araştırmanın Önemi....................................................................................................17 1.4. Araştırmanın Sınırlılıkları...........................................................................................18 1.5. Araştırmanın Sayıltıları...............................................................................................19 1.6. Tanımlar......................................................................................................................19 1.7. Kısaltmalar..................................................................................................................20 İKİNCİ BÖLÜM..................................................................................................................21 2. KURAMSAL ÇERÇEVE VE İLGİLİ ALANYAZIN......................................................21 2.1. EĞİTİMDE ÖĞRETMEN FAKTÖRÜ ......................................................................21 2.1.1. Öğretmenin Rolü ve Etki Alanı............................................................................21 2.1.2. Öğretmen Gelişimi: İhtiyaçlar ve Yaşantılar........................................................25 2.1.3. Türkiye'de ve Dünyada Öğretmen Gelişimi Uygulamaları..................................28 2.2. MESLEKİ ÖĞRENME TOPLULUKLARI...............................................................37 2.2.1. Mesleki Öğrenme Topluluklarının Ortaya Çıkışı.................................................38 2.2.2. Mesleki Öğrenme Topluluklarının Özellikleri ve Boyutları ................................41 2.2.3. Araştırmalarla Mesleki Öğrenme Topluluklarının Etkileri..................................43 2.2.4. Mesleki Öğrenme Topluluklarında Öğretmen ve Yönetici Rolü .........................48 2.2.5. Türk Eğitim Sisteminde Mesleki Öğrenme Toplulukları İhtiyacı ve Uygulanabilirliği ............................................................................................................54 xvi ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ..............................................................................................................59 3. YÖNTEM ..........................................................................................................................59 3.1. Araştırma Deseni.........................................................................................................59 3.1.1. Uygulamalı-İşbirlikli Eylem Araştırması Süreci..................................................62 3.2. Çalışma Grubu ve Diğer Katılımcılar .........................................................................69 3.2.1. Mesleki Öğrenme Topluluğu Üyeleri...................................................................69 3.2.2. Sümer ve Hitit Mesleki Öğrenme Topluluğu Üyelerinin Mesleki Özellikleri .....71 3.2.2. Okul Müdürleri.....................................................................................................92 3.2.3. Araştırmacı ...........................................................................................................95 3.2.4. Danışman ..............................................................................................................97 3.2.5. Tez İzleme Komitesi Üyeleri................................................................................98 3.3. Ortam...........................................................................................................................98 3.3.1. Sümer Ortaokulunda İlk Toplantıya Kadar Yaşananlar .......................................98 3.3.2. Sümer Ortaokulunda Toplantı Yapılan Yerin Özellikleri ..................................100 3.3.3. Hitit Ortaokulunda İlk Toplantıya Kadar Yaşananlar ........................................101 3.3.4. Hitit Ortaokulunda Toplantı Yapılan Yerin Özellikleri......................................103 3.4. Veri Toplama Teknikleri ve Araçları ........................................................................104 3.5. Mesleki Öğrenme Topluluklarının Mesleki Gelişim Etkinlikleri .............................108 3.5.1. Ortak Ders Planı Hazırlıyoruz ............................................................................110 3.5.2. Meslektaşımın Dersini İzliyorum .......................................................................111 3.5.3. Mikroöğretim Zamanı.........................................................................................112 3.5.4. Zümre Toplantı Tutanaklarımız Ne Söylüyor?...................................................113 3.5.5. Bakın Ne Paylaşacağım? ....................................................................................114 3.5.6. Film Nasıldı? ......................................................................................................115 3.5.7. Kitap Nasıldı? .....................................................................................................116 3.6. Verilerin Analizi........................................................................................................117 3.7. İnandırıcılık, Tutarlılık, Aktarılabilirlik ve Etik........................................................119 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM ......................................................................................................123 4. BULGULAR, YORUMLAR VE TARTIŞMA ...............................................................123 4.1. BİRİNCİ ALT AMACA İLİŞKİN BULGULAR, YORUMLAR VE TARTIŞMA.123 4.2. İKİNCİ ALT AMACA İLİŞKİN BULGULAR, YORUMLAR VE TARTIŞMA...134 4.2.1. Ortak Ders Planı Hazırlıyoruz Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma.....................................................135 xvii 4.2.2. Meslektaşımın Dersini İzliyorum Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma ....................................................148 4.2.3. Mikroöğretim Zamanı Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma .......................................................................160 4.2.4. Zümre Toplantı Tutanaklarımız Ne Söylüyor? Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma ................................176 4.2.5. Bakın Ne Paylaşacağım? Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular Yorumlar ve Tartışma ........................................................................195 4.2.6. Film Nasıldı? Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma ..................................................................................200 4.2.7. Kitap Nasıldı? Etkinliğinin Mesleki Gelişim Bağlamında Etkililiğine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma ..................................................................................211 4.2.8. Mesleki Gelişim Eylem Planının Etkinlik Sürecinin Değerlendirilmesi............220 4.3. ÜÇÜNCÜ ALT AMACA İLİŞKİN BULGULAR, YORUMLAR VE TARTIŞMA ..........................................................................................................................................224 4.3.1. MÖT Üyelerinin Mesleki Öğrenme Topluluğu Deneyimlerine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma ..................................................................................................224 4.3.2. MÖT Üyelerinin Bireysel ve Topluluk Gelişim Modellerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar ......................................................................................................................235 4.3.3. MÖT Üyelerinin Görüşlerine Göre Mesleki Öğrenme Topluluğunda Müdürün Rolüne İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma...........................................................242 4.3.4. MÖT Üyelerinin Mesleki Öğrenme Topluluğu İçin Önerilerine İlişkin Bulgular, Yorumlar ve Tartışma ..................................................................................................247 4.3.5. Mesleki Öğrenme Topluluğu Uygulamasının Etkililiğinin Tartışıldığı Topluluk Toplantısının Genel Değerlendirmesi ..........................................................................258 4.4. DÖRDÜNCÜ ALT AMACA İLİŞKİN BULGULAR, YORUMLAR VE TARTIŞMA .....................................................................................................................262 BEŞİNCİ BÖLÜM.............................................................................................................271 5. SONUÇ VE ÖNERİLER.................................................................................................271 5.1. Sonuç.........................................................................................................................271 5.2. Öneriler .....................................................................................................................280 5.2.1. Karar Alıcılar ve Uygulayıcılar için Öneriler.....................................................280 5.2.2. Araştırmacılar için Öneriler................................................................................281 KAYNAKLAR ...................................................................................................................283 EKLER ...............................................................................................................................308 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................338tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMesleki öğrenme topluluğu, mesleki gelişim, işbirliği.tr_TR
dc.titleSÜRDÜRÜLEBİLİR ÖĞRETMEN GELİŞİMİ: MESLEKİ ÖĞRENME TOPLULUKLARItr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM YÖNETİMİ PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
637937.pdf6.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.