Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4159
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖZDEMİR, Muhsin-
dc.contributor.authorKUTLU KARABIYIK, Büşra-
dc.date.accessioned2021-09-07T13:08:41Z-
dc.date.available2021-09-07T13:08:41Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4159-
dc.description.abstractYÜKSEKÖĞRETİMDE KURUMSAL UYGULAMALARIN ENTEGRASYONUNUN KABUL DÜZEYİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ Büşra KUTLU KARABIYIK Doktora Tezi, İşletme Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Muhsin ÖZDEMİR 2019, XXVI + 211 sayfa Çağdaş işletmeler kendi iş alanlarına yüksek düzeyde uyum sağlayabilen kurumsal uygulamalardan yararlanmaktadırlar. Kurum içinde ve kurumlar arasında kullanılan uygulamalara kurumsal uygulamalar denilmektedir. Ancak aynı işletme içinde farklı amaçlarla kullanılan kurumsal uygulamalar kendi aralarında kolaylıkla iletişim kuramadıkları gözlemlenmektedir. Uygulamalar arasında oluşan iletişim sorununun çözülebilmesi için kurumsal uygulamaların entegrasyonu çözümleri ileri sürülmüştür. Kurumsal uygulamaların entegrasyonu, farklı amaçlı kurumsal uygulamalar arasında veri ve süreçlerin sınırsız olarak paylaşılmasıdır şeklinde ifade edilebilmektedir. Kurumsal entegrasyon işletme fonksiyonlarının desteklenmesini sağlamaktadır. Yükseköğretim kurumları, yeni teknolojilere geçiş konusundaki küresel eğilimlerden güçlü bir şekilde etkilenmişlerdir. Hükümetler tarafından çoğunlukla üniversitelere, performanslarını ve verimliliklerini arttırma çağrıları yapılmaktadır. Benzer şekilde üniversite üst yönetimi, idari ve akademik çalışanlar, öğrenciler, farklı kamu kurumları ve özel işletmeler gibi çeşitli paydaşların üniversitelere dair kalite ve performans taleplerinin artması yükseköğretim kurumlarını bu talepleri karşılamaya yönelik yeni stratejiler geliştirmeye zorlamaktadır. Kurumsal uygulamaların entegrasyonu çalışmaları da bu stratejilerin önemli bir bileşeni niteliğindedir. Bu araştırmanın üç adet ana amacı bulunmaktadır. Bu amaçlar; üniversitelerdeki akademik ve idari personelin kurumsal uygulamaların entegrasyonu hakkında bir algı/farkındalık ölçeği geliştirmek, üniversitelerdeki akademik ve idari personelin kurumsal uygulamaların entegrasyonu hakkındaki algılarının, kurumsal entegrasyonu kabul isteklerine etkisini ve kurumdaki entegrasyon düzeyine etkisini incelemektir. viii Bu çalışma yükseköğretimde kurumsal uygulamaların entegrasyonu literatüründe yer alan ve nicel araştırma yaklaşımını kullanan literatürdeki ilk çalışma niteliğindedir. Bu çalışma aynı zamanda Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında kurumsal uygulamaların entegrasyonunu değerlendiren ilk çalışmadır. Bu araştırmada öncelikle “Üniversite Personelinin Kurumsal Entegrasyon Algısı/Farkındalığı (ÜPKEA) Ölçeği” geliştirilmiştir. ÜPKEA Ölçeği, katılımcıların entegre bilişim sistemlerine ve kurumsal entegrasyona dair algı düzeyini ifade etmektedir. Bu ölçek uyum, engel, maliyet, destek, karmaşıklık, baskı, hazır oluş, alt yapı, tatmin, risk ve fayda faktörlerini içermektedir. Bu çalışmada geliştirilen ölçek faktörleri ve maddeleri 249 kişilik bir örneklem üzerinde geliştirilmiş ve 576 kişilik farklı bir örneklemde doğrulanmıştır. ÜPKEA ölçeği yükseköğretim kurumlarındaki idari ve akademik personelin kurumsal uygulamaların entegrasyonuna dair farkındalıklarının, kurumsal entegrasyona geçme isteklerine bir diğer ifadeyle kurumsal entegrasyonu kabul etme isteklerine etkisini incelemek için kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre yükseköğretim kurumlarında akademik ve idari personelin kurumsal uygulamalara dair farkındalıkları arttığında kurumsal entegrasyonuna geçme isteklerinin de arttığı görülmüştür. Üniversite Personelinin Kurumsal Entegrasyon Algısı/Farkındalığı ölçeği aynı zamanda idari ve akademik personelin kurumsal uygulamaların entegrasyonuna dair farkındalıklarının, kurumdaki entegrasyon düzeyine etkilerini incelemek için kullanılmıştır. Kurumdaki entegrasyon düzeyi puanı, üniversitelerin kurumsal entegrasyonda ne kadar iyi olduklarına işaret etmektedir. Yükseköğretim kurumlarında akademik ve idari çalışanların kurumsal uygulamaların entegrasyonu hakkındaki farkındalıkları arttığında, kurumdaki entegrasyon düzeyinin de arttığı görülmüştür. Bu çalışmada sistem kullanıcıların kullanıcıların tutumları ve davranışları çok daha iyi anlaşılmaktadır. Çalışanların teknolojiye geçiş sürecindeki rolü teknolojiye geçişi kolaylaştırmaktadır. Elde edilen bulgular ışığında görülmektedir ki, örgütler doğru adımlar atarak son kullanıcıların kurumsal entegrasyona geçme isteklerini ve kurumdaki entegrasyon seviyesini artırabilmektedirler.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v ÖZET.....................................................................................................................................vii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix ÖNSÖZ...................................................................................................................................xi ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................xvii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xix EKLER DİZİNİ..................................................................................................................xxiii KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................... xxv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. YÜKSEKÖĞRETİMDE KURUMSAL ENTEGRASYON VE TEKNOLOJİ KABUL MODELLERİ................................................................................................................. 7 1.1. Yükseköğretimde Kurumsal Entegrasyon ................................................................... 7 1.1.1. Yükseköğretimde Entegrasyon Kavramı........................................................... 7 1.1.2. Yükseköğretimde Bilişim Sistemleri................................................................. 9 1.1.3. Yükseköğretimde Entegrasyon İhtiyacının Doğması ...................................... 15 1.1.4. Yükseköğretim Kurumlarındaki Entegrasyona dair Küresel Örnekler............ 19 1.1.5. Yükseköğretim Kurumlarındaki Entegrasyona dair Türkiye’den Örnekler .... 25 1.1.5.1. YÖKSİS bilgi sistemi.......................................................................... 26 1.1.5.2. Öğrenci işleri bilgi sistemi .................................................................. 29 1.1.5.3. Öğrenci bilgi sistemi ........................................................................... 30 1.1.5.4. Elektronik belge yönetim sistemi........................................................ 31 1.1.5.5. Personel işleri bilgi sistemi ................................................................. 32 1.1.5.6. Öğretim üyesi bilgi sistemi ................................................................. 33 1.1.5.7. Bologna bilgi sistemi........................................................................... 34 xiv 1.1.5.8. EduRoam sistemi ................................................................................ 34 1.1.5.9. Kredi ve Yurt Bilgi Sistemi entegrasyonu .......................................... 34 1.1.5.10. Kart entegrasyonu ............................................................................. 35 1.1.5.11. Mezun bilgi sistemi........................................................................... 35 1.1.6. Yükseköğretimde Entegrasyonun Faydaları ................................................... 35 1.2. Teknolojik Yeniliklerin Kabul Edilmesine Yönelik Bireysel ve Örgütsel Teoriler.. 39 1.2.1. Teknolojik Yeniliklerin Kabul Edilmesine Yönelik Bireysel Teoriler ........... 39 1.2.1.1. Gerekçeli eylem teorisi ....................................................................... 40 1.2.1.2. Teknoloji kabul modeli....................................................................... 41 1.2.1.3. Planlı Davranış Teorisi ....................................................................... 42 1.2.1.4. Yeniliklerin Yayılması Teorisi ........................................................... 44 1.2.1.5. Birleştirilmiş teknoloji kabullenme ve kullanım teorisi...................... 46 1.2.2. Teknolojik Yeniliklerin Kabul Edilmesine Yönelik Örgütsel Teoriler........... 48 1.2.2.1. Kurumsal teori .................................................................................... 48 1.2.2.2. Teknoloji-Örgüt-Çevre ....................................................................... 49 1.2.2.3. İnsan-Örgüt-Teknoloji Modeli............................................................ 50 1.2.2.4. İnsan-Teknoloji-Örgüt-Çevre Modeli................................................. 51 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 53 2. ENTEGRASYON FARKINDALIK ÖLÇEĞİ BİLEŞENLERİ VE BAĞIMLI DEĞİŞKENLER.......................................................................................................... 53 2.1. Entegrasyon Düzeyi................................................................................................... 53 2.2. Entegrasyon Kabulü/Entegrasyona Geçme İsteği ..................................................... 62 2.3. Maliyet....................................................................................................................... 66 2.4. Risk............................................................................................................................ 72 2.5. Karmaşıklık ............................................................................................................... 78 2.6. Uyumluluk................................................................................................................. 84 2.7. Teknolojik Hazır Oluş............................................................................................... 91 2.8. Algılanan Fayda......................................................................................................... 98 xv 2.9. Bilişim Teknolojileri Alt Yapısı .............................................................................. 103 2.10. Paydaşların Tatmini ............................................................................................... 108 2.11. Engel ...................................................................................................................... 111 2.12. Baskı ...................................................................................................................... 116 2.13. Destek .................................................................................................................... 124 3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 133 3. YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI ÜZERİNE UYGULAMA ................................... 133 3.1. Araştırma Soruları.................................................................................................... 133 3.2. Araştırmanın Çalışma Grubu ................................................................................... 133 3.3. Araştırmanın Orjinalliği........................................................................................... 133 3.4. Araştırmanın Sınırlılıkları........................................................................................ 134 3.5. Veri Toplama Aracı ................................................................................................. 134 3.6. Araştırmanın Aşamaları........................................................................................... 135 3.7. Ölçek Geliştirme Süreci........................................................................................... 136 3.7.1. Madde Havuzunun Oluşturulması ................................................................. 137 3.7.1.1. Literatür taraması .............................................................................. 137 3.7.1.2. Odak grup çalışması.......................................................................... 137 3.7.1.3. Uzmanlar ile mülakat ........................................................................ 137 3.7.2. Madde Havuzunun Uzmanlar Tarafından Değerlendirilmesi........................ 138 3.7.3. Ön Deneme Aşaması ..................................................................................... 141 3.7.4. Ölçeğin Demografik Özellikleri .................................................................... 142 3.7.5. Ölçek Geçerlilikleri için Madde Analizleri ................................................... 143 3.7.5.1. Korelasyona dayalı madde analizi..................................................... 144 3.7.5.2. Alt ve üst grup ortalamaları arasındaki farka dayalı madde analizi.. 145 3.7.6. Açıklayıcı Faktör Analizi için Ön Analizler.................................................. 148 3.7.7. Açıklayıcı Faktör Analizi .............................................................................. 154 3.8. Doğrulayıcı Faktör Analizi ...................................................................................... 159 xvi 3.8.1. Demografik Özellikler................................................................................... 160 3.8.2. Model Uyum İyiliği Değerlerinin İncelenmesi ............................................. 160 3.8.3. Maddelerin Regresyon Ağırlıkları................................................................. 163 3.9. İkili Lojistik Regresyon Analizi .............................................................................. 166 3.10. Sıralı Lojistik Regresyon Analizi .......................................................................... 170 4. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 174 5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 180 6. EKLER........................................................................................................................... 204 ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 211tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKurumsal Uygulamaların Entegrasyonu, Kurumsal Entegrasyon, Teknoloji Kabulü, Yönetim Bilişim Sistemleri, İkili Lojistik Regresyon, Sıralı Lojistik Regresyontr_TR
dc.titleYÜKSEKÖĞRETİMDE KURUMSAL UYGULAMALARIN ENTEGRASYONUNUN KABUL DÜZEYİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
606031.pdf4.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.