Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/427
Title: Hemşirelerin problem çözme becerileri ve atılganlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Other Titles: Studying of the relationship between the problem solving skills of nurses and their assertiveness
Authors: Demirkıran, Fatma
Polat, Hatice
Keywords: Hemşirelik
Problem Çözme
Atılganlık
Assertiveness
Nursing
Problem Solving
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Araştırma, hemşirelerin problem çözme becerileri ile atılganlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla analitik- kesitsel olarak planlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2011 yılı itibariyle ve araştırma takvimi süresince Muğla ili Muğla Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde çalışan 300 hemşire oluşturmaktadır. Araştırma verileri, tanımlayıcı özellikleri içeren Kişisel Bilgi Formu, Rathus Atılganlık Envanteri ve Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Envanteri (GGSSÇE) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler, yüzdelik, Kruskal Wallis, Bağımsız iki örneklem T testi, Tek yönlü Varyans Analizi, Mann-Whitney-U, Pearson Korelasyon Analizi, Kolmogorov-Smirnov, Levene testi kullanılmıştır. Bekarların, çocuğu olmayanların, uzun süre şehirde yaşamış olan hemşirelerin atılganlık düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. 40 yaş üstü hemşirelerin akılcı sorun çözme tarzı puanı, diğerlerine göre daha yüksek, servis hemşirelerinin olumsuz sorun yönelimi ve dürtüsel-dikkatsiz sorun çözme tarzı puan ortalaması daha yüksek, yönetici hemşirelerin ise toplam SPSI-R puanları daha yüksek bulunmuştur. Yine yönetimdeki hemşirelerin olumsuz sorun yöneliminin poliklinik ve klinik hemşirelerine göre daha az olduğu, poliklinik hemşirelerinin olumsuz sorun yöneliminin ise daha yüksek olduğu görülmüştür. Kadrolu hemşirelerin olumlu sorun yönelimi, akılcı sorun çözme tarzı, toplam SPSI-R puanı ve atılganlık puan ortalamalarının daha yüksek, olumsuz sorun yönelimi, kaçıngan sorun çözme tarzı ve dürtüsel dikkatsiz sorun çözme tarzı puan ortalamalarının ise daha düşük olduğu, kadrolu olmayan hemşirelerin ise kaçıngan sorun çözme tarzı puanı daha yüksek, atılganlık düzeyinin de daha düşük olduğu bulunmuştur. Hemşirelerin annesi okur yazar olmayanların toplam SPSI-R puan ortalaması daha yüksek bulunmuş, olumsuz sorun yönelimi puanı ise daha düşük bulunmuştur. Hemşirelerin RAE puanı (21,90 22,95), toplam SPSI-R puan ortalamasının (13.76 2,44), hemşirelerin sorun çözme becerilerinin ve atılganlıklarının ortalamanın üstünde olduğu bulunmuştur. Atılganlığa göre sorun çözme puan ortalamalarının istatistiksel açıdan anlamlı olduğu, atılganlık ile sorun çözmeye ilişkin tüm ölçekler arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu bununla birlikte, en güçlü ilişkinin atılganlık ile toplam SPSI-R arasında olduğu bulunmuştur. Hemşirelerin GGSSÇE ve alt ölçekleri ile atılganlıkları ile ilişkili faktörler ise; anne eğitim durumu, çalışılan birimdeki görev, çalışılan birim, çocuk sayısı ve uzun süre yaşanılan yer olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, atılganlık ve sorun çözmenin birlikte geliştirilmesinin her iki beceriyi de olumlu yönde etkileyeceğini düşünerek, bazı önerilerde bulunulmuştur.
Research is scheduled as a cross-sectional analytical in order to study the relationship between the nurses problem solving skills with their assertiveness. Research universe constitutes 300 nurses who have worked in Muğla, Muğla University training and research hospital since 2011 and the calendar for the duration of the study. The research data was collected with the personal information form containing identifying features, Rathus Assertiveness inventory and Revised Social problem-solving inventory. In evaluating of the data, descriptive statistics, percentage, Kruskal Wallis, two independent sample T-test, one-way analysis of variance, Mann-Whitney-U, Correlation analysis, Kolmogorov-Smirnov test, Levene test were used. It is observed that singles, non-child people , having lived in the city for a long period have higher levels of assertiveness. The rational problem-solving style points of nurses over the age of 40, higher than the others, the average points of negative problem tendency and impulsive-inattentive problem solving style of service nurses were higher, but the SPSI-R scores of the total administrative nurses were higher. Still, it has been observed that the negative problem tendency of the administration nurses is less thanpolyclinic and clinical nurses, but the polyclinic nurses' negative problem tendency is higher. It has been found Staff Nurses ' positive problem orientation, rational problem-solving style, SPSI-R total score and average points of assertiveness were higher; but the negative problem tendency, avoiding problem-solving style and impulsive, reckless problem-solving style average points were lower; but the avoiding problem-solving style scores of non-resident nurses were higher, the level of assertiveness were lower. The total average score of SPSI-R of the nurses whose mother was non-literate has been found higher, but the negative problem tendency has been found lower. It has been found that the RAE score of nurses was (21.90 22,95 ), but the total average score of SPSI-R was (13.76 2,44), and problem-solving skills of nurses and their assertiveness which has been found to be above average. It has been found the averages problem solving points were statistically meaningful than assertiveness, the relation between all the scales which related to the assertiveness and the problem solving was meaningful; however, the most powerful relationship was between the total SPSI-R and the assertiveness. But it has been found nurses GGSSÇE and the factors associated with low scales with assertiveness were; mother's education, worked on the task, working unit, as a living place for a long time, and number of children. According to these results, some suggestions have been made thinking the development of assertiveness and problem solving together will affect both the development of skills with a positive, too
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=50372851&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/427
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hatice POLAT.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.