Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4148
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorERDEM, Ali Rıza-
dc.contributor.authorBALOĞLU, Cezmi-
dc.date.accessioned2021-09-07T13:04:13Z-
dc.date.available2021-09-07T13:04:13Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4148-
dc.description.abstractSINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI İLE ÖRGÜTSEL YARATICILIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ (KÜTAHYA MERKEZ İLÇESİ ÖRNEĞİ) Cezmi BALOĞLU Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı Prof. Dr. Ali Rıza ERDEM 2020, XV + 105 sayfa Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasında çeşitli demografik değişkenlere (cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem, öğrenim durumu ve çalıştıkları okuldaki öğretmen sayısı) aralarında istatistiksel olarak farklılaşma olup olmadığı ve sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inançları ve örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Çalışmada öz yeterlilik inançları ve örgütsel yaratıcılık ile ilgili kuramsal çerçeve literatür taramasıyla oluşturulmuştur. Örnekleme alınan Kütahya merkez ilçesinde bulunan 261 sınıf öğretmenine Çolak, Yorulmaz ve Altınkurt (2017) tarafından geliştirilen “Öğretmen Öz Yeterlilik İnancı Ölçeği” ile Balay (2010) tarafından geliştirilen ve Karacabey (2011) tarafından uyarlanan “Öğretmenlerin Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, t testi, ANOVA, Pearson korelasyon katsayısı analizi teknikleri kullanılmıştır. Sınıf öğretmenleri kendilerini öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılık açısından “oldukça yeterli” görmektedir. Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inançları ile ilgili görüşlerinde alt boyutlardan sosyal öz yeterlilik inançlarında cinsiyete göre, mesleki ve entelektüel öz yeterlilik inançlarında ise eğitim durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel yaratıcılık ile ilgili görüşlerinde alt boyutlarda cinsiyet değişkeninde bireysel yaratıcılıkta, medeni duruma göre ise yönetsel ve toplumsal yaratıcılıkta anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerin vi öz yeterlilik inançları ile örgütsel yaratıcılığa ilişkin görüşleri arasında orta düzeyde pozitif ilişki bulunmuştur.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI.............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...........................................................................iv ÖZET......................................................................................................................................v ABSTRACT ..........................................................................................................................vi ÖNSÖZ ................................................................................................................................viii İÇİNDEKİLER.....................................................................................................................ix SİMGELER DİZİNİ............................................................................................................xii TABLOLAR DİZİNİ..........................................................................................................xiii ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................xiv EKLER DİZİNİ...................................................................................................................xv GİRİŞ......................................................................................................................................1 1.BÖLÜM...............................................................................................................................8 KURAMSAL ÇERÇEVE VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR...............................................8 1.KURAMSAL ÇERÇEVE ..................................................................................................8 1.1. SINIF ÖĞRETMENLİĞİ......................................................................................................8 1.2. ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI...............................................................................................9 1.2.1. Öz Yeterlilik......................................................................................................................10 1.2.2. Öz Yeterlilik İnançlarının Kaynakları...............................................................................12 1.2.2.1. Tam ve doğru deneyimler (ustalık tecrübesi).........................................................12 1.2.2.2. Dolaylı yaşantılar (temsili deneyim) ......................................................................12 1.2.2.3. Sözel ikna ...............................................................................................................13 1.2.2.4. Fiziksel ve duygusal durumlar................................................................................14 1.2.3. Öğretmen Öz Yeterlilik İnançları......................................................................................14 1.2.4. Öğretmen Öz Yeterliliği İnançlarının Alt Boyutları .........................................................15 1.2.4.1. Akademik öz yeterlilik inançları ............................................................................15 1.2.4.2. Mesleki öz yeterlilik inançları ................................................................................16 1.2.4.3. Sosyal öz yeterlilik inançları ..................................................................................16 1.2.4.4. Entelektüel öz yeterlilik inançları...........................................................................16 1.2.5. Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik İnançları...................................................................16 1.3. ÖRGÜTSEL YARATICILIK ..................................................................................................19 1.3.1. Yaratıcılık..........................................................................................................................19 1.3.2. Yaratıcılık Süreci ..............................................................................................................21 1.3.3. Yaratıcılığın Alt Boyutları ................................................................................................23 x 1.3.4. Yaratıcılık Yaklaşımları....................................................................................................28 1.3.4.1. Psiko-analitik yaklaşım...........................................................................................28 1.3.4.2. Davranışsal yaklaşım..............................................................................................29 1.3.4.3. Hümanist yaklaşım .................................................................................................29 1.3.4.4. Çevresel yaklaşım...................................................................................................30 1.3.4.5. Bilişsel yaklaşım.....................................................................................................30 1.3.4.6. Geştalt yaklaşımı ....................................................................................................31 1.3.5. Yaratıcılığın Gerekleri ......................................................................................................32 1.3.6. Yaratıcılığı Engelleyen Faktörler......................................................................................33 1.3.6.1. Bireysel engeller.....................................................................................................33 1.3.6.2. Örgütsel engeller.....................................................................................................34 1.3.6.3. Toplumsal engeller .................................................................................................35 1.3.6.4. Eğitsel engeller .......................................................................................................35 1.3.7. Örgütsel Yaratıcılık...........................................................................................................36 1.3.8. Yaratıcı Örgütün Gerekleri ve Özellikleri.........................................................................39 1.3.9. Örgütsel Yaratıcılığın Boyutları........................................................................................40 1.3.9.1. Bireysel yaratıcılık boyutu......................................................................................40 1.3.9.2. Yönetsel yaratıcılık boyutu.....................................................................................41 1.3.9.3. Toplumsal yaratıcılık boyutu..................................................................................43 1.3.10. Sınıf Öğretmenlerinde Örgütsel Yaratıcılık ....................................................................43 1.3.11. Öz Yeterlik İnançları ve Örgütsel Yaratıcılık ile İlgili Araştırmalar ..............................45 1.3.11.1. Öz yeterlilik inançları ile ilgili yurt içinde yapılan araştırmalar...........................45 1.3.11.2. Öz yeterlilik inançları ile ilgili yurt dışında yapılan araştırmalar.........................48 1.3.11.3. Örgütsel yaratıcılık ile ilgili yurt içinde yapılan araştırmalar...............................49 1.3.11.4. Örgütsel yaratıcılık ile ilgili yurt dışında yapılan araştırmalar.............................52 2.BÖLÜM.............................................................................................................................55 YÖNTEM .............................................................................................................................55 2.1. Araştırma Modeli .....................................................................................................................55 2.2. Evren ve Örneklem ..................................................................................................................55 2.3. Veri Toplama Araçları ve Verilerin Toplanması .....................................................................56 2.4. Verilerin Analizi.......................................................................................................................59 3.BÖLÜM.............................................................................................................................61 BULGULAR.........................................................................................................................61 3.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular......................................................................................61 3.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular........................................................................................62 xi 3.2.1. Cinsiyet Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik İnançlarına İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular.........................................................................................................62 3.2.2. Medeni Durum Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik İnançlarına İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular.........................................................................................................63 3.2.3. Mesleki Kıdem Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik İnançlarına İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular.........................................................................................................63 3.2.4. Eğitim Durumu Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik İnançlarına İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular.........................................................................................................64 3.2.5. Bulunduğu Okuldaki Çalışma Süresi Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik İnançlarına İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular ..........................................................66 3.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular.....................................................................................66 3.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular.................................................................................67 3.4.1. Cinsiyet Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Yaratıcılık Düzeyine İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular.........................................................................................................67 3.4.2. Cinsiyet Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Yaratıcılık Düzeyine İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular.........................................................................................................68 3.4.3. Mesleki Kıdem Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Yaratıcılık Düzeyine İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular..............................................................................................69 3.4.4. Eğitim Durumu Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Yaratıcılık Düzeyine İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular..............................................................................................70 3.4.5. Bulunduğu Okuldaki Çalışma Süresi Değişkenine Göre Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Yaratıcılık Düzeyine İlişkin Görüşleri İle İlgili Bulgular ...........................................................70 3.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular .....................................................................................71 4.BÖLÜM.............................................................................................................................72 TARTIŞMAVE ÖNERİLER..............................................................................................72 4.1.Tartışma ....................................................................................................................................72 4.2. Öneriler ....................................................................................................................................78 4.2.1. Uygulamaya Dönük Öneriler ............................................................................................78 4.2.2. Araştırmaya Dönük Öneriler.............................................................................................79 5. KAYNAKÇA....................................................................................................................80 6. EKLER .............................................................................................................................98 Ek 1. Öğretmen Öz Yeterlilik İnançları Ölçeği ile Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği .............................98 Ek 2. Ölçek Kullanma İzinleri ......................................................................................................102 Ek 3. Etik Kurul İzni .....................................................................................................................103 Ek 4. Milli Eğitim İzni ..................................................................................................................104 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................105tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖz yeterlilik inançları, örgütsel yaratıcılık, sınıf öğretmeni, görüş, ilişkitr_TR
dc.titleSINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI İLE ÖRGÜTSEL YARATICILIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ (KÜTAHYA MERKEZ İLÇESİ ÖRNEĞİ)tr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI EĞİTİM YÖNETİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610605.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.