Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4146
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSARPKAYA, Ruhi-
dc.contributor.authorYILMAZ, Tahir-
dc.date.accessioned2021-09-07T13:03:40Z-
dc.date.available2021-09-07T13:03:40Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4146-
dc.description.abstractÜNİVERSİTE TERKİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI Tahir YILMAZ Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ruhi SARPKAYA 2020, XIII + 225 sayfa Bu çalışmanın amacı 2008-2018 yılları arasında, eğitim fakültesini diploma almadan terk eden bireylerin terk nedenlerinin ve terk sürecine ilişkin deneyimlerinin belirlenmesidir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örnekleme tekniği ile seçilen Ege bölgesindeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinden 2008-2018 yılları arasında diploma almadan ayrılan 10 birey ve aynı dönemde fakültede çalışan 8 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, bireylerin üniversiteye kayıt sürecinde yönlendirme etmenleri, kişisel etmenler, sistem etmenleri, ailevi etmenler, mesleki etmenler ve kent etmenleri üniversiteye kayıt öncesi etmenler (I) olarak önemli bir yer tutmaktadır. Bu etmenler bireylerin üniversiteye kayıt öncesinde içsel ve dışsal güdülenme düzeylerini belirleyebilmektedir. Üniversiteye kayıt sonrasında, üniversite süreci etmenleri (II) kapsamında psikolojik durum, akademik durum, sosyal durum, kurumsal durum, atama durumu, askerlik durumu, ailevi durum ve maddi durum bireylerin içsel ve dışsal güdülenmeleri üzerinde belirleyici etmenler olarak bulunmuştur. Tüm bu etmenler bireylerin uyum etmenleri (III) olan akademik bütünleşme, sosyal bütünleşme ve kurumsal bağlılık etmenleri üzerinde etkili olarak bireyleri terk kararına yönlendirebilmektedir. Terk kararı sonrasında bireylerin sistemi terk etmek ve bölüm/kurum değişiklikleri seçenekleri doğrultusunda davranış gösterdikleri bulunmuştur. Çalışmada elde edilen bulgular çerçevesinde mesleki yönlendirme, eğitim fakültesine öğrenci seçimi, kurumlar arası ve programlar arası geçiş, kurumsal bağlılık, akademik ve sosyal bütünleşmeye dönük uygulamalar, öğretmen atama sistemi, üniversite-kent işbirliğine yönelik öneriler geliştirilmiştirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET .......................................................................................................................................v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii ŞEKİLLER DİZİNİ .................................................................................................................x ÇİZELGELER DİZİNİ...........................................................................................................xi EKLER DİZİNİ ....................................................................................................................xiii GİRİŞ.......................................................................................................................................1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................10 1. KURAMSAL/KAVRAMSAL ÇERÇEVE .......................................................................10 1.1. Üniversite Terki Olgusu.............................................................................................10 1.2. Üniversite Terkini Açıklamaya Yönelik Olarak Kullanılan Modeller.......................12 1.2.1. Spady’nin Okul Terk Modeli...........................................................................13 1.2.2. Tinto’nun Öğrenci Uyum Modeli ....................................................................15 1.2.3. Bean’ın Terk Sendromu Modeli ......................................................................17 1.2.4. Kerby’nin Gönüllü Terk Kararına İlişkin Modeli............................................19 1.3. Üniversite Terkinin Nedenleri ...................................................................................21 1.4. Üniversite Terkine İlişkin Yapılmış Araştırmalar .....................................................25 2. BÖLÜM ............................................................................................................................32 2. YÖNTEM ..........................................................................................................................32 2.1. Araştırmanın Modeli..................................................................................................32 2.2. Çalışma Grubu ...........................................................................................................35 2.3. Veri Toplama Araçları ...............................................................................................40 2.4. Verilerin Toplanması ve Analizi................................................................................41 ix 2.5. Araştırmacının Rolü...................................................................................................45 2.6. Geçerlik ve Güvenilirlik ............................................................................................46 3. BÖLÜM ............................................................................................................................48 3. BULGULAR, TARTIŞMA VE YORUM.........................................................................48 3.1. Birinci Alt Problem: Bireylerin Üniversiteye Başlama Sürecine İlişkin Değerlendirmelerine Yönelik Bulgular...................................................................48 3.2. İkinci Alt Problem: Bireylerin Üniversite Dönemindeki Akademik, Sosyal, Ekonomik ve Psikolojik Durumlarına İlişkin Değerlendirmelerine Yönelik Bulgular...................................................................................................................60 3.2.1. Akademik Durum Temasına İlişkin Bulgular..................................................61 3.2.2. Sosyal Durum Temasına İlişkin Bulgular........................................................79 3.2.3. Psikolojik Durum Temasına İlişkin Bulgular ..................................................92 3.2.4. Ekonomik Durum Temasına İlişkin Bulgular..................................................95 3.3. Üçüncü Alt Problem: Bireylerin Üniversiteyi Terk Etme Nedenlerine Yönelik Bulgular.................................................................................................................100 3.4. Dördüncü Alt Problem: Bireylerin Üniversiteyi Terk Sürecindeki Deneyimlerine Yönelik Bulgular ...................................................................................................117 3.5. Beşinci Alt Problem: Bireylerin Ünicersiteyi Terk Ettikten Sonraki Ekonomik, Akademik, Sosyal ve Psikolojik Durumlarına Yönelik Bulgular .........................130 3.6. Altıncı Alt Problem: Bireylerin Üniversiteyi ve Üniversiteyi Terk Etmeyi Nasıl Anlamlandırdıklarına Yönelik Bulgular................................................................139 3.7. Yedinci Alt Problem: Öğretim Elemanlarının Üniversite Terkine İlişkin Değerlendirmelerine Yönelik Bulgular.................................................................150 3.8. Araştırma Bulgularının Alanyazındaki Modeller Çerçevesinde Değerlendirilmesi 184 3.8.1. Spady’nin Okul Terk Modeli ve Araştırma Bulgularının Karşılaştırılması...184 3.8.2. Tinto’nun Öğrenci Uyum Modeli ve Araştırma Bulgularının Karşılaştırılması..............................................................................................185 3.8.3. Bean’ın Terk Sendormu Modeli ve Araştırma Bulgularının Karşılaştırılması186 3.8.4. Kerby’nin Gönüllü Terk Kararına İlişkin Modeli ve Araştırma Bulgularının Karşılaştırılması..............................................................................................186 4. SONUÇ VE ÖNERİLER ..............................................................................................188 5. KAYNAKLAR ...............................................................................................................201 6. EKLER ...........................................................................................................................216 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................225tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÜniversite Terki, Eğitim Fakültesi, Terk Deneyimi, Durum Çalışmasıtr_TR
dc.titleÜNİVERSİTE TERKİ: BİR DURUM ÇALIŞMASItr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610976.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.