Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4203
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBulut, Süreyya-
dc.contributor.authorPortakal, Ayşe-
dc.date.accessioned2021-09-13T05:54:12Z-
dc.date.available2021-09-13T05:54:12Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-08-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4203-
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma, ilk kez ölçülü doz inhaler kullanacak hastalarda demonstrasyon yöntemiyle verilen eğitimin etkinliğini değerlendirilmek amacıyla, ön-son test düzeninde yarı deneysel tipte yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evreni Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi Göğüs Hastalıkları Polikliniğine 03 Şubat- 30 Temmuz 2020 tarihleri arasında ilk kez ölçülü doz inhaler kullanacak hastalar, örneklem ise; ölçülü doz inhaler kullanma başarı durumu baz alınarak yapılan G-Power analizinde 0,05 hata düzeyi ve %99 güç ile 56 hasta oluşturmuştur. Hastalar www.randomizer.org web sitesinden basit randomizasyon yöntemiyle kontrol/ eğitim grubu olarak belirlenip “Ölçülü Doz İnhaler Beceri Değerlendirme Formu” ile değerlendirilerek eğitim grubu hastalara demonstasyon yöntemi ile ilacı nasıl kullanacağı öğretilip kontrol grubuna müdahale edilmemiş ve 4 hafta sonra hastaneye gelmeleri istenip tekrar beceri değerlendirmeleri yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından oluşturulan “Hasta Tanıtım Formu” ve Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği tarafından hazırlanan “Ölçülü Doz İnhaler Beceri Değerlendirme Formu” kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirme; SPSS 22.00 programında Kolmogorov Smirnov, t testi, Mann Whitney U, Wilcoxon, Anova, Pearson ve Post Hoc Bonferroni testleri ile, p<0.05 anlamlı kabul edilerek yapılmıştır. Bulgular: Eğitim ve kontrol grubu hastaların 4. hafta beceri toplam puan ortalamaları arasında ve yaş grupları ile 4. hafta beceri toplam puan ortalamaları arasında anlamlı fdiğerleri olduğu (p<0,05), eğitim grubu hastaların 4. hafta puan ortalamalarının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Eğitim ve kontrol grubu hastaların en çok; “derin bir şekilde nefesinizi alın ve dışarı doğru verin” ve “Madeni tüpü aşağıya bastırın ve aynı anda yavaşça nefes almaya başlayın” basamağında hata yaptıkları ancak eğitim grubunun 4.haftada hatalarının azaldığı belirlenmiştir. Sonuç: Bu çalışmada ilk kez ölçülü doz inhaler kullanacak hastalara demonstrasyon yöntemiyle verilen eğitimin inhaler ilacı doğru ve etkin kullanma becerisini arttırmada etkili sonucuna ulaşılmıştır. Eğitimin ilk kez ilaç kullanacak hastalara konu ile ilgili uzmanlaşmış bir hemşire tarafından verilmesi, düzenli aralıklarla hastaların ilaç kullanımını değerlendirmesi ve eğitimin özellikle işitsel kaynaklarla birlikte görsel kaynakları kullanarak yapılması ve anlatılması önerilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY SAYFASI……………………………………………………… i TEŞEKKÜR…………………………………………..………….……………. ……. ii İÇİNDEKİLER………………………………………….…………………. ……...... iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ………………..…………………. .......... vi ŞEKİLLER DİZİNİ………………………………………………………………..... vii RESİMLER DİZİNİ………………………………………………………………….. viii TABLOLAR DİZİNİ ……………………………………………………………....... ix ÖZET………………………………………………………………………………… x ABSTRACT………………………………………………..……….………………... xii 1. GİRİŞ………………………………………………………………..…………….. 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi…………………………………………………….. 1 2.GENEL BİLGİLER…………………………………………………...…………… 6 2.1. Ölçülü Doz İnhaler (ÖDİ)……………..………………………………………… 6 2.1.1. Ölçülü Doz İnhalerlerin Avantajları…………………………………………… 7 2.1.2. Ölçülü Doz İnhalerlerin Dezavantajları……………………………………….. 8 2.1.3. ÖDİ Çeşitleri…………………………………………………………………... 9 2.1.4. ÖDİ Verimliliğini ve İlaç İletimini Etkileyen Faktörler………………………. 10 2.1.5. ÖDİ’ nin Uygulama Tekniği………………………………………………....... 12 2.1.6. ÖDİ Kullanımında Yapılan Hatalar…………………………………………… 15 2.2. ÖDİ Kullanımında Hemşirelik Bakımı………………………………………….. 16 2.3. Hasta Eğitimi…………………………………………………………………….. 19 2.3.1. Hasta Eğitiminde Öğretim Stratejileri ve Yöntemleri…………………………. 26 2.3.2. ÖDİ Kullanımında Hasta Eğitimi……………………………………………… 29 3. GEREÇ VE YÖNTEM……………………………………………………….…… 33 3.1. Araştırmanın Şekli………………………………………………………………. 33 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri………………………………………. 33 3.3. Araştırmanın Zamanı……………………………………………………………. 33 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi……………………………………………… 34 3.5. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri……………………... 34 3.6. Veri Toplama Araçları…………………………………………………………... 34 3.7. Ön Uygulama……………………………………………………………………. 35 3.8. Verilerin Toplanması……………………………………………………………. 36 3.9. Verilerin Değerlendirilmesi……………………………………………………... 39 3.10. Değişkenler…………………………………………………………………….. 39 3.11. Araştırmanın Sınırlılıkları……………………………………………………… 39 3.12. Araştırmanın Etik Yönü………………………………………………………... 40 4. BULGULAR………………………………………………………..……………... 41 4.1. Hastaların Tanıtıcı Özelliklerine İlişkin Bulgular……………………………….. 41 4.2. Hastaların Ölçülü Doz İnhaler İlaç Kullanım Özelliklerine İlişkin Bulgular………............................................................................................................... 46 4.3. Hastaların ÖDİ Beceri Değerlendirme Formu Yanıtlarına İlişkin Bulgular………………………………………………………………………………... 48 4.4. Hastaların ÖDİ Beceri Değerlendirme Formu Toplam Puan Ortalamalarına İlişkin Bulgular………………………………………………………………………… 53 4.5. Hastaların ÖDİ Beceri Değerlendirme Formu Toplam Puanı Ortalamaları ile Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesine İlişkin Bulgular……………………………… 55 5. TARTIŞMA……………………………………………………………………….. 59 5.1. Hastaların Tanıtıcı Özelliklerine İlişkin Bulguların İncelenmesi…………………………………………………………………………….. 59 5.2. Hastaların Ölçülü Doz İnhaler İlaç Kullanım Özelliklerine İlişkin Bulguların İncelenmesi…………………………………………………………………………….. 60 5.3. Hastaların ÖDİ Beceri Değerlendirme Formu Yanıtlarına İlişkin Bulguların İncelenmesi…………………………………………………………………………….. 64 5.4. Hastaların ÖDİ Beceri Değerlendirme Formu Toplam Puan Ortalamalarına İlişkin Bulguların İncelenmesi………………………………………………………… 67 5.5. Hastaların ÖDİ Beceri Değerlendirme Formu Toplam Puan Ortalamaları ile Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi………………………………………………….. 69 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER…………………………………………………….. 72 KAYNAKLAR………………………………………………………………………. 74 EKLER……………………………………………………………………………….. 82 BİLİMSEL ETİK BEYANI………………………………………………………….. 88 ÖZGEÇMİŞ………………………………………………………………………..… 89tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDemonstrasyon, Hasta eğitimi, Hemşirelik, Ölçülü doz inhalertr_TR
dc.titleDEMONSTRASYON YÖNTEMİYLE VERİLEN HASTA EĞİTİMİNİN ÖLÇÜLÜ DOZ İNHALER KULLANIM BAŞARISINA ETKİSİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID0000-0002-1045-0692tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Esasları Yüksek Lisans Programıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AYŞE PORTAKAL TEZ 04.09.21.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.