Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/4183
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Yenice, Nilgün | - |
dc.contributor.author | Candarlı Arıkoz, Fatma | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-09T13:13:36Z | - |
dc.date.available | 2021-09-09T13:13:36Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.date.submitted | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/4183 | - |
dc.description.abstract | ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNE YÖNELİK İLGİLERİ İLE BİLİMSEL DEĞERLERE ULAŞMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Fatma CANDARLI ARIKOZ Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilgisi Eğitimi Tez Danışmanı: Prof. Dr. Nilgün YENİCE 2020, 93 sayfa Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik ilgileri ile bilimsel değerlere ulaşma düzeylerini incelemektir. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Van ili Gürpınar ilçesindeki devlet okullarında öğrenim gören ortaokul öğrencileriyle yapılmıştır. Katılımcıları belirlemede maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği”, “Bilimsel Değerler Ölçeği”, “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Araştırmada tanımlayıcı istatistiksel metotlar (Frekans, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) ile Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney U-testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ortaokul öğrencilerinin fen konularına yönelik ilgi düzeyleri ile bilimsel değerlere ulaşma düzeylerinin orta düzeyde olduğu, fen konularına yönelik ilgi düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık olduğu, bilimsel değerlere ulaşma düzeyinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı fark bulunmadığı fakat sınıf düzeyi ve anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı farklılık olduğu, fen konularına yönelik ilgi ile bilimsel değerler arasında orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda aşağıdaki önerilere yer verilmiştir.Fen bilimleri ders kitaplarında bilimsel değerleri kazandırmayı amaçlayan kavram, hikâye, etkinliklere yer verilmelidir. İlgi ve merak duyulan konuları öğrenmede daha başarılı olabilme sonucu düşünüldüğünde fen konularına yönelik ilgi düzeyini arttıracak çalışmalar yapılabilir | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER ÖZET ................................................................................................................vii ABSTRACT .......................................................................................................ix ÖNSÖZ ..............................................................................................................xi KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................xvii ŞEKİLLER DİZİNİ ..........................................................................................xix ÇİZELGELER DİZİNİ .....................................................................................xxi EKLER DİZİNİ..............................................................................................xxiii 1 . GİRİŞ .............................................................................................................1 1.1 Problem Durumu........................................................................................1 1.2 Fen Bilimleri Eğitimi..................................................................................3 1.2.1 Fen Bilimleri Nedir? ............................................................................4 1.2.2 Fen Konularına Yönelik İlgi ................................................................5 1.3 Değerler .....................................................................................................7 1.4 Değerlerin Sınıflandırılması........................................................................8 1.4.1 Spranger Değer Sınıflaması .................................................................8 1.4.2 Rokeach Değer Sınıflaması..................................................................9 1.4.3 Schwartz Değer Sınıflaması............................................................... 10 1.4.4 Akbaş’ın Duyuşsal Amaçları İçeren Değer Sınıflandırması ................ 11 1.5 Değerler Eğitimi....................................................................................... 12 1.6 Değerler Eğitiminde Kullanılan Yaklaşımlar............................................. 13 1.6.1 Telkin Etme Yaklaşımı:..................................................................... 13 1.6.2 Ahlaki Gelişim Yaklaşımı: ................................................................ 13 1.6.3 Analiz Yaklaşımı:.............................................................................. 14 1.6.4 Değer Açıklaması (Belirginleştirme) Yaklaşımı:................................ 14 1.7 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında Değerler Eğitimi...................... 14 1.8 Araştırmanın Önemi................................................................................. 18 1.9 Problem Cümlesi...................................................................................... 18 1.10 Alt Problemler........................................................................................ 19 1.11 Sayıltılar ................................................................................................ 19 1.12 Sınırlılıklar............................................................................................. 19 1.13 Tanımlar ................................................................................................ 20 2 . KAYNAK ÖZETLERİ ................................................................................. 21 2.1 Yurt İçinde Yapılan Çalışmalar ................................................................ 21 2.2 Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar.............................................................. 24 3 . MATERYAL VE YÖNTEM......................................................................... 26 3.1 Araştırma Modeli ..................................................................................... 26 3.2 Evren ve Örneklem .................................................................................. 26 3.3 Veri Toplama Araçları ............................................................................. 28 3.3.1 Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği ................................................... 28 3.3.2 Bilimsel Değerler Ölçeği ................................................................... 29 3.4 Verilerin Toplanması................................................................................ 31 xv 3.5 Veri Çözümleme Teknikleri ..................................................................... 31 4 . BULGULAR ................................................................................................ 32 4.1 Birinci Alt Probleme Ait Bulgular ............................................................ 32 4.1.1 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeyleri......... 32 4.2 İkinci Alt Probleme Ait Bulgular.............................................................. 33 4.2.1 Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzeyleri .......... 33 4.3 Üçüncü Alt Probleme Ait Bulgular........................................................... 34 4.3.1 Cinsiyete Göre Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Puanları...................................................................................................... 34 4.3.2 Sınıf Düzeyine Göre Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Puanları ............................................................................................... 36 4.3.3 Anne-Baba Eğitim Durumlarına Göre Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Puanları................................................................ 38 4.4 Dördüncü Alt Probleme Ait Bulgular........................................................ 44 4.4.1 Cinsiyete Göre Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzey Puanları........................................................................................... 44 4.4.2 Sınıf Düzeyine Göre Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzey Puanları........................................................................................... 45 4.4.3 Anne-Baba Eğitim Durumlarına Göre Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzey Puanları .............................................................. 46 4.5 Beşinci Alt Probleme Ait Bulgular ........................................................... 52 5 . TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................. 55 5.1 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeylerinin Belirlenmesi................................................................................................... 55 5.2 Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Durumlarının Belirlenmesi................................................................................................... 56 5.3 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeylerinin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi................................................ 57 5.3.1 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeylerinin Cinsiyet Açısından İncelenmesi.................................................................. 57 5.3.2 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeylerinin Sınıf Düzeyi Açısından İncelenmesi ................................................................... 59 5.3.3 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeylerinin Anne Baba Eğitim Durumu Değişkenine Göre İncelenmesi ................................. 61 5.4 Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzeylerinin Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi................................................ 62 5.4.1 Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzeylerinin Cinsiyet Değişkeni Açısından İncelenmesi ................................................. 62 5.4.2 Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzeylerinin Sınıf Düzeyi Değişkeni Açısından İncelenmesi................................................... 63 5.4.3 Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzeylerinin Anne Baba Eğitim Durumu Değişkeni Açısından İncelenmesi ............................. 64 5.5 Ortaokul Öğrencilerinin Fen Konularına Yönelik İlgileri İle Bilimsel Değerlere Ulaşma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi........................ 66 KAYNAKLAR.................................................................................................. 71 ÖZGEÇMİŞ ...................................................................................................... 92 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ortaokul Öğrencileri, Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeyi, Bilimsel Değerler | tr_TR |
dc.title | ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNE YÖNELİK İLGİLERİ İLE BİLİMSEL DEĞERLERE ULAŞMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI | tr_TR |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
633141.pdf | 2.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.