Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4215
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFeyzioğlu, Burak-
dc.contributor.authorSerter Bal, Selin-
dc.date.accessioned2021-09-13T11:36:23Z-
dc.date.available2021-09-13T11:36:23Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4215-
dc.description.abstractÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ HEDEFLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ PROGRAMINDAKİ YEDİNCİ SINIF DÜZEYİNDEKİ KAZANIMLARLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ Selin SERTER BAL Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Burak FEYZİOĞLU 2021, 171 sayfa Bu çalışmanın amacı 7. Sınıf düzeyindeki Fen Bilimleri dersi kapsamında Fen Bilimleri öğretim programının, öğretmenin ve öğrencilerin derse ilişkin hedeflerini belirlemek ve program hedefleri, öğretmen/öğrenci hedefleri arasındaki uyumu araştırmaktır. Nitel araştırma deseninin esas alındığı çalışmada, iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırma, Aydın ilinde Merkez-Efeler ilçesinde bulunan bir ortaokulda 7. sınıf düzeyindeki bir şubede öğretim gören 6 öğrenci ve ders öğretmeni ile “Saf Madde ve Karışımlar” ve “Işığın Madde İle Etkileşimi” ünitelerine ilişkin gözlem ve görüşmeler yapılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında araştırmacı tarafından dersin hedeflerine ilişkin her ders öncesi yapılan görüşmeler ve sınıf içi gözlemlerle öğretmen hedefleri; öğrencilerle yapılan görüşmelerle öğrenci hedefleri belirlenmiştir. Betimsel analiz ile çözümlenen ses kaydı ve gözlem notlarından öğretmen ve öğrenci hedeflerinin bilişsel ve duyuşsal alanda kümelendiği tespit edilmiştir. Kavram öğretimi/öğrenimi, yaşam becerileri, bilimsel süreç becerileri ve mühendislik ve tasarım becerileri hedeflerinin bilişsel alanda, öz yeterlilik, başarı beklentisi, içsel ilgi ve başarı hedef yönelimi hedeflerinin duyuşsal alanda yer aldığı belirlenmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında belirlenen öğretmen ve öğrenci hedefleri hem kendi içlerinde hem de Fen Bilimleri ders programında yer alan kazanımlarının belirttiği hedeflerle karşılaştırılmıştır. Araştırma sonunda öğretmenin öğrencilere göre bilişsel hedeflere daha fazla önem verdiği, öğrencilerin ise daha çok duyuşsal hedeflere odaklandığı belirlenmiştir. Öğretim programı içerik kazanımlarında ise duyuşsal hedeflerle karşılaşılmamıştır. Ders öncesi görüşme ve sınıf içi gözlemlerle ortaya çıkan öğretmen hedeflerindeki farklılıklar ile öğretmen ve öğrenci hedeflerindeki farklılıkların nedenleri sosyal bilişsel öğrenme kuramı, beklenti değer teorisi ve öz düzenleme modelleri ile tartışılarak açıklanmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI.......................................................................... iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................v ÖZET..................................................................................................................vii ABSTRACT........................................................................................................ix ÖNSÖZ ...............................................................................................................xi KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................xix ŞEKİLLER DİZİNİ...........................................................................................xxi ÇİZELGELER DİZİNİ .................................................................................. xxiii EKLER DİZİNİ................................................................................................xxv 1. GİRİŞ ...............................................................................................................1 1.1. Fen Bilimleri Öğretim Programının Hedefleri ..............................................2 1.1.1. 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Hedefleri.........................3 1.1.2. Programda Kazandırılması Amaçlanan Hedefler ve Özellikleri ................4 1.1.2.1. Bilimsel Süreç Becerileri ........................................................................4 1.1.2.2. Yaşam Becerileri (Analitik düşünme, Karar verme, Yaratıcı düşünme, Girişimcilik, İletişim, Takım çalışması)....................................5 1.1.2.3. Mühendislik ve Tasarım Becerileri .........................................................6 1.1.3. Hedef ve Beklentiler...................................................................................6 1.1.4. Hedefleri Oluşturan Unsurlar ....................................................................7 1.1.4.1. Özel Hedefler ..........................................................................................8 1.1.4.2. Yakın Hedefler........................................................................................9 1.1.4.3. Zor Hedefler..........................................................................................10 xiv 1.1.5. Başarı Hedef Yönelimi.............................................................................11 1.1.6. Öğrencilerin Sınıf Ortamındaki Hedef Yönelimleri.................................12 1.1.7. Öğretmenin Sınıf Ortamındaki Hedefleri ................................................13 1.2. Hedef Belirlemede Etkili Olan Faktörlere Kuramsal Bakış........................13 1.2.1. Öz Düzenleme ve Motivasyon .................................................................13 1.2.2. Öz Düzenleyici Öğrenme Modelleri.........................................................15 1.2.2.1. Zimmerman’ın Öz Düzenleyici Öğrenme Modeli.................................15 1.2.2.2. Pintrch’in Öz Düzenleyici Öğrenme Modeli.........................................16 1.2.3. Beklenti Değer Teorisi .............................................................................21 1.2.4. Göreve Verilen Değer...............................................................................22 1.2.5. Öz Düzenlemenin Öğrenme Teorilerine Göre İncelenmesi .....................23 1.2.5.1. Davranışçı Kuram ve Öz düzenleme .....................................................23 1.2.5.2. Bilişsel Bilgi İşleme Kuramı ve Öz düzenleme.....................................24 1.2.5.3. Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı ve Öz düzenleme..............................25 1.2.5.4. Sosyal Yapılandırmacı Kuram ve Öz düzenleme..................................26 1.2.6. Problem Cümlesi ......................................................................................26 1.2.7. Alt Problemler..........................................................................................27 1.2.8. Amaç ve Önem.........................................................................................27 1.2.9. Varsayımlar ..............................................................................................28 1.2.10. Sınırlılıklar..............................................................................................28 2. KAYNAK ÖZETLERİ...................................................................................29 2.1. Program ve Öğretmen Hedeflerine İlişkin Yapılan Çalışmalar...................29 2.2. Öğrenci Hedeflerine İlişkin Yapılan Çalışmalar .........................................31 3. YÖNTEM.......................................................................................................35 3.1. Araştırma Modeli ........................................................................................35 3.2. Çalışma Grubu.............................................................................................35 xv 3.2.1. Çalışma İçin Seçilen Öğretmenin Özellikleri...........................................35 3.2.2. Çalışma Grubu Öğrencilerinin Özellikleri ...............................................38 3.2.2.1. Gözlemlenen Sınıf Ortamının Özellikleri .............................................39 3.3. Veri Toplama Araçları ve Analizi...............................................................39 3.3.1. Araştırma Öncesi Kullanılan Veri Toplama Aracı...................................40 3.3.2. Araştırma Aşamasında Kullanılan Veri Toplama Araçları ......................40 3.3.2.1. Ders Öncesi Öğretmen Görüşme Formu ...............................................40 3.3.2.2. Ders Gözlemi ve Alınan Notlar.............................................................41 3.3.2.3. Ders Öncesi ve Sonrası Öğrenci Görüşme Formu ................................42 3.3.3. Pilot Çalışma ............................................................................................42 3.3.4. Araştırma Ön Hazırlığı.............................................................................43 3.3.4.1. Araştırmanın Uygulanması ...................................................................43 3.3.4.2. Verilerin Çözümlenmesi ve Yorumlanması..........................................44 3.3.4.3. Güvenirlik, Geçerlik ve Araştırmacının Rolü .......................................47 4. BULGULAR..................................................................................................51 4.1. 1 ve 2. Alt Problem “ Saf Madde ve Karışımlar” ve “Işığın Madde ile Etkileşimi” Ünitelerine iİişkin Bilişsel Alanda Öğretmen ve ÖğrenciHedefleri Arasındaki Uyum........................................................51 4.1.1. Alt Problem 1.a Bilişsel Alanın Kavram Öğretimi/Öğrenimine İlişkin Hedefleri ..................................................................................................52 4.1.1.1. Bilişsel Alanın Kavram Öğretimi/Öğrenimine İlişkin Hedefleri Arasındaki Uyum.....................................................................................68 4.1.1.2. Öğretmenle Yapılan Son Görüşmede Kavram Öğretimine İlişkin Değerlendirme..........................................................................................70 4.1.2. Alt Problem 1.b Bilişsel Alanın Yaşam Becerilerine İlişkin Hedefler ....71 4.1.2.1. Bilişsel Alanın Yaşam Becerisine İlişkin Hedefler Arasındaki Uyum... ....................................................................................................80 4.1.2.2. Öğretmenle Yapılan Son Görüşmede Yaşam Becerilerine İlişkin xvi Değerlendirme..........................................................................................81 4.1.3. Alt Problem 1.c Bilişsel Alanın Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Hedefler....................................................................................................82 4.1.3.1. Bilişsel Alanın Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Hedefler Arasındaki Uyum ...................................................................................102 4.1.3.2. Öğretmenle Yapılan Son Görüşmede Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Değerlendirme.............................................................................105 4.1.4. Alt Problem 1.d Bilişsel Alanın Fen Matematik ve Mühendislik Becerilerine İlişkin Hedefler..................................................................106 4.2. 3. ve 4. Alt Problem “Saf Madde ve Karışımlar” ve “Işığın Madde ile Etkileşimi” Ünitelerine İlişkin Duyuşsal Alanda Öğretmen ve Öğrenci Hedefleri ve Bunlar Arasındaki Uyum..................................................108 4.2.1. Duyuşsal Alanın Özyeterlilik Boyutuna İlişkin Hedefleri......................108 4.2.2. Duyuşsal Alanın Başarı Beklentisi Boyutuna İlişkin Hedefleri .............110 4.2.3. Duyuşsal Alanın İçsel İlgi Boyutuna İlişkin Hedefleri...........................119 4.2.4. Duyuşsal Alanın Hedef Yönelimi- Performans Yaklaşımı Boyutuna İlişkin Hedefleri .....................................................................................122 4.2.4.1. Duyuşsal Alanın Özyeterlilik, Başarı Beklenti, İçsel İlgi ve Hedef Yönelimi-Performans Yaklaşımı Hedefleri Arasındaki Uyum..............127 4.2.4.2. Öğretmenle Yapılan Son Görüşmede Duyuşsal Alan Hedeflerine İlişkin Değerlendirme.............................................................................128 5. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................129 5.1. Bilişsel Alan Hedefleri ..............................................................................129 5.1.1. Bilişsel Alan Kavram Öğretimi/Öğrenimi..............................................129 5.1.2. Bilişsel Alan Yaşam Becerileri ..............................................................131 5.1.3. Bilişsel Alan Bilimsel Süreç Becerileri..................................................133 5.1.4. Bilişsel Alan Fen Matematik ve Mühendislik Tasarım..........................134 5.1.5. Duyuşsal Alan Hedefleri ........................................................................135 xvii 5.2. Bilişsel Alan..............................................................................................137 5.2.1. Kavram Öğretimi/Öğrenimi ...................................................................137 5.2.2. Yaşam Becerileri....................................................................................139 5.2.3. Bilimsel Süreç Becerileri .......................................................................140 5.2.4. Fen Matematik Ve Mühendislik Becerileri............................................142 5.3. Duyuşsal Alan ...........................................................................................142 5.4. Sonuç.........................................................................................................144 5.5.Öneriler ......................................................................................................146 5.5.1. Öğretmenlere Öneriler............................................................................146 5.5.2. Araştırmacılara Öneriler.........................................................................146 KAYNAKLAR ................................................................................................149 EKLER.............................................................................................................157 ÖZGEÇMİŞ .....................................................................................................171tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSosyal bilişsel öğrenme, Beklenti, Değer, Öz Düzenleme Modelleri, Öğretmen ve Öğrenci Hedefleri, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı hedefleri, Bilişsel Hedefler, Duyuşsal Hedefler, Durum Çalışması.tr_TR
dc.titleÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ HEDEFLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ PROGRAMINDAKİ YEDİNCİ SINIF DÜZEYİNDEKİ KAZANIMLARLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
662565.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.