Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4152
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAKYÜZ SİZGEN, Berna-
dc.contributor.authorBAKLACI, Funda-
dc.date.accessioned2021-09-07T13:06:07Z-
dc.date.available2021-09-07T13:06:07Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4152-
dc.description.abstractEDİP AHMET RASİM'İN MUSİKİ YÖNÜ Funda BAKLACI Yüksek Lisans Tezi, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Berna AKYÜZ SİZGEN 2019, XIX + 154 sayfa Ahmet Rasim Türk edebiyatının seçkin simaları arasında yer almasının yanı sıra Türk musikisinin de önemli bir bestekârı ve güfte yazarıdır. Kaleme aldığı birçok yazısında İstanbul'un gündelik hayatını kendine has canlı ve akıcı üslubuyla anlatan Rasim, bu hayatın vazgeçilmez bir bölümünü oluşturan musikiyi de aynı derinlik ve samimiyetle ele almıştır. Dönemin musiki camiasıyla iç içe bir ömür sürmüş olan Ahmet Rasim, bu alemin bir ferdi olarak musiki ve edebiyat ikilisinden vazgeçememiş, bu rabıtanın önemi ve derinliğinin altını eserlerinde birçok defa çizmiştir. Edebî açıdan farklı incelemelere konu olan Ahmet Rasim, musiki açısından da büyük önem arz etmektedir. Ancak yazarın musikişinaslığı, bu açıdan bir edebiyat tezi olarak henüz ayrı olarak incelenmemiştir. Bu çalışma, edebiyat-musiki ortaklığını en başarılı biçimde yansıtan isimlerden biri olduğunu düşündüğümüz Ahmet Rasim'in musiki yönünü inceleyerek klasik Türk musikisi tarihimizde nasıl bir yerde olduğunu ortaya koymayı hedeflemektedirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI........................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI....................................................... v ÖZET ................................................................................................................vi ABSTRACT......................................................................................................ix ÖN SÖZ.............................................................................................................xi EKLER DİZİNİ ............................................................................................xvii KISALTMALAR DİZİNİ.............................................................................xvi GİRİŞ ................................................................................................................. 1 1. BÖLÜM ......................................................................................................... 2 1. AHMET RASİM'İN YAŞADIĞI VE YAZDIĞI DÖNEM....................... 2 1.1. Ahmet Rasim Bey’in Edebî Dünyası............................................................................2 1.2. Ahmet Rasim Bey’in Yaşadığı Dönemde Musiki Dünyası..........................................6 1.2.1. Saraydaki musiki: Mehterhane’den Muzikâ-i Hümayun’a....................................6 1.2.2. Toplu Musiki Geleneği, İcrası ve Formları ...........................................................9 1.2.2.1. Küme faslı.....................................................................................................10 1.2.2.2. İncesaz toplulukları.......................................................................................11 1.2.2.3. Kabasaz takımları .........................................................................................11 1.2.3. Dâr’ül-Elhân ve İstanbul’daki Musiki Toplulukları............................................12 1.2.3.1. Terakki-i Musiki mektebi .............................................................................13 1.2.3.2. Gülşen-i Musiki mektebi ..............................................................................13 1.2.3.3. Dâr’üt-Tâlim-i Musiki ..................................................................................14 1.2.3.4. Dâr’ül-Feyz-i Musiki....................................................................................14 1.2.3.5. Üsküdar Musiki Cemiyeti.............................................................................14 1.2.3.6. Dâr’ül-Musiki-i Osmanî ...............................................................................14 xiv 2. BÖLÜM ....................................................................................................... 16 2. AHMET RASİM VE MUSİKİ.................................................................. 16 2.1. Yazarın Musiki Hayatı................................................................................................16 2.1.1. Ahmet Rasim'in İç Dünyası ve Musiki Yolculuğu..............................................16 2.1.2. Darüşşafaka'da Hoca Mehmet Zekâi Dede Efendi..............................................20 2.1.3. Ahmet Rasim'in Gençliği.....................................................................................25 2.1.4. Ahmet Rasim'in Gazetecilik Dönemi ..................................................................28 2.1.5. Güfte ve Besteleri ................................................................................................30 2.1.5.1. Ahmet Rasim'in besteleri..............................................................................30 2.1.5.2. Başka bestekârlar tarafından bestelenmiş güfteleri ......................................39 2.1.6. Musikiye Dair Hakkında Anlatılanlar .................................................................43 2.1.7. Bestekâr Torunu Osman Nihat Akın Üzerindeki Etkisi ......................................45 3. BÖLÜM ....................................................................................................... 48 3. ESERLERİNDE MUSİKİ İLE İLGİLİ UNSURLAR............................ 48 3.1. Makamlar ve Usuller ..................................................................................................48 3.2. Musiki Aletleri............................................................................................................49 3.3. Hanendeler ve Sazendeler...........................................................................................53 3.4. Saz Meclisleri ve Mekânları .......................................................................................60 3.4.1. Eski İstanbul ........................................................................................................60 3.4.2. Mesireler..............................................................................................................62 3.4.3. Kahvehaneler.......................................................................................................64 3.4.4. Diğer Eğlence Mekânları.....................................................................................66 3.5. Önemli Bestekârlardan İzler Taşıyan Kişiler..............................................................68 3.5.1. Kemâni Tatyos Efendi .........................................................................................69 3.5.2. Şevki Bey.............................................................................................................71 3.5.3. Kemençeci Vasilâki.............................................................................................72 3.5.4. Rahmi Bey ...........................................................................................................74 xv 3.5.5. Tanbûri Cemil Bey ..............................................................................................76 3.5.6. Ûdi Nevres Bey....................................................................................................76 TARTIŞMA VE SONUÇ ............................................................................... 79 KAYNAKLAR ................................................................................................ 82 EKLER............................................................................................................. 85 ÖZ GEÇMİŞ ................................................................................................. 154tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTürk musikisi, İstanbul, Ahmet Rasim.tr_TR
dc.titleEDİP AHMET RASİM'İN MUSİKİ YÖNÜtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ANABİLİM DALtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
604416.pdf9.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.