Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4172
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGündoğdu, Kerim-
dc.contributor.authorArpat, Soner-
dc.date.accessioned2021-09-09T12:56:27Z-
dc.date.available2021-09-09T12:56:27Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4172-
dc.description.abstractÖZ DÜZENLEYİCİ ÖĞRENMEYİ TEŞVİK ETME İLE YARATICI VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞİMİNE KATKI ARASINDAKİ İLİŞKİ Soner ARPAT Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU 2020, XVII + 100 sayfa Nicel yaklaşıma sahip ilişkisel tama modeline sahip bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin öz düzenleyici öğrenmelerini ne düzeyde teşvik ettiklerinin ve bu teşvik düzeylerinin öğrencilerde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerine katkısı arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma evrenini Aydın ili, Efeler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokullarda çalışan ve gönüllü olarak araştırmaya katılan 480 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Ercoşkun ve Gündoğdu (2017) tarafından geliştirilen Öz Düzenleyici Öğrenmeyi Teşvik Ölçeği, Yenilmez ve Yolcu (2007) tarafından geliştirilen Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı Anketi ve Semerci (1998) tarafından geliştirilen Kritik Düşünme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi, ANOVA, Kruskal-Wallis H testi, Mann-Whitney U testi, Spearman Sıra Farkları korelasyon testi ve regresyon testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin öz düzenleyici öğrenmeyi teşvik etme durumları öğrenim türü değişkenine göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Bunun yanında, öğrencilerde yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkı durumları mesleki deneyim değişkenine bağlı olarak anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Bu teşvik mesleki deneyim, mezun olunan kurum ve öğrenim türü değişkenine göre eleştirel düşünme becerilerinin gelişimi bağlamında anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Bunun yanı sıra öz düzenleyici öğrenmenin alt boyutları arasındaki ilişkinin yüksek; eleştirel düşünme ile öz düzenleyici öğrenme ve alt boyutları arasındaki ilişkinin orta; eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme arasındaki ilişkinin orta, yaratıcı düşünme ile öz düzenleyici öğrenme ve alt boyutları arasındaki ilişkinin ise zayıf olduğu görülmektedir. Ayrıca regresyon testi sonuçlarına göre öz düzenleyici öğrenmenin eleştirel düşünmeyi anlamlı bir biçimde yordadığı da tespit edilmiştirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖN SÖZ ve TEŞEKKÜR .......................................................................................................ix ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiv TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. xv EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xvii 1. GİRİŞ ............................................................................................................................. 1 1.1. Problem Durumu............................................................................................................ 1 1.2. Araştırmanın Amacı....................................................................................................... 4 1.3. Araştırmanın Önemi....................................................................................................... 5 1.4. Araştırmanın Sınırlılıkları.............................................................................................. 6 1.5. Araştırmanın Sayıltıları.................................................................................................. 6 2. KURAMSAL ÇERÇEVE................................................................................................... 7 2.1. Öz Düzenleyici Öğrenme............................................................................................... 7 2.1.1. Öz Düzenleyici Öğrenme Modelleri............................................................................ 8 2.1.1.1. Winne’nin dört aşamalı öz-düzenlemeyle ögrenme modeli...................................... 9 2.1.1.2. Zimmerman’ın Öz Düzenlemeye Dayalı Öğrenme Modeli .................................... 10 2.1.2. Öz-Düzenleyici Öğrencilerin Özellikleri................................................................... 11 2.1.3. Öz Düzenleyici Öğrenmenin Öğretimi...................................................................... 14 2.1.4. Öz Düzenleyici Öğretmen Özellikleri....................................................................... 18 2.1.4.1. Model Alma.............................................................................................................. 19 2.1.4.2. Teşvik Etme.............................................................................................................. 19 2.1.4.3. Görev ve Strateji Analizi:......................................................................................... 19 2.1.4.4. Sonuç Kontrolü ve Strateji Geliştirilmesi:................................................................ 19 xii 2.2. Düşünme ...................................................................................................................... 20 2.3. Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme.................................................................................. 22 2.3.1. Yaratıcılığın Gelişimini Etkileyen Faktörler............................................................. 24 2.3.1.1. Yaratıcılık ve Zekâ .................................................................................................. 25 2.3.1.2. Yaratıcılık ve Yaş.................................................................................................... 26 2.3.1.3. Yaratıcılık ve Cinsiyet............................................................................................. 27 2.3.1.4. Yaratıcılık ve Aile ................................................................................................... 28 2.3.1.5. Yaratıcılık ve Eğitim ............................................................................................... 29 2.3.2. Yaratıcı Birey Özellikleri .......................................................................................... 30 2.3.3. Yaratıcı Düşünmede Öğretmenin Rolü ..................................................................... 32 2.4. Eleştirel Düşünme ........................................................................................................ 35 2.4.1. Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler .................................................................. 36 2.4.1.1. Kalıtsal Faktörler..................................................................................................... 36 2.4.1.2. Çevresel Faktörler ................................................................................................... 37 2.4.2. Eleştirel Düşünen Bireyin Özellikleri ....................................................................... 39 2.4.3. Eleştirel Düşünme Öğretiminde Öğretmenin Rolü ................................................... 41 2.5. İlgili Araştırmalar......................................................................................................... 44 2.5.1.Öz Düzenleyici Öğrenme ile İlgili Yapılmış Araştırmalar .......................................... 44 2.5.2.Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme ile İlgili Yapılmış Araştırmalar................................... 51 3. YÖNTEM ......................................................................................................................... 59 3.1. Araştırmanın Modeli .................................................................................................... 59 3.2. Çalışmanın Evreni ve Çalışma Grubu.......................................................................... 59 3.3. Veri Toplama Araçları ................................................................................................. 61 3.3.1. Öz Düzenleyici Öğrenmeyi Teşvik Ölçeği................................................................ 62 3.3.2. Öğretmen Becerilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı Anketi ................................................................................................................................... 63 3.3.3. Kritik Düşünme Ölçeği.............................................................................................. 63 xiii 3.4. Veri Toplama Süreci .................................................................................................... 64 3.5. Verilerin Analizi........................................................................................................... 64 4. BULGULAR..................................................................................................................... 66 4.1. Öz Düzenleyici Öğrenmeyi Teşvikin Demografik Değişkenlerle İlişkisi ................... 66 4.2. Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkının Demografik Değişkenlerle İlişkisi ...................................................................................................................................... 71 4.3. Eleştirel Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkının Demografik Değişkenlerle İlişkisi ...................................................................................................................................... 72 4.4. Öz Düzenleyici Öğrenmeyi Teşvik Etmenin Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı Arasındaki İlişki...................................................... 74 5. SONUÇ VE ÖNERİLER.................................................................................................. 78 5.1. Sonuçlar........................................................................................................................ 78 5.1.1. Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerin Öz Düzenleyici Öğrenmeyi Teşvik Durumlarına İlişkin Sonuçlar.......................................................................................................... 78 5.1.2. Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısına İlişkin Sonuçlar ......................................................................................... 80 5.1.3. Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısına İlişkin Sonuçlar ......................................................................................... 82 5.1.4. Sınıf Öğretmenlerinin öğrencinin öz düzenleyici öğrenmesini teşvik düzeyleri ile yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin gelişimine katkısı arasındaki ilişki ........ 83 5.2. Öneriler ........................................................................................................................ 84 KAYNAKÇA ........................................................................................................................ 86 EKLER .................................................................................................................................. 96 ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 100tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subject: Öz Düzenleyici Öğrenmeyi Teşvik, Öz Düzenleme, Yaratıcı Düşünme, Eleştirel Düşünme, Sınıf Öğretmenleri.tr_TR
dc.titleÖZ DÜZENLEYİCİ ÖĞRENMEYİ TEŞVİK ETME İLE YARATICI VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞİMİNE KATKI ARASINDAKİ İLİŞKİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
605746.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.