Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4185
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGündoğdu, Kerim-
dc.contributor.authorMadran, Figen-
dc.date.accessioned2021-09-09T13:13:56Z-
dc.date.available2021-09-09T13:13:56Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4185-
dc.description.abstractLİSE ÖĞRENCİLERİNİN ALMANCA ÖĞRENMEDE ÖZERK ÖĞRENME DÜZEYLERİNİN, MOTİVASYONLARININ VE ÖĞRENME STİLLERİNİN İNCELENMESİ Figen MADRAN Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU 2020, XXX + 137 sayfa Seçmeli Almanca dersleri ortaöğretim programlarında diğer dillere göre daha geniş biçimde yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin seçmeli Almanca öğrenmede özerk öğrenme düzeylerinin, motivasyonlarının ve öğrenme stillerinin incelenmesidir. Nicel ilişkisel (korelasyonel) tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma evrenini Aydın ilinde bulunan tüm ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Aydın ilinde bulunan farklı lise türlerinde 9-10-11-12. sınıflarda eğitim gören ve Almanca dersini seçen lise öğrencileri ise örneklem grubunu oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilere ‘Öğrenme Stilleri Envanteri, Dil Öğrenimine Yönelik Motivasyon Ölçeği, Dil Öğrenmeye Yönelik Güçlük Ölçeği ve İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Dersine Yönelik Özerk Öğrenme Ölçeği’ olmak üzere dört farklı ölçme aracı tamamen gönüllülük esasına göre uygulanmıştır. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile onların bölümleri arasında anlamlı ilişki yoktur. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile sınıf düzeyleri arasında anlamlı ilişki vardır. İlgi, istek ve uygulama alt boyut puanlarına bakıldığında bu durum dil öğrenme güçlüğü çeken aileler lehinedir. Bölüm/alan değişkenine göre ADÖGÖ bulguları karşılaştırıldığında eşit ağırlık ve sayısal bölüm öğrencilerinin bölüm seçmeyen öğrencilere göre dil öğrenmede daha az güçlük yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca ailede herhangi bir yabancı dil bilenin bulunmasının dil öğrenmede özgüven alt boyutunda anlamlı bir farklılık oluşturduğu görülmüştür. Gerçekleştirilen araştırmada özerk öğrenme ve başarı yönelimleri kavramlarının birbiri ile ilişkili oldukları tespit edilmiştir. Özerk öğrenme alt boyutları olan ‘bağımsız öğrenme ve ders çalışma’ alışkanlıkları düzeylerinin başarı yönelimleri düzeyini olumlu yönde yordadığı tespit edilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v ÖZET.....................................................................................................................................vii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix ZUSAMMENFASSUNG.......................................................................................................xi ÖNSÖZ.................................................................................................................................xiii ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xix TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xxi EKLER DİZİNİ.................................................................................................................xxvii KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xxix GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. KURAMSAL TEMELLER................................................................................................. 7 1.1. Öğrenme Stratejileri..................................................................................................... 7 1.2. Öğrenme Stratejilerinin Sınıflandırılması.................................................................... 8 1.3. Dil Öğrenme Stratejileri............................................................................................. 12 1.4. Öğrenme Stilleri......................................................................................................... 15 1.5. Yabancı Dil Öğrenmenin Önemi ............................................................................... 15 1.6. Yabancı Dil Öğrenimini Etkileyen Faktörler............................................................. 17 1.7. Özerklik ..................................................................................................................... 17 1.8. Yabancı Dil Öğretiminde Güçlükler, Motivasyon ve Öğrenci Özerkliği.................. 18 1.9. Yabancı Dil Öğreniminde Özerk Öğrenmenin Önemi .............................................. 20 1.10. Yabancı Dil Öğreniminde Özerk Öğrenen .............................................................. 21 1.11. Özerk Öğrenmede Öğretmenin Rolü ....................................................................... 23 1.12. Konuyla İlgili Araştırmalar...................................................................................... 23 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 33 xvi 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 33 2.1. Araştırmanın Modeli ................................................................................................. 33 2.2. Evren ve Örneklem.................................................................................................... 33 2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 34 2.4. Verilerin Toplanması Süreci...................................................................................... 48 2.5. Verilerin Analizi........................................................................................................ 49 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 50 3. BULGULAR VE YORUM............................................................................................... 50 3.1. Kolb’un Öğrenme Stillerine İlişkin Betimsel Bulgular............................................. 50 3.2. Kolb’un Öğrenme Stillerine İlişkin Bulgular............................................................ 51 3.3. Almanca Öğrenmede Güçlük Ölçeği T Testi ve ANOVA Sonuçları........................ 61 3.4. Almanca Öğrenmede Güçlük Ölçeği ANOVA Sonuçları......................................... 64 3.5. Sınıf Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular.................................... 66 3.6. Okul Türü Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular........................... 68 3.7. Liseye Girişte Sahip Olunan Net Sayısı Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular....................................................................................................... 70 3.8. Gelir Durumu Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular ..................... 71 3.9. Almanca Öğrenme Motivasyon Ölçeği T-Testi ve ANOVA Sonuçları.................... 73 3.10. Bölüm Değişkenine Göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları.............. 76 3.11. Sınıf Değişkenine Göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları................. 78 3.12. Net Durumu Değişkenine Göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları .... 80 3.13. Ailenin Sosyo Ekonomik düzeyine göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları ................................................................................................................. 82 3.14. Özerk Öğrenme Ölçeği T-Testi ve ANOVA Sonuçları .......................................... 83 3.15. Özerk Öğrenme Ölçeği ANOVA Sonuçları............................................................ 87 3.16. Net Değişkenine Göre ÖÖÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları ......................... 93 3.17. Gelir Durumları Değişkenine Göre ÖÖÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları ..... 95 3.18. Almanca Öğrenmede Yaşanan Güçlükler ve Motivasyon İlişkisi .......................... 97 xvii 3.19. Almanca Öğrenmede Güçlük-Motivasyon ve Özerk Öğrenme Analizi.................. 99 4. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 101 4.1. Öğrenme Stillerine İlişkin Sonuç ve Tartışma......................................................... 101 4.2. Dil Öğrenmeye Yönelik Yaşanılan Güçlüklere İlişkin Sonuç ve Tartışma............. 102 4.3. Dil Öğrenmeye Yönelik Motivasyona İlişkin Sonuç ve Tartışma........................... 105 4.4. Özerk Öğrenmeye İlişkin Sonuç ve Tartışma.......................................................... 107 4.5. Özerk Öğrenme Becerisi, Öğrenme Stilleri ve Dil Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Arasındaki Ilişkiye Yönelik Sonuç ve Tartışma ............................... 109 4.6. Öneriler.................................................................................................................... 111 5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 113 6. EKLER ........................................................................................................................... 131 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 137tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAlmanca Öğrenme, Özerk öğrenme, Motivasyon, Öğrenme Stilleritr_TR
dc.titleLİSE ÖĞRENCİLERİNİN ALMANCA ÖĞRENMEDE ÖZERK ÖĞRENME DÜZEYLERİNİN, MOTİVASYONLARININ VE ÖĞRENME STİLLERİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
605594.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.