Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4178
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorUlusan, Serhan-
dc.contributor.authorDinamit, Duygu-
dc.date.accessioned2021-09-09T13:08:01Z-
dc.date.available2021-09-09T13:08:01Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4178-
dc.description.abstractÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİKSELİSPAT YAPMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ Duygu DİNAMİT Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Serhan ULUSAN 2020, 134 sayfa Bu araştırmada, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilindeki bir Bilim ve Sanat Merkezine (BİLSEM’e) devam eden üstün yetenekli 11. sınıf öğrencilerin matematiksel ispat yapma süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubuna katılım ölçütü olarak; öğrencilerin BİLSEM’e devam süreleri, İspat Görüşme Formundan ve İspat Tutum Ölçeğinden elde edilen veriler, matematik öğretmenlerinin öğrencilerin başarılarına yönelik görüşleri esas alınmıştır. Araştırmanın örneklemini belirlemek için yirmi beş öğrenciye ‘İspat Görüşme Formu’ ve ‘İspat Tutum Ölçeği’ uygulanmıştır. Görüşme formundan ve tutum ölçeğinden elde edilen veriler ve öğretmenlerinin görüşleri göz önünde bulundurularak klinik görüşme için beş öğrenci seçilmiştir. Öğrencilerin ispat yapma süreçlerinin incelenmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan ‘İspat Klinik Görüşme Formu’ uygulanmıştır. Klinik görüşmelerden elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği ile Polat’ın (2018) analiz süreci aşamalarına göre analiz edilmiştir. Öğrenciler genel olarak ispatı anlayabilmiş ancak ispata yönelik yanlış ya da eksik yaklaşımlarda bulunmuş, uygun strateji geliştirmekte zorlanarak ispat sürecine dair açıklamalar yapamamışlardır. Elde edilen bulgulara göre üstün yetenekli öğrencilerin ispat yapma yeterlikleri bazında ispata yönelik bilgi/görüş ve tutuma sahip oldukları ancak ispat yapma sürecine dair becerilerinin/davranışlarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET..................................................................................................................... vii ABSTRACT............................................................................................................ix ÖNSÖZ ...................................................................................................................xi KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................... xvii ŞEKİLLER DİZİNİ...............................................................................................xix TABLOLAR DİZİNİ .......................................................................................... xxii EKLER DİZİNİ...................................................................................................xxiv 1 . GİRİŞ ..................................................................................................................1 1.1 . Problem Durumu..........................................................................................1 1.2 . Araştırmanın Amacı .....................................................................................3 1.3 . Araştırmanın Önemi.....................................................................................3 1.4 . Problem Cümlesi..........................................................................................6 1.4.1 . Alt Problemler.......................................................................................6 1.5 . Sayıltılar.......................................................................................................6 1.6 . Sınırlılıklar ...................................................................................................7 1.7 . Tanımlar.......................................................................................................7 1.8 . Teorik Çerçeve .............................................................................................8 1.8.1 . Üstün Yeteneklilik.................................................................................8 1.8.1.1 . Zekâ Kavramı.................................................................................8 1.8.1.2 . Üstün Yetenek Kavramları...........................................................10 1.8.1.3 . Üstün Yeteneklilik Kuramları ..................................................... 12 1.8.1.4 . Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimi............................................. 16 1.8.1.5 . Matematikte Üstün Yeteneklilik.................................................. 20 1.8.2 . İspat .................................................................................................... 24 1.8.2.1 . İspat Kavramı .............................................................................. 24 1.8.2.2 . Matematiksel İspat....................................................................... 26 1.8.2.3 . Matematiksel İspat Yöntemleri ................................................... 31 1.8.2.4 . Matematikte İspatın Önemi ......................................................... 34 1.8.2.5 . Öğretim Programlarında İspatın Rolü ve Önemi......................... 35 1.9 . Kuramsal Çerçeve ..................................................................................... 38 1.9.1 . Boero’nun Modeli .............................................................................. 39 1.9.2 . Heinze ve Reiss’in Modeli ................................................................. 40 2 . KAYNAK ÖZETLERİ..................................................................................... 45 3 . MATERYAL VE YÖNTEM ........................................................................... 49 3.1 . Araştırmanın Modeli ................................................................................. 49 3.2 . Çalışma Grubu........................................................................................... 49 3.3 . Verilerin Toplanması................................................................................. 51 3.4 . Veri Toplama Araçları............................................................................... 53 3.4.1 . İspat Görüşme Formu......................................................................... 53 3.4.2 . İspat Tutum Ölçeği............................................................................. 53 3.4.3 . İspat Klinik Görüşme Formu.............................................................. 54 xv 3.5 . Uygulama Süreci........................................................................................56 3.5.1 . Pilot Uygulama....................................................................................56 3.5.2 . Asıl Uygulama.....................................................................................57 3.6 . Veri Analizi................................................................................................57 3.7 . Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği.......................................................60 4 . BULGULAR.....................................................................................................62 4.1 . Birinci Alt Probleme Ait Bulgular .............................................................62 4.2 . İkinci Alt Probleme Ait Bulgular...............................................................64 4.3 . Üçüncü Alt Probleme Ait Bulgular............................................................65 4.3.1 . Birinci soruya ait bulgular ve yorumlar ..............................................66 4.3.2 . İkinci soruya ait bulgular ve yorumlar ................................................71 4.3.3 . Üçüncü soruya ait bulgular ve yorumlar.............................................76 4.3.4 . Dördüncü soruya ait bulgular ve yorumlar..........................................81 4.3.5 . Beşinci soruya ait bulgular ve yorumlar..............................................86 4.3.6 . Altıncı soruya ait bulgular ve yorumlar ..............................................91 5 . TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................100 KAYNAKLAR ....................................................................................................110 EKLER.................................................................................................................124 ÖZGEÇMİŞ .........................................................................................................134tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subject: Matematiksel İspat, İspat Yapma, İspat Süreci, Üstün Yetenekli Öğrencitr_TR
dc.titleÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİKSEL İSPAT YAPMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
636332.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.