Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4274
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDinçer, Beste-
dc.contributor.authorKolan, Halil İbrahim-
dc.date.accessioned2021-09-17T10:01:52Z-
dc.date.available2021-09-17T10:01:52Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4274-
dc.description.abstractLİSE ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMININ ÖĞRENME SORUMLULUĞUNU YORDAMA GÜCÜ Halil İbrahim KOLAN Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğretim Üyesi Beste DİNÇER 2020, xix + 158 Sayfa Bu araştırmanın temel amacı, lise öğrencilerinin problemli internet kullanımları ile öğrenme sorumlulukları arasındaki ilişkinin belirlenen alt problemler doğrultusunda incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Aydın ili Efeler ilçesindeki farklı okul türlerinde öğrenim gören 1005 lise öğrencisi oluşturmaktadır. İlişkisel (korelasyonel) tarama modelinin kullanıldığı nicel türdeki bu araştırmada veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (Ergen Formu) (Ceyhan ve Ceyhan, 2009) ve Öğrenme Sorumluluğu Ölçeği (Lise Öğrencisi Formu) (Yeşil, 2013) kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizi için betimsel istatistikler ile ilişkili örneklemler t-testi, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), LSD çoklu karşılaştırma testi, pearson momentler çarpımı korelasyontesti ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, lise öğrencilerinin problemli internet kullanımlarının düşük düzeyde olduğu, aşırı kullanım alt boyutunda ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, günlük internet kullanım süresi, internet kullanım amacı ve algılanan akademik başarı değişkenleri ile problemli internet kullanımıarasında anlamlı farklılık olduğu bulgulanmıştır. Anne eğitim ve baba eğitim düzeyi ile problemli internet kullanımı arasında anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcı öğrencilerin öğrenme sorumluluklarınıniyi düzeyde olduğu görülmüştür. Dış yönetimli öğrenme sorumlulukları ile öz yönetimli öğrenme sorumlulukları arasında anlamlı düzeyde farklılaşma bulunmuştur. Öğrencilerin dış yönetimli öğrenme sorumlulukları puanları öz yönetimli öğrenme sorumlulukları puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek bulgulanmıştır. Lise öğrencilerinin öğrenme v sorumlulukları puanlarınıncinsiyet, günlük internet kullanım süresi, internet kullanım amacı ve algılanan akademik başarı değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Sınıf düzeyi, okul türü, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi ileöğrenme sorumlulukları arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Araştırmada problemli internet kullanımının ve öğrenme sorumluluğunun açıklanmasında en yüksek etki büyüklüğü değerleri günlük internet kullanım süresi değişkeninde tespit edilmiştir. Problemli internet kullanımı ile öğrenme sorumlulukları arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur.Çoklu regresyon analizi sonucunda internetin olumsuz sonuçları ve aşırı kullanım alt boyut puanlarının öğrenme sorumluluklarını anlamlı düzeyde yordadığıbulgulanmıştır. Sosyal fayda/sosyal rahatlık alt boyutunun ise öğrenme sorumlulukları üzerinde anlamlı düzeyde etkisinin olmadığı belirlenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET .....................................................................................................................................iv ABSTRACT...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ ................................................................................................................................viii ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................xiii TABLOLAR DİZİNİ..........................................................................................................xiv EKLER DİZİNİ.............................................................................................................. xiviii KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................................xix BÖLÜM I................................................................................................................................1 1. GİRİŞ...........................................................................................................................1 1.1. Problem Durumu ...................................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı ..............................................................................................6 1.3. Araştırmanın Önemi..............................................................................................7 1.4. Varsayımlar ...........................................................................................................9 1.5. Sınırlılıklar...........................................................................................................10 1.6. Tanımlar ..............................................................................................................10 BÖLÜM II............................................................................................................................11 2. KURAMSAL ÇERÇEVE ........................................................................................11 2.1. Problemli İnternet Kullanımı ile İlgili Kuramsal Çerçeve ..................................11 2.1.1. İnternetin Tanımı ve Tarihçesi.........................................................................11 2.1.2. Türkiye’de İnternetin Gelişimi ........................................................................11 2.1.3. Problemli İnternet Kullanımı ...........................................................................11 2.1.4. Problemli İnternet Kullanımı Tanı Ölçütleri....................................................11 2.1.4.1. Young’ın İnternet Bağımlılığı İçin Tanı Ölçütleri .................................11 2.1.4.2. Problemli İnternet Kullanımı Tanı Ölçütleri (Shapira vd.) ....................11 2.1.4.3. Goldberg’in İnternet Bağımlılığı İçin Tanı Ölçütleri .............................11 2.1.4.4. DSM-5’te İnternette Oyun Oynama Bozukluğu İçin Önerilen Tanı Ölçütleri...............................................................................................................11 2.1.5. Problemli İnternet Kullanımını Açıklayan Modeller ......................................11 2.1.5.1.Young’ın Dört Kategori Modeli..............................................................11 2.1.5.2.Davis’ın Bilişsel-Davranışçı Yaklaşımına Dayalı Patolojik İnternet Kullanımı Modeli ................................................................................................11 2.1.5.3.Caplan’ın Problemli İnternet Kullanımı Modeli .....................................24 2.1.5.4.İnternet Bağımlılığında Nöropsikolojik Zincir Modeli ...........................26 x 2.1.5.5.Grohol’ün İnternet Bağımlılığı Modeli ...................................................27 2.1.5.6.Suler İnternet Bağımlılığı Kuramı...........................................................29 2.1.5.7. Feindel’ın Biyopsikososyal Yaklaşım Modeli .......................................11 2.1.6.Sağlıklı İnternet Kullanımı ...............................................................................32 2.2. Öğrenme Sorumluluğu ile İlgili Kuramsal Çerçeve............................................33 2.2.1. Sorumluluk.......................................................................................................33 2.2.2. Öğrenme Sorumluluğu.....................................................................................34 2.3. Problemli İnternet Kullanımı ile Öğrenme Sorumluluğu Arasındaki İlişki ........39 BÖLÜM III...........................................................................................................................40 3. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR.....................................................................................40 3.1. Problemli İnternet Kullanımı ile İlgili Yapılan Araştırmalar..............................40 3.2. Öğrenme Sorumluluğu ile ilgili Yapılan Araştırmalar........................................44 BÖLÜM IV...........................................................................................................................53 4. YÖNTEM ..................................................................................................................55 4.1. Araştırmanın Modeli ...........................................................................................55 4.2. Araştırma Evreni ve Örneklem............................................................................56 4.3. Veri Toplama Araçları.........................................................................................58 4.3.1. Kişisel Bilgi Formu......................................................................................58 4.3.2. Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (Piko-E).............................................58 4.3.3. Öğrenme Sorumluluğu Ölçeği (ÖSÖ-II)......................................................59 4.4. Verilerin Analizi..................................................................................................60 BÖLÜM V ............................................................................................................................62 5. BULGULAR..............................................................................................................64 5.1. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerine İlişkin Bulgular.........................................................................................................................64 5.2. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin Demografik Değişkenlere Göre Farklılaşma Durumuna İlişkin Bulgular...................................64 5.2.1. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin Cinsiyete Göre Farklılaşması......................................................................................................65 5.2.2. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı DüzeylerininSınıf Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması.................................................................................66 5.2.3. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin Okul Türlerine Göre Farklılaşması......................................................................................65 5.2.4. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin Anne Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması ....................................................................71 5.2.5. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin Baba Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması ....................................................................73 xi 5.2.6. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin Günlük İnternet Kullanım Süresi Değişkenine Göre Farklılaşması ........................................75 5.2.7. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeylerinin İnternet Kullanım Amacı Değişkenine Göre Farklılaşması.....................................................80 5.2.8. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı DüzeylerininAlgılanan Akademik Başarı Değişkenine Göre Farklılaşması....................................................84 5.3. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerine İlişkin Bulgular..86 5.4. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu DüzeylerininDemografik Değişkenlere Göre Farklılaşma Durumuna İlişkin Bulgular...................................87 5.4.1. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerinin Cinsiyete Göre Farklılaşması...............................................................................................................87 5.4.2. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerinin Sınıf Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması.................................................................................88 5.4.3. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu DüzeylerininOkul Türü Değişkenine Göre Farklılaşması.................................................................................90 5.4.4. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerinin Anne Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması ....................................................................93 5.4.5. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerinin Baba Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması ....................................................................94 5.4.6. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerinin Günlük İnternet Kullanım Süresi Değişkenine Göre Farklılaşması......................................................96 5.4.7. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeylerinin İnternet Kullanım Amacı Değişkenine Göre Farklılaşması ..................................................................100 5.4.8. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu DüzeylerininAlgılanan Akademik Başarı Değişkenine Göre Farklılaşması..................................................103 5.5. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları ile Öğrenme Sorumlulukları Arasındaki İlişkiye Ait Bulgular....................................................106 5.6. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı ve Alt Boyutlarının Öğrenme Sorumluluklarını Yordamasına İlişikin Bulgular ..................................107 BÖLÜM VI.........................................................................................................................108 6. TARTIŞMA ve SONUÇ.........................................................................................109 6.1. Tartışma ve Sonuçlar.........................................................................................108 6.1.1. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Düzeyleri İle İlgili Bulguların Tartışılması .............................................................................................109 6.1.2. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Cinsiyet Değişkene Göre Tartışılması ......................................................................................................110 xii 6.1.3. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Sınıf Düzeyi Değişkene Göre Tartışılması ....................................................................................112 6.1.4. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Okul Türü Değişkene Göre Tartışılması ......................................................................................................112 6.1.5. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Ebeveyn Eğitim Düzeyleri Değişkene Göre Tartışılması....................................................................113 6.1.6. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Günlük İnternet Kullanım Süresi Değişkene Göre Tartışılması .........................................................114 6.1.7. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının İnternet Kullanım Amacı Değişkene Göre Tartışılması.........................................................................115 6.1.8. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Algılanan Akademik Başarı Değişkene Göre Tartışılması .........................................................................116 6.2.1. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluğu Düzeyleri İle İlgili Bulguların Tartışılması ...............................................................................................................117 6.2.2. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının Cinsiyet Değişkene Göre Tartışılması ...............................................................................................................118 6.2.3. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının Sınıf Düzeyi Değişkene Göre Tartışılması ......................................................................................................118 6.2.4. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının Okul Türü Değişkene Göre Tartışılması ...............................................................................................................119 6.2.5. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının Anne-Baba Eğitim Düzeyleri Değişkene Göre Tartışılması....................................................................120 6.2.6. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının Günlük İnternet Kullanım Süresi Değişkene Göre Tartışılması .........................................................................120 6.2.7. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının İnternet Kullanım Amacı Değişkene Göre Tartışılması ....................................................................................121 6.2.8. Lise Öğrencilerinin Öğrenme Sorumluluklarının Algılanan Akademik Başarı Değişkene Göre Tartışılması .........................................................................122 6.3. Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları ile Öğrenme Sorumlulukları Arasındaki İlişkinin Tartışılması .....................................................123 6.4. Öneriler..............................................................................................................123 6.4.1. Uygulayıcılara Yönelik Öneriler................................................................123 6.4.2. Araştırmacılara Yönelik Öneriler...............................................................123 7. KAYNAKLAR ..............................................................................................................125 8. EKLER ...........................................................................................................................151 Ek 1. Kullanılan Ölçme Araçları..................................................................................151 Ek 2. Ölçme Araçlarının Kullanım İzinleri ..................................................................155 Ek 3. Ölçme Araçlarının Uygulanması için Alınan İlgili İzinler .................................156 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................158tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectProblemli İnternet Kullanımı, İnternet Bağımlılığı, Öğrenme Sorumluluğu, İnternetin Olumsuz Sonuçları, İnternetin Aşırı Kullanımıtr_TR
dc.titleLİSE ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMININ ÖĞRENME SORUMLULUĞUNU YORDAMA GÜCÜtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
637910.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.